Marka "Polska" 20 na świecie
Polska jest 20 na świecie - tak wynika z rankingu najcenniejszych marek narodowych za rok 2012, prowadzonego przez Brand Finance. W dodatku wartość naszej marki rośnie najszybciej ze wszystkich analizowanych państw.
Tytuł najcenniejszej marki narodowej na świecie 2012, podobnie jak w zeszłym roku, przypadł USA, której marka jest obecnie warta 14,6 bln dol. Nasz kraj okazał się wschodzącą gwiazdą – w ciągu ostatniego roku wartość narodowej marki Polski wzrosła o 75 proc. do 472 mld dol. Awansowaliśmy tym samym z 24. na 20. miejsce w rankingu Nation Brands 100.
„To skutek wysiłku wielu instytucji odpowiedzialnych za promocję Polski, organizujących m.in. Rok Chopinowski, Prezydencję Polski w UE. Ranking był opracowywany przed UEFA EURO 2012, więc można przypuszczać, że wartość marki narodowej Polski po udanym turnieju jeszcze rośnie” – komentuje Adam Mikołajczyk, ekspert Fundacji ds. marketingu terytorialnego.
Według szacunków NIK, państwo przeznacza na promocję kraju ponad 1 mld zł rocznie. Nasze działania byłyby jeszcze skuteczniejsze, gdyby projekty promocyjne wszystkich instytucji i organizacji odpowiedzialnych za promocję, były ze sobą lepiej koordynowane (co od lat postuluje nasza Fundacja). Polska nie dopracowała się jeszcze systemu oceny efektywności działań promocyjnych. Nie doceniamy także wielkiego potencjału wizerunkowego naszych miast, który można byłoby wykorzystać do promocji kraju. Cieszmy się dobrym wynikiem Polski, ale pamiętajmy, że jeszcze wiele pracy przed nami.
(materiał z 4.09.2012, TVP Polonia)