
FAKRO: jakość nagrodzona w Polsce, doceniona na świecie. Zrównoważona strategia globalnego lidera
FAKRO to polski producent okien dachowych, schodów strychowych, stolarki pionowej INNOVIEW oraz licznych akcesoriów i dodatków do okien. Firma od lat konsekwentnie rozwija się w duchu innowacji i odpowiedzialności, ale jej historia nie byłaby pełna bez jednego z przełomowych momentów: zdobycia Godła „Teraz Polska” w 1996 roku. Wyróżnienie to stało się symbolicznym potwierdzeniem jakości i solidnym fundamentem pod intensywną ekspansję FAKRO na rynki międzynarodowe, która w kolejnych latach doprowadziła firmę do pozycji globalnego przedsiębiorstwa i wicelidera rynku okien dachowych.
Dziś FAKRO podkreśla, że współpraca z Fundacją Polskiego Godła Promocyjnego, wieloletnie korzystanie z prestiżu znaku „Teraz Polska” oraz partnerstwo we wspólnych projektach, miały realny wpływ na umacnianie wiarygodności marki zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. Firma pozostaje aktywnym partnerem Fundacji, wspierając jej działania promujące jakość i polską przedsiębiorczość.
.jpg)
FAKRO aktywnie przygotowuje się do wdrożenia wymaganych zmian, traktując je jako element dalszego rozwoju (Fot. materiały prasowe)
GO GREEN – filozofia wpisana w DNA marki
W duchu wartości potwierdzonych przed laty w Konkursie „Teraz Polska”, FAKRO rozwija dziś całościową filozofię GO GREEN, będącą podsumowaniem wieloletnich działań proekologicznych. Kolor zielony od zawsze był obecny w tożsamości firmy – dziś symbolizuje zarówno troskę o środowisko, jak i zobowiązanie wobec przyszłych pokoleń.
Produkty FAKRO są energooszczędne, innowacyjne i projektowane z myślą o minimalizowaniu wpływu na środowisko. Seria okien GREENVIEW to sztandarowy przykład nowoczesnej, ekologicznej odpowiedzi na zmieniający się klimat, co potwierdzają m.in. prestiżowe certyfikaty Carbon Footprint Approved. Certyfikacja potwierdza niską emisję w całym cyklu produkcyjnym oraz zgodność z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym.
.jpg)
Nowa generacja okien dachowych GREENVIEW łączy najwyższe standardy funkcjonalne i estetyczne z dostosowaną do zmieniającego się klimatu wysoką energooszczędnością oraz rozwiązaniami zapewniającymi bezpieczeństwo w obliczu gwałtownych zjawisk pogodowych. (Fot. materiały prasowe)
Zmieniające się regulacje a przyszłość branży
Ciągle zmieniające się regulacje prawne wymagają od firm przede wszystkim elastyczności, ale również gotowości na sprostanie tym przepisom. Implementowana do prawa polskiego w grudniu ubiegłego roku dyrektywa CSRD będzie wymagała ujawniania informacji w zakresie ESG, zgodnie ze standardami ESRS. Te wymagania, choć często niejasne i wymagające rzetelnej interpretacji, mogą stanowić punkt wyjścia do tworzenia odpowiedzialnej przyszłości i świadomego podejścia do ochrony środowiska naturalnego. W tym trybie większość działań firm stanie się jawne, co pozwoli na wprowadzanie odpowiednich zmian i sugestii w obszarach wymagających poprawy. Raporty niefinansowe, coraz częściej spotykane w strukturach przedsiębiorstw, mogą stać się przewagą na arenie międzynarodowej. Klienci niejednokrotnie wybierają ekologiczne produkty, a w perspektywie najbliższych lat społeczna świadomość biznesu stanie się fundamentem do długoterminowego rozwoju firm i organizacji.
.jpg)
Nowe regulacje stają się nieodłącznym elementem prowadzenia nowoczesnego i odpowiedzialnego biznesu. (Fot. materiały prasowe)
Zrównoważony łańcuch wartości
Działalność zgodna z ESG w FAKRO to cały łańcuch – począwszy od pozyskania surowców, gdzie firma zgodnie z zasadą bliskości czerpie materiały od dostawców znajdujących się jak najbliżej zakładów produkcyjnych. Takie rozwiązania pozwalają nie tylko na ograniczenie emisji CO2 pochodzących z transportu, ale także dają możliwość wspierania i napędzania lokalnej gospodarki. Projektowanie produktów z wykorzystaniem nowoczesnych, często autorskich technologii pozwala na precyzyjne określenie potrzebnych surowców i zmniejszenie potencjalnego odpadu. W toku produkcji wykorzystywane są określone surowce – drewno opatrzone certyfikatem FSC czy plastik pochodzący z recyklingu.
Ilość emitowanego dwutlenku węgla do atmosfery jest kolejnym aspektem, na który coraz częściej zwraca się uwagę. Dotyczy to nie tylko przedsiębiorstw, które dążą do odpowiedzialnej działalności w całym łańcuchu wartości, ale także klientów, podejmujących coraz bardziej świadome wybory konsumenckie. FAKRO dokłada wszelkich starań, aby użytkownik końcowy był zadowolony ze swojego produktu – zarówno pod kątem funkcjonalności i estetycznego wyglądu oraz odpowiedzialnej produkcji z jak najmniejszym negatywnym wpływem na środowisko.
.jpg)
Odpowiedzialne podejście do transportu przekłada się na krótsze trasy, mniejsze obciążenie środowiska i większą przewidywalność dostaw. (Fot. materiały prasowe)
Gospodarka o obiegu zamkniętym – praktyka codzienna
Firma może pochwalić się wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami wpisującymi się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym. Flagowym działaniem, wielokrotnie nagradzanym na arenie lokalnej jak i ogólnokrajowej, jest powtórne wykorzystanie odpadów w postaci profili PVC. Taki materiał zostaje przekazywany firmie zajmującej się produkcją profili z tworzyw sztucznych – ten wysokiej jakości surowiec poddawany jest recyklingowi, a na koniec z powrotem wraca do FAKRO i wykorzystywany jest w produkcji ościeżnicy okna.
Energia odnawialna jako filar rozwoju
Model GOZ ściśle łączy się z efektywnością energetyczną, a to coś, co należy stale ulepszać – szukać rozwiązań, brać przykłady z innych firm, wychodzić z własnymi inicjatywami. W kraju, w którym ogromne znaczenie ma przemysł węglowy, niełatwo jest stosować alternatywne źródła energii. Nie oznacza to jednak, że jest to niemożliwe.
Na dachach hal produkcyjnych FAKRO w Nowym Sączu znajduje się jedna z większych instalacji fotowoltaicznych w Polsce. Montowana w dwóch etapach, na dzień dzisiejszy posiada moc 2.105kWp. Lokalizacja i umieszczenie jej na pokryciu budynków okazało się strzałem w dziesiątkę – dzięki temu tereny zielone niedaleko siedziby firmy zagospodarowane zostały w inny sposób.
Instalacja paneli fotowoltaicznych FAKRO jest jedną z największych w Polsce, a jej moc sięga 2 105kWp. (Fot. materiały prasowe)
Stworzono tam plantację wierzby energetycznej – rośliny, która ze względu na swój szybki wzrost oraz zdolność do odrastania sprawia, że jest łatwa w uprawie i stanowi doskonałe źródło biomasy. Aktualnie farma pokrywa ponad 35ha powierzchni, a regularnie zbierany materiał stosowany jest do ogrzewania hal produkcyjnych. Takie wykorzystanie odnawialnych źródeł energii po części zaspokaja potrzeby energetyczne firmy i jednocześnie stanowi doskonały sposób na minimalizowanie emisji dwutlenku węgla i negatywnego wpływu na środowisko.
Własna plantacja wierzby energetycznej stanowi dla FAKRO źródło do ogrzewania hal produkcyjnych. (Fot. materiały prasowe)
Ekologia w codziennych praktykach firmy
Sposobów na codzienne działanie zgodne z naturą jest mnóstwo, a w FAKRO ta świadomość ekologiczna nieustannie się rozwija. Obieg zamknięty materiałów biurowych, korzystanie z dystrybutorów na wodę, akcje sadzenia drzew czy zbiórki baterii – to tylko kilka z wielu działań firmy, w które aktywnie angażują się pracownicy. Wartości firmy, jakimi są rozwój, wiarygodność, odpowiedzialność i rozwój, inspirują do działania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Szerzenie tej eko-tożsamości jest bardzo ważne, zwłaszcza w tak dużej firmie i o tak znaczącym wpływie zarówno na środowisko jak i na ludzi.
Raportowanie i transparentność
Przejawem dobrych praktyk i możliwością do zaprezentowania tego, co dobre, stały się raporty zrównoważonego rozwoju. Dotychczasowe dwie publikacje zawierają opis działań z 2022 i 2023 roku – to inspiracja dla wielu, jednocześnie będąca powodem do dumy dla całej organizacji. Przedstawione w nich informacje dowodzą, że kolor zielony przenika całą działalność firmy i nie bez powodu zawarty jest w jej logo.
Ekspansja, która zaczęła się od jakości
FAKRO od lat udowadnia, że polska firma może skutecznie rywalizować globalnie, jeśli konsekwentnie inwestuje w jakość i innowacje. To właśnie te wartości zostały zauważone i nagrodzone w Konkursie „Teraz Polska” w 1996 roku, a biało-czerwone Godło stało się jednym z istotnych elementów budowania międzynarodowej wiarygodności marki.
Dziś FAKRO działa w ponad kilkudziesięciu krajach, a jej produkty cieszą się światowym uznaniem. Firma podkreśla, że Godło „Teraz Polska” było ważnym wsparciem w pierwszych etapach zagranicznej ekspansji, wzmacniając jej pozycję jako marki wiarygodnej, stabilnej i godnej zaufania.
Partner Fundacji i ambasador polskiej jakości
Jako laureat i wieloletni partner Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego FAKRO aktywnie uczestniczy w działaniach promujących polską jakość, innowacyjność i przedsiębiorczość. Firma wspiera inicjatywy Fundacji i dzieli się dobrymi praktykami w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Zielona przyszłość z polskimi korzeniami
FAKRO patrzy w przyszłość z optymizmem – łączy polskie korzenie, globalne doświadczenie, ambicję i odpowiedzialność. Firma chce dalej doskonalić swoje produkty i procesy, wzmacniać działania prośrodowiskowe oraz pozostać przykładem tego, że z jakości wyrasta siła globalnej marki.









