
Polacy wybierają polskie produkty – i cenią Godło „Teraz Polska”
Godło „Teraz Polska” trzyma się mocno – dla znakomitej większości Polaków pozostaje wiarygodnym symbolem najwyższej jakości rodzimych produktów i usług. To wnioski z dorocznego badania zachowań zakupowych Polaków, przeprowadzanego przez ASM – Research Solution Strategy (nawiasem mówiąc jedyną firmę badawczą, która zdobyła Godło „Teraz Polska”). A my sami, konsumenci, rozumiemy potrzebę wybierania polskich produktów i to praktykujemy. Tym bardziej, że nie musimy wybierać między jakością a polskim pochodzeniem – bo nasze produkty i usługi cechują się wysoką jakością.
84,2% deklaruje wybór polskich produktów
Patriotyzm konsumencki to już nie postulat, ale praktyka zakupowa, i to od wielu lat. Tegoroczne badania pokazują, że jest to trend oparty na realnej kalkulacji, a nie emocjach. 78,6% respondentów zadeklarowało, że podczas zakupów kieruje się jakością produktu, a mniej więcej podobny odsetek jest gotowy zapłacić więcej za wyższą jakość. Cena to ważne kryterium dla 73,9%.
Natomiast tylko co czwarty ankietowany konsument wskazał kraj pochodzenia jako jedno z trzech najważniejszych kryteriów zakupowych. Jednocześnie aż 84,2% badanych stwierdziło, że mając do wyboru produkt polski i zagraniczny, należy wybrać produkt polski. Te deklaracje są tylko pozornie sprzeczne. Nasz konsumencki czy też zakupowy patriotyzm nie opiera się na poświęceniu przy zakupie polskiego produktu, gdyż w niczym nie ustępuje a bardzo często przewyższa jakością dostępne na naszym rynku produkty zagraniczne. A skoro tak, to chyba lepiej wspierać polskie firmy, polską gospodarkę niż dotować zagraniczne rynki? Jak widać, do takiego wniosku dochodzi ponad 8 na 10 Polaków.
Mniej chętnie jesteśmy gotowi zapłacić więcej za lepsze produkty
Rosnące koszty życia, których nie wyrównują bynajmniej rosnące zarobki mocno odbiły się na tegorocznym badaniu. O ponad 9 punktów procentowych zmalał odsetek konsumentów, którzy są gotowi zapłacić więcej za produkt wyższej jakości (z 82,9% do 73,7%).
Należy odnotować, że tylko dla około 16% walory ekologiczne produktu są jednym z trzech najważniejszych kryteriów przy decyzjach zakupowych. Być może, jak to udało się z polskością produktów, należy przekonywać, że produkty przyjazne środowisku nie muszą być droższe ani gorsze jakościowo, a ich wybór jest jak najbardziej racjonalny.
Godło „Teraz Polska” absolutnie bezkonkurencyjne!
Teraz, pozwolą Państwo, pochwalimy się sami. 72,1% konsumentów deklaruje, że zetknęło się z Godłem „Teraz Polska” na produktach lub usługach i aż 82% deklaruje, że ten biało-czerwony znak zwiększa prawdopodobieństwo zakupu oznaczonego nim produktu lub wyboru oznaczonej nim usługi. Trzy czwarte badanych deklaruje pozytywny wpływ Godła „Teraz Polska” na decyzje zakupowe.
90,5% Polaków, którzy znają Godło deklaruje, że produkty i usługi nim oznaczone spełniają oczekiwania. Trzy czwarte respondentów uważa, że wyróżnienie firmy Godłem „Teraz Polska” wzmacnia jej prestiż.
Jesteśmy dumni z tak wspaniałych wyników i tak wysokiego zaufania. Zapracowali na nie ciężko nasi Laureaci, bo to oni są najważniejszymi ambasadorami „Teraz Polska”. Setki firm, małych i wielkich, które od lat budują potęgę polskiej gospodarki, zbudowały też coś równie cennego: zaufanie polskich konsumentów. Po epoce realnego socjalizmu, która zniszczyła zaufanie Polaków do polskich produktów, udało się je odbudować. I, co więcej, wytworzyć przekonanie, że wspierając rodzime firmy, wspieramy swoją przyszłość.
Dziękujemy, gratulujemy i będziemy dbać o utrzymanie tak wysokiego poziomu zaufania!
Źródło Salon24.pl, blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego









