FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
karta góra 2
Krzysztof Przybył, fot. Kaka.media
Krzysztof Przybył, fot. Kaka.media

Czy małe i średnie firmy odnajdą się w zmiennej rzeczywistości?

26 października 2025

W przyrodzie szansę na przetrwanie ma ten, który odpowiednio zaadaptuje się do zmiennego otoczenia i przygotuje na zagrożenia. Gospodarka pierwszej połowy XXI wieku, na której piętno odciskają globalne kryzysy i wyzwania, coraz bardziej przypomina sztukę przetrwania. W dodatku, w przypadku Polski (choć i innych krajów) przedsiębiorcy muszą również mierzyć się z biurokratycznymi i prawnymi przeszkodami na rodzimym podwórku. Ale skoro przysłowie głosi, że polski lotnik poleci i na drzwiach od stodoły, to polski przedsiębiorca potrafi poradzić sobie z niejednym wyzwaniem. Dlatego przesłanie debaty podczas jesiennego Klubu „Teraz Polska”, który odbył się 23 października na gościnnym stadionie Legii Warszawa, mogło być tylko optymistyczne.

W dyskusji na temat „Między codziennością a przyszłością: jak MŚP odnajdują się w zmiennym otoczeniu gospodarczym?” wzięli udział: senator Adam Szejnfeld, Zastępca Dyrektora Gabinetu Rzecznika MŚP i jego Rzecznik Prasowy Dagmara Rybicka, Kanclerz Uniwersytetu Warszawskiego Robert Grey, reprezentujący Grupę Adamed Krzysztof Kulczyk (Group Product Manager Gin-Uro) oraz adwokat Sebastian Mikulewicz (Kancelaria Mikulewicz-Ostaszewski). Dyskusję prowadził dr Jarosław Górski, adiunkt Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego i doradca Prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego.

Nowe szanse dla polskich małych i średnich firm

Przekuć wyzwania w szanse – to hasło z niezliczonych podręczników marketingu i szkoleń nabiera dziś wyjątkowego znaczenia. Tak, sukces w biznesie, szczególnie w przypadku sektora MŚP, zależy nie tylko od umiejętnego lawirowania w gąszczu zagrożeń, ale również szybkiej i sprawnej analizy rynkowych oczekiwań. Zdaniem panelistów największymi problemami dla małych i średnich polskich przedsiębiorców jest dziś niestabilne otoczenie prawne, niejasne i nieustannie zmieniane regulacje, a do tego dochodzi zbyt krótki okres vacatio legis. Co równoważy te problemy? Coraz większa dostępność do nowych technologii, AI, cyfryzacji, robotyzacji, a także coraz większe możliwości wspierania rozwoju kapitału ludzkiego.

- Przewidywalność prawa najłatwiej byłoby osiągnąć, gdyby ustawodawcy prowadzili rzetelne konsultacje społeczne – powiedział senator Adam Szejnfeld.  – Rzetelnie, to oznacza nie w ciągu 14 dni jak dotychczas, ale w ciągu minimum pół roku. Po drugie, jeżeli chce się poważnie traktować obywateli i przedsiębiorców, to każda zmiana prawa powinna mieć odpowiednio długie vacatio legis.

Krzysztof Kulczyk z Adamedu zwrócił uwagę na dialog biznesu z nauką oraz ze sferą polityki, czyli z rządem.  – Bez tego nie będziemy w stanie konkurować z Azją, z Ameryką. Przy wprowadzaniu prawa powinniśmy patrzeć, jak to wygląda na innych kontynentach, gdyż – a mówię to z pozycji dużego przedsiębiorstwa nie tylko na rynku polskim, ale także europejskim – Europa jest jedynym miejscem, które jest bardzo przeregulowane i gdzie obowiązuje bardzo dużo obostrzeń.

Zdaniem dyskutantów małe i średnie polskie firmy dobrze wykorzystają te szanse tylko wówczas, gdy będą prowadziły zdrową politykę finansową, będą gotowe współpracować i sięgać po gotowe rozwiązania, jakie oferuje administracja publiczna  i samorząd gospodarczy. I nie można wszystkiego zrzucać na państwo – bo da się zauważyć, że część przedsiębiorców nie dostrzega sprzeczności: z jednej strony narzeka na coraz bardziej rozpychające się państwo, a z drugiej oczekuje, że to samo państwo będzie ręcznie rozwiązywało ich problemy. A przecież nie jest rolą państwa na przykład nauczenie przedsiębiorców, jak rozsądnie korzystać z kredytów i jak zabezpieczać biznes przed fluktuacjami rynkowymi.

Certyfikaty dla naszych Laureatów

Podczas Klubu zaprezentowano także wyniki corocznego badania Zacho­wa­nia zaku­powe Pola­ków, prze­pro­wa­dzanego przez ASM – Rese­arch Solu­tions Stra­tegy na zle­ce­nie Fun­da­cji Pol­skiego Godła Pro­mo­cyj­nego. O szczegółach tego badania napiszę za tydzień, lecz już teraz uchylę rąbka tajemnicy: Godło „Teraz Polska” mocno dzierży pozycję bardzo rozpoznawalnego i kojarzonego z wysoką jakością brandu.

Kul­mi­na­cyj­nym i najmilszym punk­tem spo­tka­nia było wrę­cze­nie cer­ty­fi­ka­tów potwier­dzających prawo do posłu­gi­wa­nia się Godłem „Teraz Pol­ska”. Dyplomy z rąk prof. Michała Kle­ibera, prze­wod­ni­czą­cego Kapi­tuły Kon­kursu „Teraz Pol­ska” oraz Krzysz­tofa Przy­była, pre­zesa Fun­da­cji Pol­skiego Godła Pro­mo­cyj­nego, ode­brały firmy, które w ostatnim czasie przedłużyły prawo do posługiwania się znakiem „Teraz Polska”.

Frekwencja dopisała, nastroje – również. Okazuje się, że nie tylko wysoka pozycja Godła „Teraz Polska” jest niezmienna przez te wszystkie lata, bo i wspaniała, serdeczna atmosfera w gronie przyjaciół naszej Fundacji i jej współpracowników pozostaje bez zmian. Co jest również miarą sukcesu projektu, który z powodzeniem realizujemy od ponad trzech dekad.

 

Źródło: Salon24.pl, blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego

karta dół 2
karta dół laureaci 2025

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego 

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 252
a.siedlinska@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.