FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Krzysztof Przybył podczas debaty Jak skutecznie promować Polskę, fot. Teraz Polska
Krzysztof Przybył podczas debaty Jak skutecznie promować Polskę, fot. Teraz Polska

Krzysztof Przybył: Jak utrzymać zainteresowanie Polską?

22 czerwca 2024

Mamy co opowiadać o Polsce, mamy z czego być dumni. Ale jak to robić, by spopularyzować nasz kraj na świecie i jak wpisać się w oczekiwania turystów i inwestorów? Nie jest łatwo znaleźć odpowiedź na to pytanie. Mimo wszystko staraliśmy się do niej zbliżyć podczas debaty w Krajowej Izbie Gospodarczej, w której miałem przyjemność uczestniczyć.

Debatę, która odbyła się w miniony wtorek 18 czerwca, organizowała Fundacja im. XBW Ignacego Krasickiego. Jej partnerami były: Polska Organizacja Turystyczna, Krajowa Izba Gospodarcza oraz Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”. Wzięli w niej udział, oprócz mojej skromnej osoby, również: prezydent KIG Andrzej Arendarski, prezes POT Rafał Szmytke, wybitny kolarz, organizator Tour de Pologne Czesław Lang oraz historyk prof. Michał Kopczyński (Wydział Historii Uniwersytetu Warszawskiego). Dyskusję poprowadził Wojciech Szeląg z TVP Info.

Ośmiu Polaków na dziesięciu wierzy w atrakcyjność naszego kraju

Na to, jak skutecznie pokazywać polski sukces, mogę spojrzeć z perspektywy ponad trzydziestoletniej historii Godła „Teraz Polska”. Kiedyś polskie firmy wykupywały zagraniczne marki, by pod nimi sprzedawać swoje produkty lub też sprzedawały je pod obco brzmiącymi markami – to, co „zachodnie” u progu wolnego rynku zdawało się wszak polskim konsumentom skończoną doskonałością. Dziś zagraniczne przedsiębiorstwa i globalne koncerny starają się akcentować swoją obecność na naszym rynku jako pracodawcy, podatnicy i partnerzy dla polskich dostawców. Po prostu widzą, jak wygląda świadomość polskich konsumentów, którzy – mając do wyboru rodzimy i zagraniczny produkt w podobnej cenie i jakości – zdecydowanie wybierają polski.

Skoro uwierzyliśmy w jakość polskich produktów i usług, to czy wierzymy w to, że Polska – jako silny brand – może być atrakcyjna? Na szczęście tak. Ze świeżych badań panelu Ariadna wynika, że aż 78% respondentów uważa nasz kraj za atrakcyjny dla cudzoziemców. 71% sądzi – z czym i ja się w pełni zgadzam – że fakt, iż jesteśmy członkiem Unii Europejskiej, tę atrakcyjność Polski zwiększa.

Jak nie popełniać ciągle tych samych błędów

Szyld łatwo jest stworzyć, pieniądze nań można też wyłożyć, lecz nie gwarantuje to efektów. Historia suto wyposażonej w środki finansowe, mimo tego katastrofalnie nieskutecznej Polskiej Fundacji Narodowej powinna być przestrogą przed wiarą, że aktami administracyjnymi zdołamy wyczarować skuteczną promocję naszej ojczyzny. Jestem tradycyjnie zwolennikiem budowania wartościowych inicjatyw od dołu, bazując na tym, co już udało się zrobić. Koordynacja działań w celu skutecznej promocji Polski? Konieczna, ale na bazie dobrowolnej współpracy różnych środowisk i podmiotów, wspieranej zachętami (i finansami) przez państwo.

Andrzej Arendarski słusznie zauważył, że już kilkanaście lat temu prof. Wally Ollins, jeden z najlepszych na świecie specjalistów od brandingu narodowego, opracował zbiór cech marki Polska nazwane jako „creative tension” jako idei do stworzenia programu działań promocyjnych dla Polski. Program ten uwzględniałby również siłę i możliwości prywatnych firm. Nic z tego nie wyszło. Sądzę, że gdyby zliczyć wszystkie środki, wydane w ostatnich dwudziestu latach na różne projekty i instytucje w założeniu promujące Polskę, starczyłoby ich aż nadto na skuteczną akcję. Sęk w tym, że nie umiemy wykorzystywać promocyjnie marek, które znane są szeroko na świecie. Zaś samym bigosem, wódką i „Poland first to fight” daleko nie zajedziemy…

Trend dobry dla Polski. Jak go rozwinąć?

Skuteczne działanie może osłabiać również fakt, że w Polsce często obracamy się między skrajnościami. Albo Polska jest wyjątkowa sama w sobie, wspaniała i nie trzeba jej zachwalać, bo tego nie potrzebujemy, albo też na wieki ma pozostać „brzydką panną na wydaniu” i gdzie nam tam konkurować z Włochami czy nawet Grecją. 83% badanych odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy Polska potrzebuje narodowej organizacji turystycznej, która zajmowałaby się promocją naszego kraju. Rosnąca liczba turystów, którzy goszczą w naszych dużych miastach i kurortach świadczy, że Polska nie tylko może być atrakcyjna, ale jest atrakcyjna w oczach zagranicznych turystów. Moda na Zakopane wśród gości z Arabii Saudyjskiej to jeden z przykładów. Przewodnicy po Warszawie mówią, że nie pamiętają takiego sezonu – zagraniczne wycieczki wręcz biją się o przewodnika po stolicy. Jak utrzymać ten obiecujący trend i jak sprawić, by on rósł? Oto jest pytanie. Do ekspertów, przedsiębiorców, urzędników, polityków. Do nas wszystkich.

Źródło Salon24.pl blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego

 

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.