FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Krzysztof Przybył, fot. Kaka.media
Krzysztof Przybył, fot. Kaka.media

Niepotrzebne kompleksy na tle polskiej edukacji

28 czerwca 2025

Czerwiec i lipiec to szczyt okresu rekrutacyjnego na polskich uczelniach wyższych. W ubiegłym roku największą popularnością wśród aplikujących na uniwersytetach cieszyły się takie kierunki, jak psychologia, zarządzanie i prawo. Szczególnie ten ostatni kierunek odnotował duży wzrost zainteresowania, chociaż zarządzanie nadal cieszy się niesłabnącą popularnością. Kiedyś i studia prawnicze, i w zakresie zarządzania były oblegane przede wszystkim z tego powodu, że dawały konkretny zawód. W latach, kiedy bezrobocie wynosiło kilkanaście procent, był to niezwykle ważny argument. A czemu dzisiaj, gdy rąk do pracy brakuje, a pracodawcy wyrywają sobie dobrych absolwentów, popularność obu kierunków nie słabnie?

Studia to czas na podejmowanie decyzji o przyszłości

Na studia idzie się coraz częściej nie z myślą o tym, by po ich ukończeniu wykonywać konkretny zawód, ale po to, by mieć możliwość swobodnego kształtowania swojej kariery. Nikt nie może wymagać od abiturienta, aby miał już sprecyzowany plan zawodowego rozwoju i wiedział, gdzie chce się zatrudnić za pięć lat. A zarówno psychologia, jak i prawo czy zarządzanie dają bardzo szerokie możliwości kształtowania przyszłości. I czas na podjęcie ważnych decyzji.

Ten czas jest ważny nie tylko z powodu specyfiki młodego wieku i trudności wyboru tego, co chce się w życiu robić. Tak samo ważny, a może nawet ważniejszy element to coraz szybsza ewolucja rynku pracy. Rozwój nowoczesnych technologii, z AI na czele powoduje, że wiele zawodów, jeśli nawet nie zaniknie, to może ulec diametralnemu przekształceniu. W związku z tym cztery-pięć lat studiów w perspektywie dynamiki zmian wokół nas może znaczyć tyle, ile dwadzieścia czy trzydzieści lat w pokoleniu rodziców tych młodych ludzi.

Perspektywy, nie konkretny zawód

Dlatego studia nie są dziś – poza takimi kierunkami, jak kierunki medyczne czy techniczne – przyuczeniem do zawodu, ale dostarczeniem wiedzy i umiejętności, które pozwolą młodym ludziom na samodzielne pokierowanie swoją karierą. Dostrzega to na przykład jeden z najstarszych i najwyżej ocenianych w rankingach wydziałów prawniczych w Polsce, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Wysoką pozycję w rankingu ma również Wydział Zarządzania UW, którym przez lata kierował JM rektor tej uczelni, prof. Alojzy Nowak. To tutaj wykuwają się przyszłe talenty palestry, a także managmentu czołowych polskich spółek.

Moja  alma mater, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, także stawia dzisiaj nie tylko na kształcenie zawodowe, ale na stwarzanie możliwości. Uczelnia oczywiście zapewnia specjalistyczną wiedzę, lecz również uczy odpowiedzialności i podejmowania samodzielnych decyzji.

Warto też wspomnieć o Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, która jako pierwsza w latach 90-tych wprowadziła możliwość dobierania przez studentów indywidualnych ścieżek nauki, w ramach tego samego kierunku.

Kuźnia ambasadorów Marki Polska

Myślę,  że nie zawsze doceniamy poziom naszych uczelni wyższych, porównując je do pozycji najbogatszych i najbardziej elitarnych światowych uczelni. Tymczasem wybiera je coraz więcej studentów zagranicznych – ponad 108 tysięcy, z czego trzy czwarte pochodzi z Europy. Zagraniczni studenci stanowią już prawie 9% ogółu, a piętnaście lat temu stanowili zaledwie 0,82%. Taki wzrost to efekt tego, że studia w Polsce są nadal relatywnie tanie w porównaniu z innymi krajami Europy, sama Polska jest państwem wciąż jeszcze bezpiecznym, a nasze uczelnie cieszą się zasłużoną międzynarodową renomą. Trzymam kciuki, by ten procent szedł w górę – zagraniczni absolwenci naszych szkół wyższych będą nie tylko dobrymi lekarzami, prawnikami i menadżerami, ale również świetnymi ambasadorami Marki Polska na szerokim świecie!

Źródło Salon24.pl, blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego

 

karta dół laureaci 2025

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego 

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 252
a.siedlinska@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.