FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Fot. Canva
Fot. Canva

Wspólna praca na rzecz klimatu wymaga spokoju

20 lutego 2023

Krzysztof Przybył: Zamieszanie wokół informacji o członkostwie Warszawy w grupie C40 – światowych metropolii, których władze dążą do ograniczenia kryzysu klimatycznego – pokazuje, że komunikowanie kwestii związanych z ekologią i ESG wymaga rozwagi i umiejętności. Niepokój wśród konsumentów i wśród producentów to ostatnia rzecz, której dzisiaj, w i tak niespokojnych czasach, potrzebujemy.

Zaczęło się niewinnie: prezydent Rafał Trzaskowski pochwalił się, że Warszawa dołączyła do odpowiedzialnych miast, które chcą walczyć ze zmianami klimatu. Nie tylko inwestując w ekologiczne rozwiązania, nie tylko dążąc do zmniejszenia zanieczyszczeń m.in. poprzez ograniczenie ruchu kołowego, ale również edukując mieszkańców. Wydawać by się mogło, że taki kierunek nie powinien budzić niczyich zastrzeżeń. A jednak…

Okazało się, że na zlecenie C40 powstał raport, który określa cele działań skierowane do obywateli. A w nich czytamy ni mniej, ni więcej, że celem na rok 2030 powinno być ograniczenie konsumpcji mięsa do 16 kg rocznie na osobę, a nabiału do 90 kg. Każdy miałby kupować tylko kilka sztuk odzieży rocznie. Wariant optymalny (dla autorów opracowania, a nie dla konsumentów) zakłada, że mięso i produkty odzwierzęce w ogóle zostałyby wyeliminowane z jadłospisu. Dodajmy, że na 100 mieszkańców miałoby przypadać 19 aut.

Brzmi jak z Orwella i przypomina realia Korei Północnej. Nic dziwnego, że temat podchwyciła niechętna Trzaskowskiemu prawica, formułując przekaz: prezydent Warszawy chce zakazać warszawiakom jedzenia mięsa i jajek. A Ratusz, zamiast szybko odeprzeć atak, dość długo się zastanawiał, zanim wydał miałkie oświadczenie, że Warszawa nie płaciła za ten raport i nie miała wpływu na jego kształt.

Oczywiście, rok wyborczy powoduje, że każda taka sytuacja będzie wykorzystana. Ale patrzmy nie tylko na politykę, której każdy z nas ma powyżej uszu. Patrzmy na to, jak podobne sytuacje oddziałują na odbiorców, także na biznes. Polityka klimatyczna jest koniecznością, a to, co budziło sceptycyzm jeszcze dziesięć lat temu, dzisiaj jest powszechnie akceptowane – na przykład odejście od węgla i inwestycje w nisko- i zeroemisyjną energetykę. Nie stało się to za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, tylko wymagało wielu działań edukacyjnych i politycznego konsensusu na poziomie unijnym i krajowym. A o ileż bardziej wrażliwa dla każdego z nas jest sfera naszych codziennych przyzwyczajeń – od nawyków żywieniowych po kwestie transportowe.

Pomysły odgórnego ograniczania spożycia mięsa czy samej hodowli zwierząt muszą niepokoić rolników i całą branżę rolno-spożywczą. Z jakim oporem spotykają się podobne pomysły władz, pokazał przykład Holandii i długotrwałych starć rolników z policją w ubiegłym roku. A co dopiero mówić o wprowadzeniu kolosalnych zmian w kilka-kilkanaście lat.  Czynienie z utopijnych pomysłów wizytówki edukacji ekologicznej to rzecz nieprzemyślana i niebezpieczna.

Polski biznes jest coraz bardziej świadomy, że powstrzymanie procesu zmian klimatycznych wymaga uruchomienia procesu dużych zmian także po stronie przedsiębiorców. Że trzeba przystosować się do nowych wyzwań i dostrzec w tym szansę. Proces budowy tej świadomości i wciągnięcia przedsiębiorców do koalicji prośrodowiskowej można łatwo zakłócić. Między innymi dezinformując na temat działań klimatycznych albo lekceważąc obawy i nastroje. Politycy prawicy nie powinni podsycać lęków, a politycy liberalni i lewicowi – bagatelizować tych lęków i wspierać absurdalnych pomysłów. Przecież ochrona klimatu to cel, który znakomita większość Polaków popiera ponad podziałami.

Źródło: Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, Natemat.pl

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.