
Godło „Teraz Polska”, czyli jak budować silną i autentyczną markę w dzisiejszym świecie. Relacja z debaty w Karpaczu
Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego wystąpił podczas 34. Forum Ekonomicznego w Karpaczu. W debacie "Marka jako wartość: jak budować silne i autentyczne marki w erze cyfrowej" wziął udział wraz z :
- Anną Kamińską, Członkiem Zarządu Grupy PSB Handel S.A.;
- Andrzejem Stecem, Redaktorem Naczelnym Bankier.pl;
- Michałem Fertałą, Członkiem Zarządu Lidl Polska;
- prof. Clemensem Renkerem, HS Zittau/Görlitz;
- Radoslawem Groblewskim, Prezesem Zarządu WARS S.A.
Spotkanie moderowała Daria Widerowska z Brandnew i Neurostrategia.pl
Poniżej przedstawiamy najważniejsze tezy wystąpienia Krzysztofa Przybyła, wraz z rozwinięciem.
O autentyczności marki w erze cyfrowej
Zanim przejdziemy do rozważań nad marką w erze cyfrowej, warto zdać sobie sprawę, że w 2025 roku wartość największych światowych marek wzrosła o 10% rok do roku, znacznie przewyższając globalny wzrost gospodarczy wynoszący 3%. Ta istotna dysproporcja podkreśla fundamentalną zmianę w gospodarce światowej – marki stały się najcenniejszymi aktywami przedsiębiorstw.
Badania przeprowadzone przez wiodące instytucje akademickie i doradcze – od Harvard Business School po PwC i Deloitte - jednoznacznie wskazują, że 81% konsumentów wymaga zaufania do marki przed dokonaniem zakupu, a 87% jest skłonnych płacić więcej za produkty marek, którym ufają. To nie są już opcjonalne przewagi konkurencyjne – to podstawowe wymogi rynkowe.
Te wymogi spełnia Godło „Teraz Polska", które jest istotnym instrumentem budowania zaufania i przewagi rynkowej, bowiem od 35 lat służy jako certyfikat najwyższej, polskiej jakości. Według badań, które rokrocznie przeprowadza ASM Research and Solution na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego:
- 90,1% konsumentów rozpoznaje Godło „Teraz Polska”;
- 88,3% badanych Godło zachęca do zakupu towaru nim oznaczonego, a
- 85,4% respondentów uważa, że Godło wzmacnia prestiż firmy.
Jako ciekawostkę mogę dodać, że według badań zaufanie do instytucji (typu: rządy, media, NGO) pozostaje na poziomie 55%, podczas gdy zaufanie konsumentów do marek wzrosło do 80%. To oznacza, że marki stały się bardziej wiarygodne niż tradycyjne instytucje społeczne, co nakłada na nie ogromną odpowiedzialność, ale także stwarza niezwykłe możliwości budowania głębokich relacji z konsumentami.
Polska marka narodowa – Godło „Teraz Polska” – może pomagać firmom budować trwałe relacje oparte na wartościach i zaufaniu
Godło „Teraz Polska” jest oparte na wartościach niezmiennych od powstania. Jest synonimem polskiej, najwyższej jakości, propaguje postawę patriotyzmu konsumenckiego, dba o transparentność i autentyczność przekazu. W tym zakresie Godło działa na trzech poziomach:
- Po pierwsze, tworzy kapitał społeczny oparty na transparentności. Proces przyznawania Godła jest jawny, bezstronny i profesjonalny – od oceny przez Branżowe Komisje Ekspertów po kuratele Kapituły pod przewodnictwem prof. Michała Kleibera. Ta przejrzystość buduje autentyczne zaufanie, które nie jest pustym marketingowym frazesem, ale głęboką i uznawaną powszechnie wartością.
- Po drugie, funkcjonuje jako gwarancja ciągłej jakości. Polacy wybierają produkty i usługi nagrodzone Godłem, kojarząc je ze stabilną jakością (82,2% respondentów), uznając je za rozpoznawalne (84,8%) oraz przypisując im krajowe pochodzenie (87,5%).
- Po trzecie, buduje emocjonalną więź z patriotyzmem gospodarczym. W czasach, gdy 86,9% Polaków uważa, że mając możliwość wyboru należy kupować polskie produkty, Godło łączy racjonalne kryteria jakości z dumą narodową.
Weźmy naszego niegdysiejszego laureata, a dziś przyjaciela i partnera - spółkę Fakro, która w 1996 roku zdobyła Godło „Teraz Polska", a wkrótce stała się globalnym wiceliderem rynku okien dachowych z 15% udziałem w światowej sprzedaży. To pokazuje, jak marka narodowa, parasolowa może być trampoliną do sukcesu międzynarodowego.
Ale są dziś z nami przedstawiciele laureatów Godła „Teraz Polska”. To firma Lidl, która w 2011 roku zdobyła Godło za wyroby mięsne linii Pikok, a w 2014 roku - za mleczne produkty linii Pilos. Przez ponad 10 lat Lidl stosował Godło „Teraz Polska” w komunikacji ze swoimi klientami, aby wyrobić pozycję na rynku i przekonać swoich klientów do jakości oferowanych produktów.
Drugim laureatem Godła w tym gronie jest Grupa PSB Handel S.A., która w 2002 roku otrzymała statuetkę „Teraz Polska” za najbardziej efektywne wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Zmiany w oczekiwaniach konsumentów dotyczące marek narodowych w kontekście rosnącej cyfryzacji i globalizacji
Obserwuję fundamentalną przemianę w podejściu konsumentów do marek narodowych. To nie jest już prosta dychotomia „polskie versus zagraniczne” – to kalkulacja wartości, a cyfryzacja radykalnie zmieniła reguły gry.
Działaj lokalnie, myśl globalnie. 86,9% Polaków uważa, że należy kupować polskie produkty, ale jednocześnie oczekuje od nich światowych standardów obsługi i wysokiej jakości. Co oznacza, że polska marka musi być sprawna cyfrowo jak choćby Apple czy Amazon.
Jeżeli poruszamy się w świecie cyfrowym, to zasadniczą kwestią jest wiarygodność, zaufanie do jakości i rzetelności. Tutaj też w sukurs przychodzi Godło „Teraz Polska”, gdyż 88,3% konsumentów postrzega je jako dobry sposób oznaczania jakości, co w erze fejków jest bezcenne.
Młodsi konsumenci nie pytają już tylko o cenę i kraj pochodzenia. Ich interesują wartości jakie reprezentuje dana marka, jaki ma wpływ na środowisko naturalne i klimat, jaki jest standing finansowy marki i na co wydaje pieniądze, oraz w jaki sposób działają jej algorytmy gromadzenia danych o klientach.
Źródłem przewagi konkurencyjnej jest także spójność komunikacji, co oznacza konsekwentną prezentację marki we wszystkich punktach kontaktu z klientem w celu zwiększenia wiarygodności i zaufania konsumentów. Marka musi zachowywać te same wartości niezależnie od kanału komunikacji - od mediów społecznościowych po obsługę klienta.
Zatem konsumenci nie chcą już wybierać między „polskim” a „dobrym" – oczekują „polskiego i doskonałego", a takie są właśnie produkty oznaczone Godłem „Teraz Polska”. Nie ma znaczenia, czy są one tradycyjne czy cyfrowe, a nawet związane ze sztuczną inteligencją. Istotą są fundamentalne parametry: JAKOŚĆ, PATRIOTYZM KONSUMENCKI i WIARYGODNOŚĆ, co oznacza, że za pomocą Godła „Teraz Polska” marki komunikują swojemu odbiorcy, że ich priorytetem jest wysoka jakość oraz wspieranie polskiej gospodarki.
Godło „Teraz Polska”, czyli jak budować silną i autentyczną markę w dzisiejszym świecie
Małe i średnie polskie firmy powinny najpierw opanować solidne, klasyczne zasady brandingu, zanim zainwestują w najnowsze technologie cyfrowe. Pozycjonowanie w umyśle polskiego konsumenta jest warte więcej niż najbardziej zaawansowana kampania AI bez jasnej strategii.
Duże polskie firmy jak PKO BP czy Orlen muszą zbalansować cyfrową transformację z zachowaniem długoterminowej tożsamości marki. Ich siła leży w dziedzictwie i zaufaniu – to elementy, które należy wzmocnić a nie zastępować technologią.
Polskie startupy technologiczne często popełniają błąd stawiania technologii przed strategią marki. Allegro i CD Projekt pokazują, że długoterminowy sukces wymaga połączenia innowacji technologicznej z klasycznymi zasadami budowania marki.
Wniosek jest jeden – im więcej się zmienia, tym bardziej pozostaje takie samo. Ludzkie potrzeby: przynależności, bezpieczeństwa i samorealizacji pozostają niezmienne od tysięcy lat. Zmianie ulegają jedynie technologie.
Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, redaktor naczelny "Magazynu Teraz Polska"