Promotor Polski a nowa wizja Śląska
Krzysztof Przybył: Nieraz przysłuchiwałem się debatom, w których poruszano temat transformacji Śląska. Jak będzie zmieniał się ten wyjątkowy region w dobie nieuniknionych trendów związanych z dekarbonizacją i w czasach przemysłu 4.0. Piszę ten artykuł na dzień przed przyznaniem w Katowicach nagród Promotor Polski i zarazem rozpoczęciem XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego, ponieważ uważam, że owe dwa wydarzenia pozwalają zrozumieć istotę dziejącej się na naszych oczach i przyspieszającej transformacji Śląska.
Najpierw kilka słów o idei przyznawania tytułu Promotor Polski. Jak wiadomo, Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego od 30 lat organizuje Konkurs „Teraz Polska”, którego celem jest wskazywanie najlepszych produktów i usług, wyróżniających się swoimi walorami jakościowymi. Projekt Promotor Polski jest dużo młodszą inicjatywą Fundacji – został zainaugurowany w 2017 r. Od tego czasu jest obecny na regionalnych kongresach gospodarczych, m.in. w Katowicach, Białymstoku, Toruniu, Świnoujściu, Rzeszowie i Warszawie, a tytułem zostało uhonorowanych już ponad 30 osób. Fundacja nagradza ludzi działających lub wywodzących się z danego regionu, których osiągnięcia współtworzą pozytywny wizerunek całego kraju. W ten sposób promuje sukcesy w dziedzinie przedsiębiorczości, kultury, nauki, sportu, mające niewątpliwy wpływ na nasze poczucie tożsamości i na szeroko rozumiany rozwój.
Obecność inicjatywy Promotor Polski na Śląsku ma charakter szczególny, ponieważ uroczystości odbywają się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. To jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarczych, biznesowych i technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jego siła wynika wprost z zaangażowania uczestników oraz synergii działania kluczowych grup biorących w nim udział – przedstawicieli biznesu i polityki, świata nauki i administracji publicznej oraz mediów – które chcą dzielić się swoimi poglądami, wiedzą i doświadczeniem.
Wracając jednak do tezy postawionej we wstępie, chciałbym odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób Promotor Polski – wyróżnienie przyznawane przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego – określa dokąd podąża Śląsk. W powszechnych „ogólnopolskich” skojarzeniach głównym wyróżnikiem i walorem tego regionu jest górnictwo. Jednak równocześnie, widząc europejskie i światowe tendencje, zdajemy sobie sprawę, że czeka nas co najmniej całkowite przeobrażenie tej branży i całego sektora gospodarki. Skoro jakiś region w pewnym sensie traci swoją główną ideę i cechę, to uzasadnione wydaje się odczuwanie pewnego niepokoju. Lecz tylko do czasu, gdy poznamy tegorocznych Promotorów Polski. Prof. Krzysztof Składowski jest wybitnym onkologiem, dyrektorem gliwickiego oddziału Narodowego Instytutu Onkologii. Jego niezwykłe dokonania są tym lepiej widoczne, jeżeli spojrzymy ma nie z perspektywy całej wielkiej spuścizny śląskiej medycyny, wywodzącej się ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, który wchodzi w jubileusz 70-lecia działalności. Medycyna jest specjalnością kluczową o nieograniczonym potencjale rozwoju. Mamy więc Śląsk medyczny, a są na świecie miasta i regiony, które z tej specjalności uczyniły swój wyróżnik o charakterze globalnym.
Drugim tegorocznym laureatem tytułu Promotor Polski jest Robert Konieczny. To śląski architekt, którego dokonaniami świat zachwyca się już od niemal 15 lat! Arka Koniecznego, czyli dom rodziny architekta w Brennej został uznany w 2017 roku za najlepszy dom na świecie. Architektura działa jak magnes nie tylko na turystów, ale również na sferę biznesu. Mamy więc drugi wyróżnik i parametr, który – ujmując rzecz szeroko – może być siłą napędową dla całego regionu.
Trzeci Promotor Polski ze Śląska to Maciej Pieprzyca, który ma na swoim koncie filmy o regionie, jak „Barbórka”, „Drzazgi” czy „Jestem mordercą” oraz obrazy uniwersalne, jak „Chce się żyć” czy „Ikar. Historia Mietka Kosza”. Jest nie tylko uznanym twórcą filmowym, ale także pedagogiem i profesorem kształcącym przyszłe pokolenia artystów w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego. Artyzm, sztuka to kreatywność, a ta nie jest już tylko modą. Jest receptą na tak ważne dzisiaj zrozumienie współczesnego świata.
Takie trzy specjalności – medycyna, architektura i kreatywność – to doskonały przyczynek do zredefiniowania śląskiej specyfiki. A gdy do tego dołożymy jeszcze Europejski Kongres Gospodarczy, którego zasadą są ważne spotkania i rozmowy, ale także bycie w awangardzie prognozowania trendów i budowania wspólnoty liderów, to łatwo zrozumieć, że ów nowy Śląsk, tak jak niegdyś, choć w zupełnie inny sposób, będzie miał kluczowe znaczenie dla rozwoju i przyszłości kraju.
Źródło: Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, Natemat.pl