Współpraca nauki i biznesu – projekt wart nagłośnienia
Krzysztof Przybył
Miałem okazję wspominać na blogu, że partnerstwo między biznesem a polskimi uczelniami pozostawia wiele do życzenia. Z tym większą przyjemnością odnotowuję każdy przykład współdziałania, kiedy to nauka wspiera innowacyjną przedsiębiorczość. W minionym tygodniu przedstawiciele PKP Energetyka i Politechniki Warszawskiej podpisali umowę dotyczącą dalszej współpracy przy systemie No-Frost, zapobiegającym oblodzeniu sieci trakcyjnej. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że na tym porozumieniu skorzystamy wszyscy.
Szlaki współpracy przetarto już wcześniej, a obecna umowa stanowi przedłużenie porozumienia z 2017 roku. Jej efekty są namacalne. Wiadomo, że zimą sieć trakcyjna ulega oblodzeniu lub oszronieniu, zaś mrozy powodują zamarzanie przewodów, to z kolei – blokadę pantografów w pociągach. Rezultatem są opóźnienia i zrozumiała wściekłość pasażerów. Wyjaśnienie, że taki mamy klimat nikogo nie zadowala. Na szczęście naukowców i zarząd spółki PKP Energetyka także nie.
Specjaliści z Politechniki Warszawskiej opracowali innowacyjne rozwiązanie smarowania trakcji, które z powodzeniem zastosowano po raz pierwszy w sezonie 2017/18. Trudno uwierzyć, lecz liczba awarii sieci trakcyjnej w czasie zimy zmniejszyła się dzięki temu aż dziesięciokrotnie. Innowacyjność rozwiązania nie polega na samym smarowaniu trakcji. Przedstawiciele PKP Energetyka wyjaśniają, że kluczem jest precyzyjny monitoring kluczowych parametrów, czyli temperatury i wilgotności. Pozwala on wskazać miejsca, w których może wystąpić oblodzenie. Następnie system automatycznie uwalnia w danym miejscu przepływ prądu o niskim natężeniu, by podgrzać sieć do odpowiedniej temperatury. Systemem No-Frost docelowo mają być objęte cztery tysiące kilometrów trakcji.