FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Krzysztof Przybył,  fot. Kaka.media
Krzysztof Przybył, fot. Kaka.media

Krzysztof Przybył: Czy powstanie strategia dla małych i średnich firm?

20 października 2024

Pierwsza rocznica ostatnich wyborów parlamentarnych przebiegła nie tyle pod znakiem świętowania, co politycznych kłótni. Mówiono przede wszystkim o bezpieczeństwie, jako o kwestii priorytetowej, którą – w zależności od punktu widzenia – jedna strona ma doceniać, a druga bagatelizować. Obu stronom udało się jednak mówić o bezpieczeństwie z niemal całkowitym pominięciem jakże ważnego aspektu: roli polskich przedsiębiorców w budowaniu bezpieczeństwa gospodarczego kraju.

Politycy nie doceniają sektora MŚP

Owszem, była mowa o wielkich projektach. Opozycja zarzuca rządowi, że tylko markuje prace przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym i elektrowniach atomowych. Rząd odpowiada, że zastał szumne zapowiedzi, ale mało konkretów, dlatego pierwsze dziesięć miesięcy rządów musiał poświęcić na porządkowanie zastanego chaosu. Opozycja kontratakuje i przedstawia projekty ustaw dotyczące budowy portów, dróg ekspresowych oraz mieszkań… Osią tej dyskusji, a raczej kłótni, są zatem ważne, ale tylko duże projekty. Polskie firmy, zwłaszcza te małe i średnie, nie przyciągają uwagi politycznych graczy.

Przybywa upadłości małych i średnich firm

A przecież właśnie ten sektor dzisiaj jest w trudnej sytuacji. Porównując zapowiadany wzrost gospodarczy i przewidywaną inflację można ocenić, że nasza gospodarka przeżywa stagnację. Od początku roku media informują o tysiącach pracowników zwalnianych z dużych zakładów. Tymczasem ograniczenie produkcji w zakładach oznacza nie tylko redukcję zatrudnienia, lecz również redukcję zamówień u mniejszych kooperantów, których byt często zależy od długofalowej współpracy z większym partnerem. Z raportu Allianz Trade wynika, że w 2024 roku liczba upadłości firm działających w Polsce będzie rekordowa – sięgnąć może aż 4,7 tys. Analitycy ostrzegli, że bieżący rok będzie piątym z rzędu rokiem, w którym rosnąć będzie wskaźnik niewypłacalności firm.

W pierwszym kwartale najbardziej rosła dynamika niewypłacalności w branży budowlanej i transportowej, w drugim – w handlu hurtowym. Autorzy raportu wskazali, że gros niewypłacalnych firm to małe i średnie przedsiębiorstwa, które po prostu nie radzą sobie z rosnącymi kosztami. „Nie ma obecnie warunków w gospodarce na pozostawanie przez lata na poziomie startupu czy jednoosobowej działalności na taką skalę jak w poprzednich dekadach z powodu wskazanej fundamentalnej zmiany kosztów i dostępności pracowników” – czytamy w raporcie.

Co zostanie z kredytu zaufania dla rządu?

W ostatnich dniach publiczna debata ogniskuje się wokół strategii migracyjnej – dokumentu, o który od lat apelowali eksperci. Treść tej strategii zostawmy na boku. Nie negując potrzeby rozwiązywania wyzwań, które niesie migracja (i związane z nią potrzeby pracodawców), trzeba powiedzieć, że przydałaby się pilnie rozsądna strategia pomocy małym i średnim przedsiębiorcom. Jak widać na przykładzie cytowanych wyżej danych, to na ich barki spada ciężar stagnacji w polskiej gospodarce. Trudno mówić – i to od wielu lat – o jakiejkolwiek przemyślanej strategii państwa wobec tego sektora. Z przedwyborczych zapowiedzi zostało niewiele, a trudna sytuacja budżetu państwa uniemożliwia obecnie kosztowne eksperymenty. Może więc, zamiast stosowanej przez poprzedników polityki hojnego szafowania pieniędzmi, pomyśleć nad rozwiązaniami systemowymi, które pomogą polskim firmom przetrwać trudny okres i rozwinąć skrzydła?

Może politykom w podjęciu decyzji pomoże świadomość, że sektor MŚP to również setki tysięcy wyborców, którzy co cztery lata podsumowują rząd przy urnach. Oni rozliczają każdą władzę nie z efektowności zapowiedzi, a z efektywności działań. W październiku 2023 r. dwie trzecie przedsiębiorców – właścicieli i współwłaścicieli firm – poparło ugrupowania obecnej koalicji rządzącej. Jakie będzie to poparcie w następnych wyborach? Wszystko w rękach decydentów.  

Źródło Salon24.pl, blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.