FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Fot. Canva
Fot. Canva

Promujmy cenne projekty, unikając „bańki”

27 lutego 2023

Krzysztof Przybył: Termin „sztuczna inteligencja” od wielu tygodni odmieniany jest przez wszystkie przypadki. Określenie zdecydowanie na wyrost, bo chodzi po prostu o udoskonalenie algorytmów wyszukiwania. Niemniej entuzjazm udzielił się nie tylko użytkownikom, ale również inwestorom giełdowym. Historia uczy, że im większe nadzieje, tym boleśniejsze może być rozczarowanie.

Notowania spółek, zajmujących się projektami w rodzaju ChatGPT na giełdzie nowojorskiej wystrzeliły – nawet o kilkaset procent. Również na warszawskiej giełdzie wzrosło zainteresowanie spółkami zajmującymi się nowymi technologiami, zwłaszcza projektami służącymi do analizy danych.

Wspierać polskie innowacyjne przedsięwzięcia – rzecz bezdyskusyjna i bezcenna. Ważne tylko, aby w pogoni za szybkimi zyskami nie stracić z oczu faktu, że podobne projekty wymagają czasu i wsparcia, a nie tylko gorączkowego zainteresowania inwestorów. Analitycy ostrzegają bowiem, że grozi nam „bańka sztucznej inteligencji”, podobna do wielu innych projektów w ostatnich dwudziestu latach. Kto dzisiaj jeszcze pamięta wielkie nadzieje, jakie budziła w Polsce – i nie tylko w Polsce – możliwość pozyskiwania gazu z łupków? Mieliśmy być łupkową potęgą, uniezależnioną od gazu z Rosji. Skończyło się na nadziejach, bowiem owszem, gaz jest, i wiadomo o tym od kilkudziesięciu lat, ale istniejące technologie powodują, że koszt eksploatacji złóż byłby absurdalnie wysoki. Od rosyjskiego gazu w końcu się uniezależniliśmy, ale dzięki Baltic Pipe i norweskim złożom, a nie mitycznym złożom gazu łupkowego.

Cofnijmy się dalej w przeszłość: koniec ubiegłego wieku i „dotcomowe szaleństwo” na światowych giełdach. Inwestorzy mało wiedzieli o Internecie, ale podmioty z nazwą „.com” przyciągały miliony dolarów. Wystarczyło dobrze się zaprezentować – jako kreatywny startup. Owszem, Google czy Amazon odniosły sukces, ale rok 2000 przyniósł załamanie notowań i zniknięcie z rynku wielu „obiecujących” projektów. Tę bessę odczuła również polska giełda.

Jaki z tego wniosek? Na dłuższą metę przetrwają nie te projekty, o których jest głośno i które mają dobry PR, lecz te, które zdołają pokazać, iż mają przed sobą obiecujące perspektywy. Mam nadzieję, że skorzystają na tym polskie innowacyjne przedsięwzięcia, które – dzięki zastrzykowi pieniędzy – rozwiną skrzydła. Cała sztuka, by fundusze od inwestorów trafiły do nich, a nie do spekulacyjnych baniek. A zainteresowanie analitycznymi projektami powinno być wykorzystane do promowania polskiej innowacyjności – nie tylko werbalne, jak to zwykli czynić decydenci, ale w formie konkretnych programów wsparcia. Polskie startupy mają duży problem z przebiciem się w gąszczu europejskiej konkurencji. Pomóżmy im w tym!

Źródło: Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, Natemat.pl

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.