FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
300 mld złotych – wiadomo, jak je ugryźć

300 mld złotych – wiadomo, jak je ugryźć

10 maja 2013

W latach 2014–2020 Polska otrzyma 300 miliardów z funduszy unijnych. O tym, jak miasta i regiony mogą pozyskać środki z owego budżetu, mówiono podczas konferencji „Inteligentny Marketing Miejsc – jak ugryźć 300 mld złotych?”, która odbyła się 9 maja br. w Sali Notowań Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. W drugiej części spotkania przedstawiono inspirujące przykłady najciekawszych zrealizowanych działań promocyjnych.

Polskie miasta i regiony od kilku już lat traktują promocję i budowanie wizerunku jako jedno z kluczowych zadań zwiększających konkurencyjność miejsca. – W nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014–2020, do której dokumenty operacyjne są teraz przygotowywane na poziomie poszczególnych krajów, prawdopodobnie nie będzie środków wprost dedykowanych zadaniom promocyjnym jednostek samorządu terytorialnego (JST). W tej sytuacji powstaje pytanie, czy i w jakim zakresie możliwe będzie programowanie działań marketingowych JST z wykorzystaniem funduszy UE w latach 2014–2020 – wyjaśnia Adam Mikołajczyk z Best Place – Europejskiego Instytutu Marketingu Miejsc, organizator konferencji. – Jak wynika z aktualnych przesłanek i prezentacji zaproszonych gości, miasta i regiony, chcąc się promować, na przykład komunikować swoje walory turystyczne, będą musiały przygotować projekty, których realizacja będzie wpisywała się w trzy cele: wzrost konkurencyjności, wzrost spójności terytorialnej i poprawę sprawności państwa – dodaje ekspert.

Działania dedykowane turystyce będzie można realizować w sposób pośredni w ramach różnych celów tematycznych, dotyczących: technologii informacyjno-komunikacyjnych, aktywności inwestycyjnej MŚP, wspierania zatrudnienia i mobilności pracowników, wspierania wykluczenia społecznego i walki z ubóstwem, ochrony promocji i rozwoju dziedzictwa kulturowego i naturalnego, wzmacniania zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w e-administracji, e-learningu, e-kulturze i e-zdrowiu. – Turystyka nie będzie już priorytetem, ale to nie oznacza, że nie będzie pieniędzy w ogóle. Po prostu zdobycie funduszy będzie wymagało większej kreatywności i gimnastyki umysłowej – mówi Olga Piekarzewska z Ministerstwa Sportu i Turystyki. – W efekcie funduszy może być nawet pięć razy więcej niż dziś – dodaje. Do tej pory samorządy w Polsce wydały na najróżniejsze działania promocyjne 600 mln złotych.

Podczas konferencji przedstawiono również agendę dla ekspertów. W najbliższym roku warto wymyślić i opracować, jakie aktywności promocyjne chce się zrealizować. Do każdego typu działania będzie można „dokleić” aktywności proturystyczne. Ostateczne przyjęcie rozporządzeń dla polityki spójności będzie możliwe jesienią 2013 r., o ile Parlament Europejski zaakceptuje pakiet w I czytaniu.

Wariant mniej optymistyczny – przyjęcie przez Radę Europy rozporządzeń na koniec 2013 r., po II czytaniu w Parlamencie Europejskim. Na poziomie roboczym równolegle prowadzony jest nieformalny dialog z Komisją Europejską dotyczący programowania perspektywy finansowej UE na lata 2014–2020. Projekt Umowy Partnerstwa zaprezentowany zostanie w dniu 5 czerwca na poziomie Zespołu Międzyresortowego do spraw Programowania i Wdrażania Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności. Zatwierdzenie Umowy Partnerstwa przez Komisję Europejską planowane jest na koniec 2013 r.. Z kolei zatwierdzenie programów operacyjnych przez KE zgodnie z rekomendacją planowane jest na połowę 2014 r.

Konferencję uświetnił swoją obecnością Juan Carlos Belloso Gil z agencji Future Places, ekspert Instytutu Best Place, który realizował wiele projektów marketingu miejsc na całym świecie, w tym dla Barcelony podczas Igrzysk Olimpijskich w 1992 r. W podsumowaniu swego wystąpienia sformułował rekomendacje dotyczące promocji dla polskich miast i regionów. – Przy opracowywaniu strategii promującej dane miejsce musimy się zastanowić, kto jest odbiorcą komunikacji i jakie rynki chcemy zdobyć. Musimy zrozumieć sami siebie i miejsce, w którym się znajdujemy, żeby pracować nad skuteczną promocją. Musimy wiedzieć, jaka jest nasza tożsamość, znać najlepsze strony i wartości, które są dla nas kluczowe. Musimy mieć wspólną wizję, która jest prawdziwa dla wszystkich ludzi zaangażowanych w dane miejsce – podsumował ekspert.

Więcej informacji:
http://300mld.bestplaceinstytut.org/ 

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.