Bądźmy dumni z polskiej wódki!
Marka kraju jest postrzegana przez znakomitą większość ludzi poprzez proste skojarzenia z najbardziej charakterystycznymi dla niego cechami. Mamy tendencję do myślenia poprzez symbole – to one budzą nasze emocje, działają na naszą wyobraźnię. Przykładów oczywiście jest wiele – Włochy to dobra kuchnia i moda, Niemcy – dobre samochody i nowoczesny przemysł, Japonia – najnowocześniejsze rozwiązania elektroniczne i technologiczne. Wiele państw jest kojarzonych głównie przez pryzmat pojedynczych produktów, że wspomnę chociażby fińską Nokię czy duńskie klocki Lego. Wiele państw wreszcie za swe promocyjne produkty uważa alkohole i właśnie alkohole są pierwszym skojarzeniem dla danego kraju. I nie powinniśmy się tego wstydzić. Bo czy Czesi nie są dumni ze swojego piwa, Szkoci z whisky, a Francuzi z wina? Bądźmy zatem dumni z polskiej wódki!
Opinia, zgodnie z którą wódka to produkt niegodny tego, by być wizytówką Polski na arenie międzynarodowej, jest zarówno śmieszna, jak i szkodliwa. To raczej kompleksy tych, którym wódka kojarzy się ze stylem picia z epoki PRL. Tymczasem polska wódka jest powodem do dumy – w końcu to nasz najbardziej charakterystyczny produkt, znany i ceniony na świecie.
Powód do dumy mają nie tylko producenci i dystrybutorzy, ale też ci, którym promocja i budowanie wizerunku Polski za granicą leżą na sercu i w głowie. Polska wódka jest wszak jedyną polską marką globalną, znaną na wszystkich kontynentach. Od ponad 2 lat posiada swoją definicję oraz oznaczenie geograficzne.
Oczywiście promocja polskiej tradycji jest ważna, ale nie zapominajmy o aspekcie ekonomicznym. Z jednej strony polska wódka jest znakomitym nośnikiem Marki Polska, z drugiej – generuje znaczące wpływy dla polskiej gospodarki. Pamiętajmy, że Polska jest pierwszym producentem wódki w UE i czwartym na świecie.
Ponad 90% polskiego przemysłu spirytusowego stanowi produkcja i dystrybucja wódek, a podatek akcyzowy i VAT gwarantuje rocznie miliardowe wpływy do budżetu państwa.
Wódka to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich towarów eksportowych na świecie. Ta popularność polskiej wódki w świecie to jest, oczywiście, wypadkowa uznania dla wielu polskich marek, takich jak Wyborowa, Żubrówka, Belvedere, Chopin czy - szczególnie przed wojną - Baczewski. Polskie wódki cieszą się uznaniem ze względu na doskonałą jakość, która wynika z wysokiej klasy surowców oraz wielowiekowej tradycji produkcji.