FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Bezpłatne leki inwestycją w polski rynek?

Bezpłatne leki inwestycją w polski rynek?

11 lipca 2016

Krzysztof Przybył

Miałem już okazję pisać na temat opinii skrajnie potępiających wszelkie programy socjalne jako bezprawne „rozdawnictwo”. Jak wszelkie uproszczenia, przekłamują one rzeczywistość i pokazują tylko jedną stronę medalu, i to w nie do końca uczciwy sposób. Mądrze realizowane programy mogą być bowiem siłą napędową dla gospodarki. Dotyczy to na przykład programu bezpłatnych leków dla pacjentów powyżej 75. roku życia.

Tak samo, jak w przypadku „Rodziny 500 plus”, pojawiły się pytania: czy nas na to stać i czy jest to sprawiedliwe? Wszyscy płacimy podatki, a oto z naszych podatków określona grupa społeczna ma opłacane przywileje. Idąc tym tokiem rozumowania, trzeba by było zanegować system powszechnej opieki zdrowotnej. Bo wszak wszyscy – no, prawie wszyscy – płacimy składki, ale nie wszyscy korzystamy ze szpitali. I dlaczego ktoś, kto przewlekle choruje ma być finansowany z pieniędzy zdrowych obywateli? Przyznają Państwo, że jest to pozbawione logiki. Ano właśnie.

Mówienie o bezpłatnych lekach dla seniorów jest pewnym uproszczeniem. Nie dotyczy to mianowicie wszystkich środków, ale określonej ich grupy, wskazanej przez Ministerstwo Zdrowia. Jak sądzę, już sam kształt tej listy wywoła wiele emocji i kontrowersji. I to przede wszystkim wśród producentów farmaceutycznych.

Jeżeli program bezpłatnych leków ma mieć nie tylko wymiar socjalny, lecz i gospodarczy, trzeba tę listę ułożyć w sposób mądry. A mianowicie umieścić na niej w pierwszej kolejności medykamenty produkowane w Polsce przez polskie firmy farmaceutyczne, z polskim rodowodem i kapitałem, lecz również przez te światowe koncerny, które mają tu swoje zakłady. W ostatecznym rozrachunku chodzi bowiem o to, by pieniądze przeznaczone z naszych podatków poszły na kilka zbożnych celów. Na ratowanie życia i zdrowia seniorów – to oczywiste, ale również na rozwój polskiego przemysłu farmaceutycznego i rozwój polskich regionów. Im więcej zamówień dla rodzimych zakładów, tym więcej miejsc pracy, a tym samym więcej pieniędzy w kieszeniach mieszkańców polskich regionów. Należy przy tym dbać o to, by przy układaniu listy uwzględnić w odpowiednim stopniu zarówno mniejsze, polskie firmy, jak i większe koncerny produkujące w Polsce. Na pewno bez specjalnego uprzywilejowania tych drugich. Nie sądzę, by było to proste zadanie, ale od czegóż są urzędnicy?

Czytaj całość

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.