FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Deklaracja współpracy

Deklaracja współpracy

4 kwietnia 2017

Krzysztof Przybył

Radio ZET doniosło, że na koncie Polskiej Fundacji Narodowej, powołanej w ubiegłym roku, jest już 100 mln zł. Przypomnę, że PFN jest podmiotem, który ma czuwać nad promocją Polski za granicą. Dziennikarze zauważyli, że mimo tej pokaźnej kwoty Fundacja do tej pory nie ma założonej własnej strony internetowej, nawet numeru telefonu, a jej siedziba stoi pusta. Zarząd w specjalnym oświadczeniu zaznaczył, że cały czas trwają prace organizacyjne, które „przebiegają w sposób niezakłócony”. Skoro prace trwają (ciekawe swoją drogą, kiedy się zakończą?), to z pewnością warto pomóc władzom Fundacji i podpowiedzieć, na jakie aktywności te sto milionów można by wydać.

Na pewno trzeba skończyć z niedobrym modelem, wedle którego pomysły na promocję Polski w innych krajach powstają nad Wisłą, a jeśli w ogóle są realizowane, to w oparciu o nasze przedstawicielstwa za granicą. Przypomina to zwyczaj krajów demokracji ludowej, gdzie ministrami do spraw młodzieży zostawali zasłużeni aparatczycy w wieku emerytalnym. Koordynacja, owszem, powinna odbywać się z Warszawy, ale czy nie lepiej, by nad szczegółami pochylili się ludzie żyjący w społeczeństwach, do których promocja ma być skierowana? Wbrew powszechnemu przekonaniu, by skutecznie promować Polskę za granicą nie trzeba być mistrzem wiedzy o Polsce, ale trzeba perfekcyjnie znać i czuć miejscowe realia. A mam wrażenie, że dotąd postępowano zupełnie odwrotnie.

Te miliony należałoby także zainwestować w stałą współpracę z wybranymi europejskimi think-tankami. Będzie to zakotwiczenie idei Polski i polskości w środowiskach opiniotwórczych i kreatywnych zarazem. Takie działania są w ogóle ogromnym polskim deficytem. Polska, walcząc w Brukseli o nasze gazowe interesy, opiera się na dobrej woli europosłów i zdolnościach polskich urzędników. Taki Gazprom – owszem, stać go, a nas nie za bardzo – wydaje setki milionów euro rocznie na współpracę z liczącymi się ośrodkami. Zacznijmy działać podobnie na skromniejszą skalę, mierzoną naszymi możliwościami. I promocja Polski – temat przyjemny i neutralny – jest dobrą ku temu okazją.

Wizerunek Polski to nie tylko Kraków, Kopernik i Chopin. To, niestety, także echa wielkiej polityki. Opinię cudzoziemców o Polsce kształtuje przekaz medialny, który nader często bywa stronniczy. Rutynowe reakcje ambasad na takie publikacje są przysłowiowym pisaniem na Berdyczów. Tu trzeba działać z wyczuciem, z pomysłem i ze sprytem. 

Czytaj całość

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.