Dobre praktyki – to silna marka
Krzysztof Przybył: Słowa takie, jak odpowiedzialność i zaufanie, w dobie dzisiejszych zagrożeń zyskały szczególny wymiar. I nie chodzi tylko o pandemię, ale również o zahamowanie degradacji środowiska naturalnego. Właśnie odpowiedzialności i zbudowanych na wzajemnym zaufaniu relacji oczekują pracownicy. W XI edycji Konkursu o Tytuł „Pracodawca Godny Zaufania” nagrodzono te firmy, które w zakresie polityki pracowniczej sięgają po ciekawe i skuteczne rozwiązania, przede wszystkim te związanie z sytuacją pandemii SARS-COV 2 – uwzględniając rozwój zawodowy pracowników i ochronę ich praw. Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego od początku jest współorganizatorem konkursu, wspólnie z Krajową Izbą Gospodarczą.
Uroczystość wręczenia wyróżnień odbyła się w miniony wtorek, 30 listopada, w siedzibie KIG. Poprzedziła ją debata „ESG – jak pracodawcy włączają się do procesu zrównoważonego rozwoju”, poświęcona związkowi między wprowadzeniem wieloletnich strategii ESG do firmy a jej wynikami finansowymi. W debacie wzięli udział: Kamil Rybikowski, Dyrektor Gabinetu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Karolina Opielewicz, członkini zarządu Krajowej Izby Gospodarczej, Andrzej Czernek, wiceprezes zarządu naszej Fundacji, Michał Kępowicz, szef departamentu relacji strategicznych w Philips oraz Marta Mikliszańska, szefowa działu Public Affairs & Sustainability Allegro.
ESG – to nowa jakość, dzięki której będzie można przejść od zarządzania dobrymi praktykami w modelu „silosowym” do skoordynowanego ich wdrażania. Jak dotąd, mieliśmy obszary funkcjonujące mniej lub bardziej niezależnie od siebie: społeczną odpowiedzialność biznesu, skupiającą się na otoczeniu i interesariuszach firmy, politykę pracowniczą, odnoszącą się do dobrych praktyk wewnątrz firmy, a oprócz tego wspieranie działań i akcji edukacyjnych przez biznes. Brak synergii powodował, że wiele wartościowych przedsięwzięć dawało mniejszy efekt, niż mogło przynieść. ESG, czyli środowisko + społeczna odpowiedzialność + ład korporacyjny to działanie oparte na założeniu, że aktywność zawodowa jest po prostu częścią naszej aktywności życiowej. Dlaczego mamy troszczyć się o ekologię jedynie w godzinach pracy, dlaczego mamy szanować różnorodność tylko służbowo? A z drugiej strony – dlaczego naszej społecznej aktywności nie zaszczepić również w miejscu zatrudnienia?
Po debacie przyszedł czas na wyróżnienia. W obecnej edycji Konkursu w kategorii „Programy stażowe” zwyciężyło Allegro za program Allegro e-Xperience, skierowany do osób rozpoczynających swoją karierę. W kategorii „Wolontariat” nagrodzono firmę Auchan Polska, za program wolontariatu pracowniczego – Dni Otwartości, który promuje otwartość pracowników Auchan na rzecz społeczeństwa. W kategorii „Motywacja” zwyciężyło Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, za prowadzenie dialogu z pracownikami. W kategorii „Edukacja” nagrodzono firmę IKEA Retail w Polsce – uznanie zyskało za kreowanie środowiska, w którym pracownicy mogą nieustannie się rozwijać. IKEA posiada 8 różnych programów edukacyjnych i prowadzi działania skierowane do pracowników z obszaru Health & Wellbeing.
W kategorii „Bezpieczeństwo” zwyciężyła firma Polfrost Terminal za prowadzoną politykę bezpieczeństwa pracy. W kategorii „Firma Przyjazna Niepełnosprawnym” tytuł „Pracodawcy Godnego Zaufania” zdobyła firma Carrefour za aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych.
W tegorocznej edycji Kapituła Konkursu zdecydowała również o przyznaniu Nagrody Specjalnej dla firmy Benefit Systems. Uzasadniono to tym, że spółka okazała się nie tylko godnym zaufania pracodawcą, ale także wiarygodnym i wspierającym partnerem dla całej branży i zatrudnionych w niej osób oraz odpowiedzialnym partnerem społecznym.
Jak w poprzednich latach, także i teraz wyróżniono również dziennikarzy, dla których tematyka pracownicza jest bardzo bliska. Nagrodę w kategorii dziennikarskiej otrzymali: Tomasz Dereszyński, wydawca i dziennikarz Polska Press oraz Damian Szymański, zastępca redaktora naczelnego serwisu Money.pl.
W misji Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego propagowanie dobrych wzorów zajmuje szczególne miejsce. Budowa silnych, polskich marek, to nie tylko wysoka jakość produktów i usług, ale również szeroko pojęta odpowiedzialność – za pracowników, za otoczenie, w którym firma funkcjonuje, za środowisko naturalne. I laureaci „Pracodawcy Godnego Zaufania”, i laureaci Konkursu „Teraz Polska” mają się w tym zakresie czym szczycić!
Źródło: Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska", Natemat.pl