FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Krzysztof Przybył, fot. Kaka.media
Krzysztof Przybył, fot. Kaka.media

Jaki bilans niełatwej prezydencji?

13 lipca 2025

Polska prezydencja w Unii Europejskiej – coś, co powinno łączyć ponad partyjnymi podziałami – oczywiście nie połączyła wojujących polityków. Opozycja zarzuca obozowi rządzącemu, że pół roku tej prezydencji niewiele albo zgoła nic nie przyniosło. Rząd broni się konkretnymi efektami i podkreśla, że nie jest łatwo zabiegać o polskie interesy. Racja – tyle że punkt widzenia zmienia się w przypadku naszych partii w zależności, czy są one u steru rządów, czy w ławach opozycji.

Owszem – są sukcesy

Wśród rezultatów polskiej prezydencji jest wiele takich, o których mniej pisano w mediach, ale które potencjalnie mają duże skutki dla obywateli. I tak udało się przeforsować przyjęcie przez unijne kraje wspólne stanowisko ws. rewizji pakietu farmaceutycznego. Pozwoli to na rozwój innowacji, nowoczesnych leków i zaawansowanych terapii i, co ważne dla naszych portfeli, szybszego wprowadzania na rynek tańszych leków generycznych.

Inna dziedzina? Spójrzmy na rolnictwo. W cieniu sporów o Mercosur i umowę handlową z Ukrainą udało się wypracować około czterystu uproszczeń unijnych regulacji, w tym uproszczenia procedur zmian w planach strategicznych. Będą też wyższe płatności ryczałtowe dla małych gospodarstw.

Rozumiem, że część komentatorów oczekiwałaby spektakularnych zmian i fajerwerków. Ale coś, co dla polityka czy publicysty wyglądać może mało spektakularnie, dla obywatela może akurat mieć ogromne znaczenie.

Trudna batalia o ocalenie polskiego transportu

Z ław opozycyjnych – co tyczy się również zachowania obecnych koalicjantów przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi – ocenia się lekko, łatwo i przyjemnie. Nie bierze zaś często pod uwagę faktu, że przeforsowanie korzystnych dla polski i polskich producentów rozwiązań bywa niezwykle trudne. Tu również dwa przykłady.

Pierwszy – to spór o unijne stawki za transport. Polscy przewoźnicy narzekają na rosnące koszty działalności między innymi ze względu na regulacje stawek na poziomie wspólnotowym. Dodatkowo muszą się borykać z nierówną konkurencją ze strony ukraińskich przewoźników, którzy korzystają z preferencyjnych stawek. Rzecz jasna wielkim krajom, które blokują zmianę tego stanu rzeczy nie chodzi o okazanie dobrego serca Ukrainie, a o pozbycie się konkurencji z krajów naszego regionu, z Polską na czele. Tu od lewa do prawa nasi politycy są, rzecz coraz rzadsza, zjednoczeni. Mimo tego póki co bez efektu.

Holenderski lobbing przeciw polskim plantatorom

Drugi przykład to duże zagrożenie wiszące nad polskimi plantatorami tytoniu. Otóż Holandia intensywnie lobbuje w Komisji Europejskiej za rewizją dyrektywy w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych od wyrobów tytoniowych (tzw. dyrektywa TED). I znowuż, nie chodzi tu o ze wszech miar słuszną walkę z paskudnym nałogiem, ale o zlikwidowanie konkurencji z Polski. Ponieważ ze względu na wysokie ceny papierosów w Holandii i innych państwach zachodnioeuropejskich na tamten rynek trafiają tańsze, polskie wyroby. A polscy plantatorzy tytoniu znakomitą większość swej produkcji przeznaczają na eksport, o czym w ubiegłym roku pisali w swojej analizie eksperci Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. I dziwnym zbiegiem okoliczności komisarzem odpowiedzialnym za podatki jest również… Holender. Pytanie, czy tak jak w przypadku transportu, polscy politycy zajmą jednolite stanowisko niezależnie od partyjnej przynależności i ochronią naszych rolników?

To tylko dwa z bardzo wielu przykładów, które pokazują, jak skomplikowana jest gra na unijnym forum. Dlatego warto byłoby istotne dla naszej gospodarki (nie mówiąc o bezpieczeństwie) projekty wyłączyć z politycznej wojenki. I działać razem – działać, nie tylko recenzować adwersarza.

Źródło Salon24.pl, blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego

karta dół laureaci 2025

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego 

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 252
a.siedlinska@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.