FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra 2
Uczestnicy debaty „Państwo jako kreator miejsc pracy branży turystycznej”, fot. Anna Liminowicz/PGZ
Uczestnicy debaty „Państwo jako kreator miejsc pracy branży turystycznej”, fot. Anna Liminowicz/PGZ

Czy państwo może być kreatorem miejsc pracy w branży turystycznej? Relacja z debaty

14 listopada 2025

W ramach konkursu „Pracodawca Godny Zaufania” odbył się panel dyskusyjny pt. „Państwo jako kreator miejsc pracy w branży turystycznej” poświęcony roli instytucji publicznych, edukacji i technologii w rozwoju polskiej turystyki i kreowaniu miejsc pracy. W rozmowie, prowadzonej przez dziennikarza Jakuba Poradę, wzięli udział przedstawiciele nauki, biznesu i organizacji pozarządowych. Dyskusja dotyczyła również wyzwań jakie stoją przed turystyką w najbliższych latach, znaczeniu edukacji i kadr, współpracy z Polonią oraz wykorzystaniu nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji.

 

 

Nowe wyzwania i kierunki rozwoju turystyki

Jako pierwsza głos zabrała Magdalena Krucz, Dyrektor Zarządzająca oraz Dyrektor Departamentu Planowania i Rozwoju w Polskiej Organizacji Turystycznej. Zwróciła uwagę, że mimo trudnych doświadczeń ostatnich lat branża turystyczna znajduje się dziś w dobrej kondycji.
Po okresie pandemii ruch turystyczny, zarówno krajowy, jak i przyjazdowy do Polski, został odbudowany. Ten rok powinniśmy zakończyć z wynikiem dodatnim – podkreśliła.

Wskazała przy tym trzy kluczowe wyzwania, przed jakimi stoi sektor:

  1. Zmiana motywacji podróżnych – turyści coraz częściej poszukują autentyczności, lokalnych doświadczeń i unikalnych miejsc.
  2. Turystyka zrównoważona – rośnie świadomość ekologiczna podróżnych, którzy oczekują, że branża będzie działać z poszanowaniem lokalnych społeczności i środowiska.
  3. Nowe technologie – sztuczna inteligencja powinna być postrzegana nie jako zagrożenie, lecz jako narzędzie wspierające efektywność i automatyzację procesów w turystyce.

Kadry, pasja i prestiż zawodu

dr Elżbieta Wąsowicz-Zaborek zwróciła uwagę, że branża wciąż zmaga się z trudnością w pozyskiwaniu i zatrzymywaniu pracowników. – Aby zatrzymać pracowników, trzeba ich najpierw pozyskać. Tymczasem wiele szkół nie kształci kadr zgodnie z potrzebami rynku – mówiła.

Podkreśliła też potrzebę odbudowania prestiżu zawodów turystycznych. – Turystyka to nie tylko obsługa gości, ale sprzedawanie marzeń i emocji. To jedna z najpiękniejszych profesji, bo daje ludziom wspomnienia i radość. Musimy przywrócić młodym ludziom dumę z tego zawodu – dodała.

Współpraca pokoleń i odpowiedzialny pracodawca

Głos zabrał również Adam Zaborowski, doradca prezesa Grupy GROMADA, przypominając, że spółdzielnia ta od 1937 roku opiera się na wartościach wspólnotowych i stawia człowieka w centrum swojej działalności. – W naszych strukturach pracują zarówno młodzi, jak i starsi pracownicy. Seniorzy wnoszą doświadczenie i odpowiedzialność, młodzi – energię i kreatywność. Ta różnorodność jest naszą siłą – podkreślił.

Zaborowski wskazał, że dobre praktyki pracodawcy – takie jak opieka medyczna, pakiety sportowe czy tanie posiłki pracownicze – tworzą atmosferę lojalności i zaufania, dzięki czemu również emeryci chętnie kontynuują współpracę z firmą.

Polonia jako ambasador Polski

Z kolei Jan Korsak, członek Rady Krajowej Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”, przypomniał o ogromnym potencjale polskiej diaspory. – Na świecie żyje ponad 20 milionów Polaków poza krajem. W 2019 roku aż 4,5 miliona turystów odwiedzających Polskę stanowili nasi rodacy z zagranicy–mówił.

Według niego, Polonia może odgrywać kluczową rolę w promowaniu wizerunku kraju i inspirowaniu zagranicznych przyjazdów turystycznych. – Młodzi Polonusi, zwłaszcza z USA, coraz częściej chcą tu studiować i inwestować. Powinniśmy wspierać turystykę edukacyjną i sanatoryjną – nasze uzdrowiska mają potencjał, by konkurować z najlepszymi w Europie – podkreślił Korsak.

Turystyka jako element marki narodowej

W podobnym duchu wypowiedział się Michał Lipiński, dyrektor konkursu „Teraz Polska”.
Turystyka to jeden z filarów budowania marki narodowej. Każdy turysta, który odwiedza Polskę, staje się ambasadorem naszego kraju – zauważył.

Jak dodał, Polska coraz częściej zaskakuje przyjezdnych pozytywnie: – Jesteśmy postrzegani jako kraj czysty, bezpieczny i gościnny. Wielu turystów przyznaje, że Polska przekracza ich oczekiwania – co wyróżnia nas na tle innych europejskich kierunków.

Sztuczna inteligencja w służbie turystyki

Magdalena Krucz, Dyrektor Zarządzająca oraz Dyrektor Departamentu Planowania i Rozwoju w POT, zaprezentowała nowe narzędzie oparte na sztucznej inteligencji takie jak np. Planer Wycieczki. – Użytkownik może wpisać np. „trzy dni w okolicach Krakowa”, a system automatycznie wygeneruje propozycję trasy i atrakcji – wyjaśniła.

Projekt jest w fazie testów, ale już teraz widać jego potencjał w ułatwianiu planowania podróży i personalizacji oferty. –AI wspiera nas również w promocji produktów turystycznych, analizie danych i lepszym dopasowaniu treści do turystów. Jednak w relacjach z drugim człowiekiem technologia nigdy nie zastąpi empatii i gościnności – zaznaczyła Krucz.

Podsumowanie

Panel zakończył prowadzący, dziennikarz Jakub Porada, który podkreślił, że mimo dynamicznego rozwoju technologii, istotą turystyki pozostaje człowiek.
Maszyny mogą wspierać, ale nie zastąpią rozmowy, życzliwości i autentycznego kontaktu między ludźmi. Turystyka to spotkania – ludzi z ludźmi, kultur z kulturami, historii z przyszłością. I właśnie w tym tkwi jej prawdziwa wartość – podsumował.

 

Partnerem debaty była Polska Organizacja Turystyczna, a Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” jest partnerem merytorycznym projektu „Pracodawca Godny Zaufania”.

Źródło: materiały prasowe PGZ

karta dół 2
karta dół laureaci 2025

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego 

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 252
a.siedlinska@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.