FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Jeśli podatek handlowy - to szybko do stołu rozmów

Jeśli podatek handlowy - to szybko do stołu rozmów

3 października 2016

Krzysztof Przybył

Przed kilkoma miesiącami pisałem na tym blogu o ewentualnych problemach, jakie może ściągnąć sobie na głowę rząd, forsując kontrowersyjną formułę podatku handlowego. Można powiedzieć – wykrakałem. Komisja Europejska błyskawicznie wykonała ruchy, które doprowadziły do zawieszenia nowych przepisów, w zaledwie dwa tygodnie po ich wejściu w życie. Lobby wielkich sieci handlowych jest bardzo potężne, a obecny rząd, mówiąc oględnie, nie ma znakomitych relacji z eurokratami. Teraz nasi decydenci zapowiadają korektę – czy jednak mają duże pole manewru?

Zdaniem Komisji Europejskiej uchwalony podatek faworyzuje mniejsze sklepy. Ba, rząd tego nawet nie ukrywał. Michał Jaszczyński, ekspert Instytutu Staszica zwrócił uwagę w rozmowie z portalem dlahandlu.pl, że już samo sformułowanie używane przez decydentów – podatek obciążający handel wielkopowierzchniowy – wskazywało wyraźnie na intencję. Jeżeli faktycznie rząd spodziewał się takiego obrotu spraw, a uchwalenie ustawy miało być sygnałem dla drobnych handlowców: „my obietnice realizujemy, ale niedobra Bruksela nam przeszkadza”, to pozostaje mieć nadzieję, iż faktycznie – jak przekonywał niedawno były już minister finansów Paweł Szałamacha – nasza władza ma plan B. Plan możliwy do akceptacji przez Brukselę, a dodatkowo taki, który nie obciąży ponad miarę polskich handlowców i nie uderzy po kieszeni polskich dostawców. I, co najistotniejsze, przyniesie konieczne środki budżetowi państwa.

W tej sytuacji najrozsądniejszym wyjściem jawi się powrót do koncepcji, którą podpowiadało wielu ekspertów. Czyli jedna stawka podatkowa, a jeżeli dwie, to możliwie spłaszczone.. Paradoksalnie przedstawiciele Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji już w końcu ubiegłego roku podpowiadali takie rozwiązanie – otwartą zostawiając wysokość podatku. Handlowcy wiedzą, że zapłacić będzie trzeba, wolą więc porozumieć się, niż iść na wojnę. To rząd ma bowiem pozycję dominującą w tego typu potyczkach i szereg możliwych narzędzi do wykorzystania. Chociażby regulując bardzo restrykcyjnie kwestię relacji z dostawcami i wprowadzając drakońskie kary za opóźnienia w płatnościach.

Czytaj całość

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.