FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Krzysztof Przybył: Widmo kryzysu czy koniec gospodarki, jaką znamy?

Krzysztof Przybył: Widmo kryzysu czy koniec gospodarki, jaką znamy?

15 lipca 2024

Ekonomiści banku BNP Paribas obniżyli prognozę wzrostu PKB Polski w bieżącym roku do 3%. Jednocześnie wskazali, że rośnie konsumpcja, a wzrost ten w całym 2024 r. ma wynieść ok. 5%. Jeżeli dodamy do tego zwolnienia w sektorze przemysłowym, duży spadek zapotrzebowania na pracowników w niektórych branżach (w IT o ok. jedną czwartą) oraz spowolnienie w sektorze budowlanym, to powinna nam się zapalić czerwona lampka.

Konsumpcja w górę, przemysł w permanentnym kryzysie

Analitycy BNP Paribas wskazują, że konsumpcja spowodowana jest m.in. podwyżką płac w budżetówce. Ten efekt nie będzie jednak trwał w nieskończoność, a biorąc pod uwagę rosnące ceny, chociażby energii, należy się spodziewać jego krótkotrwałości.

Tymczasem wskaźnik produkcji przemysłowej PMI za czerwiec 2024 r. był na takim samym poziomie, jak w maju – 45 punktów. To rekordowo długie, bo trwające już 26. miesiąc spowolnienie. Nigdy od rozpoczęcia badań w 1998 r. nie odnotowano aż tyle trwającej dekoniunktury w przemyśle. Jest sprawą oczywistą nawet dla laika, że konsekwencje przedłużającego się kryzysu w produkcji może mieć poważne skutki dla całej gospodarki. Światełkiem w tunelu jest pewne odbicie gospodarcze na rynkach Europy Zachodniej – kiedy jednak i w jakim stopniu odczujemy tego długotrwałe efekty? Nie wiadomo.

Budżet bez pieniędzy

Czynnikiem kryzysogennym jest sytuacja budżetu państwa. Programy socjalne i tarcze ochronne dla przedsiębiorców w czasie pandemii COVID-19 zapobiegły gospodarczej katastrofie. W ocenie większości ekspertów przekroczono jednak granicę między takim zakresem świadczeń, który pobudza wzrost gospodarczy (a przede wszystkim konsumpcję) a zakresem zagrażającym stabilności finansów publicznych. A to, że pieniędzy brakuje, nie jest tajemnicą.

Lepiej już było?

Czy należy być mimo wszystko optymistą i patrzeć na to, jak na potencjalny przejściowy kryzys, czy jak na początek długofalowego, negatywnego zjawiska?

Amerykański analityk Peter Zeihan wskazuje, że nieunikniony kryzys gospodarczy spowodowany jest m.in. starzeniem się społeczeństw i załamaniem demograficznym nie tylko w Europie. W roku 2019 po raz pierwszy w historii na świecie żyło więcej ludzi w wieku 65+, niż dzieci poniżej piątego roku życia. W roku 2030 ten stosunek będzie jak 2:1. Chiny, które jeszcze kilka dekad temu borykały się z nadmiernie szybkim tempem wzrostu ludności, dzisiaj są rekordzistą, jeżeli chodzi o starzenie się społeczeństw. Nie trzeba jednak szukać przykładu aż tak daleko: Polska w ostatnich latach odnotowuje najniższe od 1945 roku wskaźniki urodzeń.

Jako panaceum wskazuje się rozsądną politykę migracyjną. Tylko skąd brać wykwalifikowanych, tożsamych kulturowo i chętnych do pracy oraz asymilacji imigrantów, skoro demografia zaczyna być bolączką w zasadzie wszystkich kontynentów?’

Konieczne nowe spojrzenie na gospodarkę

Być może okres między końcem drugiej wojny światowej a pandemią koronawirusa będziemy, jak chce Zeihan, wspominali jako ostatni taki okres beztroskiego dobrobytu. Przynajmniej do czasu, aż będziemy potrafili pogodzić rozwiązywanie podstawowych wyzwań obecnej ery, jak kryzys klimatyczny i kurczące się źródła surowców, z zapewnieniem gospodarce stabilnego rozwoju. To także odpowiedź dla tych, którzy uważają, że zamykanie oczu na te problemy jest najlepszym rozwiązaniem. Jak pokazują alarmujące analizy ekonomistów – jednak nie jest.

Źródło Salon24.pl, blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”

 

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.