Krzysztof Przybył w wywiadzie dla Onet.pl
Monika Jabłońska: Jest Pan Prezesem Fundacji Polskiego Godla Promocyjnego “Teraz Polska”, proszę przypomnieć – szczególnie tym młodym czytelnikom – w jakim celu została powołana Fundacja i w jaki sposób realizuje Pan misję tej organizacji?
Krzysztof Przybył: Od samego początku celem działalności Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego jest promocja pozytywnego wizerunku Polski i Polaków w kraju oraz za granicą. Od blisko 25 lat organizujemy Konkurs „Teraz Polska”, w którym najlepsze polskie produkty, usługi, przedsięwzięcia innowacyjne oraz gminy wyróżniane są Godłem „Teraz Polska”. Fundacja promuje także dokonania Polaków w różnych dziedzinach (Konkurs „Wybitny Polak), krzewi pozytywny, nowoczesny patriotyzm (Magazyn „Teraz Polska”) oraz zachęca studentów do badań nad konkurencyjnością naszego kraju (Konkurs „Teraz Polska Promocja i Rozwój”).
MJ: Czy Fundacja działa także poza granicami Polski? Jeśli tak, w jakich krajach i dlaczego?
Jeden z organizowanych przez nas konkursów - Konkurs “Wybitny Polak” przeprowadzany jest przede wszystkim właśnie poza granicami Polski, m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Francji, Austrii czy Norwegii, czyli w krajach, w których Polonia jest duża i dobrze zorganizowana.
MJ: Na wielki sukces trzeba długo pracować. Czym jest dla Pana “sukces”? I co jest Pana największym dotychczasowym osiągnieciem w działaniach na rzecz Fundacji?
KP: Niezaprzeczalnym sukcesem Fundacji, czyli moim własnym, jest wykreowanie najbardziej rozpoznawalnego znaku promocyjnego - Godła „Teraz Polska” oraz wyłonienie ponad 600 laureatów Konkursu - najwyższej jakości polskich produktów, usług, przedsięwzięć innowacyjnych i gmin.
MJ: Korzenie Fundacji sięgają 1991 roku, czyli początku transformacji polskiej gospodarki. Skąd wziął się pomysł na założenie organizacji? Skąd potrzeba promowania polskich produktów i kreowania Fundacji Polskiego Godla Promocyjnego “Teraz Polska” jako symbolu gospodarczego?
KP: W 1991 roku pojawiła się inicjatywa stworzenia Polskiego Programu Promocyjnego. Jego ideą była promocja polskich przedsiębiorstw. Polska, rozpoczynając odbudowę gospodarki wolnorynkowej, potrzebowała przykładów potwierdzających, że z naszego kraju mogą się wywodzić dobre produkty.
Tuż przed wystawą światową Expo ’92 w Sewilli, podczas której nasz kraj miał zaprezentować się pierwszy raz po transformacji ustrojowej, rozpisano konkurs na logo promocyjne. W jego wyniku wybrano projekt Henryka Chylińskiego oraz hasło „Teraz Polska”, którego autorem jest znany aktor Wiktor Zborowski. Tak narodziło się pierwsze polskie godło promocyjne, które miało zwrócić uwagę na te produkty, które mają szansę pokazać w dobrym świetle nasz kraj poza jego granicami. Ćwierć wieku temu bowiem niewiele firm mogło potwierdzić wysoką jakość jakimkolwiek certyfikatem.