FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Kwestia egzemplarza obowiązkowego

Kwestia egzemplarza obowiązkowego

6 marca 2017

Krzysztof Przybył

Kiedy mówimy o obciążeniach dla przedsiębiorców, mamy zwykle na myśli podatki i inne daniny. Jednak nasze przebogate przepisy prawne kryją w sobie wiele innych regulacji, które dla przedsiębiorców wiążą się zarówno z kosztami, jak i z dodatkową pracą. Na jedną z takich regulacji zwrócił ostatnio uwagę Instytut Staszica. Chodzi o egzemplarz obowiązkowy, przekazywany przez wydawców bibliotekom.

Sama instytucja egzemplarza obowiązkowego liczy sobie bez mała pół wieku i jest to bez wątpienia inicjatywa bardzo słuszna. To norma w każdym kraju – centralna biblioteka państwa i ewentualnie jedna lub dwie inne ważne książnice muszą archiwizować bieżącą produkcję wydawniczą. Dla wydawcy z kolei przekazanie kilku egzemplarzy książek nie jest znaczącym problemem – ani finansowym, ani technicznym.

Jak informują analitycy Instytutu Staszica, we Francji i w Niemczech wydawców zobowiązano do przekazywania dwóch egzemplarzy każdej edycji, we Włoszech czterech, w Wielkiej Brytanii sześciu, tylko w niewielkiej ludnościowo Irlandii aż dziesięciu. W Polsce zaś każdy wydawca, pod groźbą grzywny, musi przekazać siedemnaście egzemplarzy obowiązkowych piętnastu bibliotekom. 

Od lat toczy się mało medialny pojedynek między wydawcami a bibliotekami. Ci pierwsi chcieliby radykalnego ograniczenia liczby egzemplarzy (np. do pięciu), te drugie podkreślają, że zmiana obecnych przepisów pozbawi je możliwości gromadzenia nowych publikacji. Wiadomo, wszak budżety bibliotek nie są imponujące. Ale z drugiej strony propozycja wydawców, by do pozostałych książnic przekazywać egzemplarz obowiązkowy w formie elektronicznej (np. w formacie pdf) została z oburzeniem odrzucona. A była wszak rozsądnym kompromisem. 

Bibliotekarze argumentują, że to dla wydawców koszt znikomy – szczególnie, że przesyłka wydawnictw do bibliotek jest w tym przypadku bezpłatna. Czyżby? Jako przykład weźmy drogie wydawnictwo, na przykład albumowe. Jeden egzemplarz może kosztować wydawcę nawet sto złotych. Sto razy siedemnaście – daje tysiąc siedemset złotych. A przecież książki same się nie wyślą. Trzeba je zapakować, zaadresować, nadać – to realne koszty pracy osoby zatrudnionej. W takim przypadku obciążenie dla wydawcy przestaje być symboliczne. Dodajmy do tego, że wiele małych wydawnictw z trudem wiąże koniec z końcem. Nic dziwnego, że w tej sytuacji bardzo wielu wydawców ustawowy obowiązek ignoruje. O ile Biblioteka Narodowa i Biblioteka Jagiellońska jakoś jeszcze egzekwują przepisy, to biblioteki regionalne i uniwersyteckie otrzymują mniej, niż połowę bieżącej produkcji.

Instytut Staszica proponuje dwa rozwiązania.

Czytaj całość 

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.