FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Marka Polska potrzebuje wsparcia i koordynacji

Marka Polska potrzebuje wsparcia i koordynacji

26 kwietnia 2013

Marka Polska potrzebuje wsparcia administracji państwowej. Ale nie chodzi o wsparcie w postaci jednej, scentralizowanej instytucji - superagencji ds. promocji Polski - lecz poprawy skuteczności i koordynacji działań realizowanych w obecnym układzie instytucjonalnym.
Potrzebne będzie także zbudowanie naczelnej osi narracji, wokół której odbywać się będzie promocja Polski w świecie w różnych obszarach: gospodarki, nauki, turystyki, kultury, sportu, czy żywności - tak, aby suma działań poszczególnych resortów, czy agencji, dawała wzmocnienie polskiej marki narodowej opartej na idei przewodniej "twórcza przekora". 

To główne wnioski z konferencji "Okrągły stół promocji Polski", zorganizowanej w dn. 25 kwietnia br. na Stadionie Narodowym w Warszawie przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska" oraz ośrodek analityczny Think Tank.

Pierwsza część konferencji, poprowadzona przez Krzysztofa Przybyła, prezesa "Teraz Polska" oraz Pawła Rabieja, partnera zarządzającego THINKTANK, zgodnie z siedmioletnią już tradycją spotkań dot. promocji Polski, realizowanych corocznie przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego, służyła podsumowaniu przedsięwzięć promocyjnych. 

Jednak tym razem perspektywa była nieco szersza niż w poprzednich latach. Próbowano spojrzeć na cały okres programowania środków unijnych 2007-2013. W pierwszej części, panelu pt. „Promocja marki Polska – stan obecny” wystąpili: Beata Stelmach podsekretarz stanu MSZ, Izabela Stanisławiszyn MNiSW, Marek Korowajczyk MG, Anita Szczykutowicz MRiRW, Rafał Wilczkowski MSiT, Tomasz Janowski IAM. Prelegenci, przypominając sukcesy promocyjne zwłaszcza związane z dużymi wydarzeniami (Rok Chopinowski, prezydencja Polski w UE, UEFA EURO 2012), dowodzili, że w ostatnich latach marka Polski zyskała na znaczeniu, a jej wartość wzrosła wielokrotnie. 

Ma to przełożenie na wzrost gospodarczy i możemy zaobserwować pozytywne sprzężenia zwrotne: silna marka chroni przed skutkami kryzysu gospodarczego, a relatywnie dobra - na tle Europy pogrążonej w kryzysie - sytuacja ekonomiczna w Polsce jest świetnym argumentem promocyjnym i przyczynia się do umocnienia wizerunku. Siła polskiej gospodarki, przedsiębiorczości, a przede wszystkim Polacy. "Nasza kreatywność, talenty powinny stać się bazą do przygotowania marki polskiej gospodarki" – powiedział Marek Korowajczyk z Ministerstwa Gospodarki. Zaradność, przedsiębiorczość i pracowitość Polaków są podstawowymi motorami marki Polska, które można wykorzystywać nie tylko w promocji eksportu czy inwestycji, ale także kultury, nauki i sportu. 

„Udało się nam zbudować taką pozycję, że jesteśmy 6. gospodarką w Europie i 20. na świecie – podkreśliła wiceminister Beata Stelmach - Ministerstwo Spraw Zagranicznych prezentuje Polskę za granicą jako kraj nowoczesny, dynamiczny i innowacyjny” – dodała. 

Jednak dla wzmocnienia siły przekazu promocyjnego, realizowanego według nieco innych priorytetów w różnych obszarach - od gospodarki, po sport - potrzebne jest wypracowanie wspólnych zasad komunikacji. O takich trwających pracach, związanych również z reaktywacją Rady Promocji Polski, prowadzonych wspólnie z przedstawicielami branży marketingowej, również mówiła wiceminister spraw zagranicznych. 

Debata w drugiej części konferencji pt. „Priorytety strategiczne promocji marki Polska do roku 2020”, moderowana przez Adama Mikołajczyka i dra Jarosława Górskiego - przedstawicieli Europejskiego Instytutu Marketingu Miejsc Best Place - była próbą wytyczenia priorytetów promocyjnych na najbliższą przyszłość. Prelegenci byli zgodni co do ogólnego kierunku rozwoju marki Polska: wymaga ona dalszej koordynacji oraz rozwoju mechanizmów kontroli skuteczności i efektywności realizowanych działań. 

Należy jednak myśleć też o koordynacji oddolnej, o sprawnym przepływie informacji między organizacjami bezpośrednio, czy też choćby pośrednio pracującymi na rzecz promocji marki Polska w świecie. Trzeba poszukiwać możliwości organizowania takich przedsięwzięć promocyjnych, które pokazują atuty Polski oparte o te same wartości (jak nowoczesność, sukces transformacji, bogate tradycje), ale realizowane w różnych obszarach (np. promocja polskiej kultury wysokiej pomagająca w nawiązywaniu relacji biznesowych na rynkach Bliskiego Wchodu). 

Nowa perspektywa finansowa na lata 2014-2020 może być kolejną trampoliną dla wzrostu intensywności promocji Polski w świecie. Jednak już z obecnych zasad programowania tych środków widać, że wymuszą one daleko posuniętą współpracę oraz dbałość o efektywność wydawanych funduszy - co będzie z korzyścią dla siły polskiej marki narodowej. 

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.