FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Fot. LPP
Fot. LPP

Nowa normalność branży odzieżowej, czyli jak LPP, polski producent odzieży, pokonał koronawirusa

28 października 2020

Kryzys gospodarczy i społeczny wywołany pandemią koronawirusa wymusił w LPP nową strategię biznesową. Transformacja technologiczna, logistyczna i sprzedażowa zaplanowana na kolejne trzy lata, na skutek pandemii musiała zostać zrealizowana w 3 tygodnie. Dokonując pełnej integracji sprzedaży poprzez kanały stajonarne i internetowe, LPP stała się dziś pierwszą polską omnichannelową organizacją.

W okresie lockdownu, podobnie jak większość firm z branży, LPP stanęło przed wyzwaniem utrzymania stabilnej sytuacji finansowej spółki. Ostrożność w dysponowaniu gotówką i dyscyplina kosztowa przyniosły efekty. Część firm nie przetrwała jednak próby czasu, wiele uznanych brandów zniknęło z rynku. LPP przetrwało najcięższy okres dzięki szybkim i odważnym decyzjom w obszarze logistyki opartym na autorskich rozwiązaniach technologicznych, oraz dzięki poduszce finansowej przygotowanej na spodziewany już od dwóch lat kryzys.

- LPP było, jest i pozostanie firmą rodzinną, a wynikająca z tego faktu kultura organizacyjna była kluczowym czynnikiem sukcesu w okresie lockdownu. Szybkość i zwinność w działaniu, krótki proces decyzyjny, przestrzeń do eksperymentowania i patrzenie dalej niż perspektywa najbliższego kwartału pozwoliły nam szybko i sprawnie dokonać zmiany w podejściu do naszego biznesu. Dziś to klient decyduje, gdzie chce wydać swoje pieniądze, a my - niezależnie od preferowanego przez niego kanału, chcemy zaoferować mu produkt, którego potrzebuje i poziom serwisu, jakiego oczekuje. Dzięki pełnej integracji i zharmonizowaniu naszych kanałów sprzedaży oraz pracujących na ich rzecz struktur, dostosowaliśmy się do wyzwań nowej rzeczywistości, która w LPP nazywa się omnichannel – komentuje Marek Piechocki, prezes zarządu LPP.

  

LPP od kilku lat konsekwentnie zwiększa nakłady na wdrażanie i rozwój nowych technologii. Od 2016 roku spółka przeznaczyła na projekty i rozwiązania informatyczne wspierające kluczowe obszary już ponad 180 mln zł. Dzięki temu w pierwszych miesiącach pandemii e-commerce w LPP osiągał trzycyfrowe wzrosty. Marka Reserved jako pierwsza została wyposażona w technologie RFID, rozwiązania chmurowe dla sklepów online, system optymalizujący kompletację zamówień internetowych, modyfikacje w zarządzaniu magazynami i autorską platformę logistyczną integrującą systemy firm kurierskich.

- Zespół IT w LPP dorównuje dziś wielkością największym firmom informatycznym w kraju. Stworzyliśmy własne rozwiązania, które znamy od podszewki i które zostały uszyte na miarę naszych potrzeb. Paradoksalnie pandemia dała LPP potężny impuls innowacyjny przyspieszając znacznie prace nad projektami, z których wiele zaplanowanych na trzy lata byliśmy w stanie zrealizować w kilka tygodni. Bez tego, a przede wszystkim bez ogromnego wysiłku naszych pracowników, nie było szans na sprawną obsługę dynamicznie rosnącej skali zamówień internetowych, a tym samym wypracowania przychodów z tego kanału na poziomie pozwalającym zrekompensować zerowe przychody ze sprzedaży stacjonarnej. Przemodelowanie Centrum Dystrybucyjnego w Pruszczu Gdańskim, dostosowanego dotychczas do hurtowej wysyłki towarów do salonów, na magazyn do obsługi pojedynczych zamówień klientów e-commerce, pozwoliło na wysyłkę nawet 100 tys. szt. odzieży dziennie. Tym samym wydajność logistyki LPP w tym okresie wzrosła aż o 300 proc. – komentuje Jacek Kujawa, wiceprezes zarządu LPP.

  

Puntem wyjścia dla całej transformacji LPP była zmiana podejścia i uznanie, że sieć stacjonarna i sklepy online stały się zintegrowanym kanałem z jednym stockiem i spójnym podejściem do produktu i klienta. - W ciągu ostatnich miesięcy LPP w jakimś sensie urodziło się na nowo. Na sprzedaż patrzymy holistycznie, nie dzieląc jej na sklepy i e-commerce. Produkt ma być dostępny dla klienta tu i teraz, bez względu na to, gdzie jest realizowana sprzedaż i za pośrednictwem jakich narzędzi – mówi Marek Piechocki.

Sednem było wypracowanie spójnego dla wszystkich punktów styku z klientem sposobu prezentacji produktu i komunikacji z klientem. Ponadto dystrybucja musi być bliżej klienta, a więc salony stacjonarne pełnią dodatkową rolę mini-centrów dystrybucyjnych w regionach znajdujących się w oddaleniu od głównych magazynów. - Docelowo chcemy, aby klient, który zamawia produkt w internecie z opcją odbioru w sklepie, jeszcze przed zamknięciem komputera wiedział, że zamówiony towar tam na niego czeka. Takie podejście zapewnia jednocześnie lepsze wykorzystanie potencjału salonów na realizację zamówień e-commerce, redukcję kosztów logistycznych na etapie ostatniej mili, czy zwiększenie traffic’u w sklepach - mówi Jacek Kujawa.

 

Doświadczenia pierwszej fali pandemii potwierdzają, że w obecnych, wciąż niepewnych warunkach rynkowych kluczowa dla przetrwania biznesu jest gotowość na różne scenariusze. W ostatnich latach spółka rosła o ok. 15 proc. rocznie. 

- Wierzę, że skala biznesu nie będzie mniejsza niż przed kryzysem. Ciągle inwestujemy, rozwijamy się. Być może ten rok będzie słabszy niż rok ubiegły, ale wierzę, że 2021 rok będzie znacząco lepszy. W tym roku zakładałem przychody rzędu 9 mld zł, a w przyszłym myślę, że już kilkunastu mld zł. Patrzę w przyszłość optymistycznie - podsumowuje prezes Piechocki.

Podjęte przez LPP w ostatnim czasie działania i wdrożone zmiany organizacyjne, logistyczne oraz technologiczne, stanowią istotne zabezpieczenie na wypadek wprowadzenia kolejnych ograniczeń w handlu tradycyjnym, ale są też odpowiedzią firmy na nową „normalność” w branży odzieżowej.

Źródło LPP

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.