Odpowiedzialnie. Blog Krzysztofa Przybyła
Krzysztof Przybył: W obliczu kryzysów i zagrożeń mamy zwykle do czynienia z inflacją słów i niedoborem konkretnych działań. W obliczu wojny w Europie i różnorakich zagrożeń dla Polski to, co można powiedzieć przedsiębiorcom, sprowadza się do jednego, za to niezmiernie ważnego słowa: odpowiedzialność. Za siebie i za innych.
Nie mam wątpliwości: polscy przedsiębiorcy w sytuacjach kryzysowych pokazali, że umieją pomagać. Nie tylko w najprostszy sposób, czyli pieniężnie, ale tworząc i realizując rozmaite projekty. Z godziny na godzinę rośnie skala wsparcia humanitarnego dla Ukrainy i Ukraińców. Angażują się w nią i prywatne firmy, i spółki Skarbu Państwa. Wszyscy mają świadomość, że skala potrzebnej pomocy i czas jej trwania mogą być bardzo duże. Nie oszukujmy się: na razie przyszłość nie wygląda ani trochę optymistycznie.
Ale odpowiedzialność to nie tylko dzielenie się z potrzebującymi. To również rozważne podejście do kryzysu, tonowanie paniki, przestawienie się na nowe ramy działania. Skończył się czas, w którym Europa – poza małymi wyjątkami – wydawała się oazą wiecznego spokoju na tle wstrząsanego konfliktami świata. Ostatnie lata z różnych względów wymusiły zmianę myślenia o biznesie – na przykład z powodu energetycznej rewolucji. Teraz właściwie wszystkie kluczowe parametry biznesu w Polsce i w Europie uległy zmianie.
Ludzie na kryzysy reagują nerwowo: pamiętamy puste półki i kolejki w sklepach w pierwszych dniach pandemii wiosną 2020 roku, więc nie dziwimy się kolejkom na stacjach benzynowych i przed bankami w ostatnich dniach. Tę nerwowość muszą tonować nie tylko władze – nawiasem mówiąc, skuteczność ich działania w tym zakresie będzie miernikiem zaufania obywateli do państwa – ale i biznes. Pracodawcy, kontrahenci, zleceniodawcy – muszą pokazać, że sytuacja ich nie przerasta. Że są odporni na fake newsy i nie pozwolą na rozchwianie rynku.
Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” wspierała i wspiera siłę polskich marek. I w tą siłę dzisiaj wierzymy – nie tylko w wymiarze marketingowym, ale również, jeśli chodzi o zdolność do udanego podjęcia wyzwań. Polska gospodarka jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się gospodarek Europy, ma duży potencjał. Zadaniem numer jeden dla polskiego biznesu jest utrzymanie tej dynamiki w zmienionych warunkach, a zadaniem dla decydentów – by stworzyć takie warunki, które na to pozwolą. I to jak najszybciej.
Sytuacje kryzysowe pozwalają zawiesić dzielące Polaków konflikty. Niech i tym razem tak będzie – dla wspólnego dobra. Co do tego, że potrafimy wykazać się odpowiedzialnością, nie mam wątpliwości. Byle, mówiąc Wyspiańskim, „chciało się nam chcieć”.
Źródło: Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska", Natemat.pl