FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Opłata paliwowa cudownym panaceum – ale na co?

Opłata paliwowa cudownym panaceum – ale na co?

22 sierpnia 2016

Krzysztof Przybył

Podwyżki dla urzędników to zawsze taki temat, który w przypadku kolejnych rządów budzi sporo emocji. W mniej lub bardziej nieoficjalny sposób ogłasza się plany podwyżek, po czym zawsze przetacza się fala oburzenia (szczególnie wśród aktualnej opozycji i na łamach popularnych mediów). W rezultacie rząd całkowicie bądź w znacznym stopniu wycofuje się z przygotowywanych projektów. To samo dzieje się z opłatą paliwową. Od wielu miesięcy słyszymy, że szykowane są plany podniesienia jej stawek. Padają nawet konkretne cyfry. Po czym okazuje się, iż takich planów nie ma i nie było. Kilka miesięcy ciszy – i znów to samo… A warto byłoby się pochylić nie nad stawką tej opłaty, a nad jej celem i mechanizmami funkcjonowania w kolejnych latach.

Urzędnicy lubią skrywać podatki pod różnymi nazwami: opłat, ryczałtów, abonamentów. W gruncie rzeczy chodzi jednak o to samo, o stałą należność uiszczaną przez obywatela – bądź pośrednio, bądź bezpośrednio – na rzecz państwa. Nie inaczej rzecz ma się z opłatą paliwową. Tyle tylko, że miast iść na łatanie dziur w budżecie, trafia ona bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego. Nominalnie na budowę dróg, a faktycznie także (nie chcę spekulować, w jakiej części) na spłatę zobowiązań tego Funduszu.

Wiosną Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa z wielką ostrożnością podało, że analizuje możliwe skutki ewentualnego podniesienia rzeczonej opłaty. Opłata od każdego litra benzyny wyższa o 10 groszy miała dać w ciągu dekady około 20 mld zł dodatkowych wpływów. Pogłoski o podwyżce zdementowała bardzo szybko pani premier. Latem media znowu wróciły do rzekomych projektów podwyżek i resort infrastruktury stanowczo się od nich odżegnał. Czyli nadal nic nie wiadomo.

Podwyżka podatku jest technicznie sprawą dosyć prostą. Znacznie trudniejsze jest oszacowanie skutków takiego ruchu dla gospodarki w dłuższej perspektywie. Droższa benzyna to rosnące ceny w zasadzie wszystkich towarów i usług. A biorąc pod uwagę, że niebawem wchodzi w życie podatek od handlu, skutki mogłyby być bardzo odczuwalne. Ceny idą w górę – także produktów i usług budowlanych. Zatem za hipotetyczne 20 mld zł da się wybudować mniej, niż dzisiaj. Ergo - rzeczywiste korzyści inwestycyjne będą mniejsze.

Nowe autostrady i trasy szybkiego ruchu budowane są w dużej mierze dzięki unijnym środkom. Jednak lada rok to Eldorado dobiegnie końca, bowiem już jako płatnik netto będziemy skazani w znacznie większym stopniu na własne siły. I szkoda, że zamiast dywagacji o tym, czy podwyższać opłatę paliwową, nie mówimy o tym, jaki system zbudować, gdy chodzi o finansowanie inwestycji infrastrukturalnych. A infrastruktura to przecież nie tylko drogi, ale także kolej.

Dzisiaj 20% środków z opłaty paliwowej idzie na modernizację kolei. Trzeba zastanowić się, czy ten odsetek nie jest za mały. Szczególnie, że hasło „TIR-y na tory” ma sens. Przewoźnicy nie powinni być skazani albo na jeden, albo na drugi środek transportu. Jedynie odpowiednio rozwinięta infrastruktura drogowa i kolejowa sprawi, że będą mieli rzeczywisty wybór i będzie można mówić o dywersyfikacji transportu. Przewoźnik sam zdecyduje, czy bardziej kalkuluje mu się płacić za benzynę i za system viaTOLL, czy za transport kolejowy. Nie wspominając już o tym, że równomierny rozwój sieci kolejowej i drogowej zwiększy atrakcyjność Polski jako kraju tranzytowego. Ale czy opłata paliwowa będzie na to cudownym panaceum?

Czytaj całość

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.