Patriotyzm na miarę XXI wieku
Jak należy rozumieć współczesny patriotyzm, i czym różni się ten „zagraniczny” od wersji „krajowej”? Czy to możliwe, że wysokość zarobków Polaków ma wpływ na ich patriotyczne odczucia? A może, istotnie, patriotyzm XXI wieku, szczególnie w dobie kryzysu, winien być rozpatrywany na płaszczyźnie ekonomiczno-gospodarczej? Na te i cały szereg innych pytań starali się odpowiedzieć uczestnicy seminarium, które z inicjatywy Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego odbyło się 5 kwietnia w Pałacu Staszica w Warszawie.
Seminarium pt. „Współczesny patriotyzm w wymiarze społecznym i gospodarczym” z cyklu „Ekonomia a etyka” było już siódmym z kolei spotkaniem, podczas którego prelegenci i uczestnicy debaty, wśród których znaleźli się przybyli goście, podjęli temat szeroko rozumianego patriotyzmu oraz czynników, które w dzisiejszych czasach go kształtują lub też stanowią dla niego zagrożenie.
Każdy z uczestników, reprezentując odmienne środowisko, ujął temat z zupełnie innej strony, nadając spotkaniu wymiar niezwykle interesującej, wielopłaszczyznowej debaty. Prelegenci przedstawili swoje rozumienie „nowoczesnego” patriotyzmu w odniesieniu do tego, który obowiązywał jeszcze kilkadziesiąt, czy kilkaset lat temu. Dyskutanci byli zgodni co do tego, że XXI wiek niesie zmiany, którym świat się poddaje, lecz -cytując prof. Rycharda - idąc ku nowoczesności, nie powinniśmy odwracać się od historii.
Nie obyło się także bez elementów humorystycznych, nad którymi w rzeczywistości powinniśmy się głęboko zastanowić. Dziennikarze K. Kolenda - Zaleska przed wywołaniem dyrektora Muzeum Powstania Warszawskiego przypomniała o niedawnej wpadce jednego z posłów, który spytany, nie był w stanie podać właściwej daty rozpoczęcia powstania warszawskiego, w późniejszej części spotkania także K. Turowski powołał się na nierzetelność dziennikarza jednej z radiostacji, który pomylił imię polskiego poety, Jana Kochanowskiego, nazywając go Januszem.
W sali Okrągłego Stołu Pałacu Staszica debatowali: prof. Michał Kleiber - prezes PAN, prof. Leszek Jasiński – dyr. Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN, prof. Andrzej Rychard - z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Jan Ołdakowski – dyr. Muzeum Powstania Warszawskiego, Krzysztof Pietraszkiewicz - prezes Związku Banków Polskich, prof. Marek Rocki - senator RP, Krzysztof Turowski - dziennikarz, o. dr Maciej Zięba - filozof i teolog oraz Krzysztof Przybył – prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego. Moderatorem spotkania była dziennikarka Katarzyna Kolenda-Zaleska.
Debata okazała tak interesująca, że ponad dwugodzinne spotkanie miało swoją kontynuację na antenie Radia Dla Ciebie.