Polacy świadomymi konsumentami
Patriotyzm konsumencki to idea, której przyklasnąć powinien nawet najbardziej zagorzały zwolennik europejskiego federalizmu. Co więcej, idea ta ma się w zglobalizowanym świecie coraz lepiej. Z roku na rok wśród konsumentów z najbardziej rozwiniętych państw świata rośnie świadomość tego, że warto i trzeba nabywać rodzime produkty. Cieszy fakt, że ta świadomość jest coraz większa również w Polsce. Przypomnę, że kiedy w 1992 roku ruszaliśmy z programem „Teraz Polska”, chcieliśmy przywrócić Polakom wiarę w jakość krajowych produktów. Udało się i choć zabrzmi to nieskromnie, to Fundacja „Teraz Polska” ma w tym swój widoczny udział.
Kiedy rozpoczynał się nasz konkurs, czasy dla polskich producentów były raczej ponure. Import z Zachodu wypierał ze sklepów wyroby krajowego przemysłu. Nowopowstająca przedsiębiorczość koncentrowała się przede wszystkim na handlu sprowadzanymi z zagranicy towarami. Dodajmy – częstokroć nie najwyższej jakości. Konkurs „Teraz Polska” miał pokazać, że nasza gospodarka budzi się po wielu dekadach zastoju, że polskie produkty zasługują na zaufanie konsumentów i mogą konkurować z importowanymi wyrobami. Godło „Teraz Polska” w swoim zamyśle miało być (i w dalszym ciągu jest!) symbolem najwyższej jakości, a zarazem nośnikiem idei konsumenckiego patriotyzmu. Patriotyzmu budowanego dzięki świadomemu wyborowi.
Obecnie konsumencki patriotyzm jest w rozwiniętych krajach trendem bardzo wyraźnym. Nieprzypadkowo wzrost tej niezwykle pożytecznej tendencji w naszym kraju postępował równolegle z rozwojem polskiej gospodarki. Sięgamy po to, co rodzime, ponieważ jakością na pewno nie ustępuje zagranicznemu, a często znacznie je przewyższa. Na szczycie listy krajów, w których dominują takie postawy, znajdują się Niemcy, Francja, USA, Wielka Brytania, Japonia, Hiszpania i Włochy. I są to właśnie te kraje, które prowadzą kampanie społeczne i promocyjne, zachęcające do kupowania wytworów rodzimej gospodarki.
Zdecydowana większość Polaków deklaruje, że świadome wybory polskich produktów są im bliskie. Jesteśmy przekonani, że decyzje o zakupie należy podejmować z uwzględnieniem warunków i miejsca wyprodukowania towaru. Ale… to wciąż w dużej mierze tylko deklaracje. Wyjątkiem jest branża spożywcza, w którym to obszarze Polacy faktycznie bardzo chętnie wybierają rodzime produkty, ceniąc ich jakość bardziej od jakości towarów importowanych.