Polskie start-upy poznają niemiecki rynek
Laureaci II edycji konkursu Biznes w Niemczech oraz projektu Start to Bavaria realizowanego przez Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową spotkali się w Monachium z przedstawicielami instytycji i firm wspierających start-upy w ich rozwoju i ekspansji zagranicznej. Zwycięzcy poznali programy dedykowane start-upom, poznali kulturę, obyczaje i historię Monachium. W Bawarii działa ponad 60 polskich firm, Polska jest 11. partnerem biznesowym Bawarii. Uczestnicy wizyty planują wdrożenie swoich pomysłów na rynek niemiecki.
Intensywny czas spotkań
Wizytę gospodarczą w Monachium otworzyło spotkanie z Andrzejem Osiakiem, Konsulem Generalnym RP w Monachium. Pierwszego dnia laureaci spotkali się także z Katarzyną Rzeźniczek, radcą Wydziału Handlu i Prawa przy Ambasadzie w Berlinie, która opowiedzała o polsko-niemieckich relacjach gospodarczych. Katarzyna Rzeźniczek zwracała szczególną uwagę na ochronę patentową nowych pomysłów. Laureaci odwiedzili też Izbę Przemysłowo-Handlową w Monachium oraz Invest in Bavaria, gdzie mieli okazję poznać specyfikę rynku bawarskiego.
W kolejnych dniach finaliści spotkali się z przedsiębiorcami i inwestorami zrzeszonymi w Munich Network. Program obejmował także warsztaty z zakresu prawnych aspektów wprowadzania firmy na rynek niemiecki, który poprowadziła Anna Maria Miller, szefowa kancelarii prawnej AMM. Różnice podatkowe wyjaśniał doradca podatkowy Arthur Pape z kancelarii Pape & Co GmbH. Natomiast warsztaty z kreowania wartości marki poprowadził Sharad Gandhi.
Największym sukcesem okazał się udział polskich start-upów w Munich Startu-up Demo Night, evencie organizowanym 2 razy do roku przez BayStartUP – organizację publiczną, powiązaną z bawarskim Ministerstwo Gospodarki. Jej celem jest wspieranie rozwoju sceny start-upowej w Bawarii.
Laureaci o wizycie studyjnej
- Bavaria Demo Night dało nam świetną okazję, do otrzymania dobrego feedbacku od inwestorów, start-upowców oraz potencjalnych klientów na na temat naszego produktu – mówi Mateusz Zelek CEO Emerald i dodaje, że przy współpracy z Bosch i Siemens chcieliby rozwijać swoją technologię na terenie Bawarii poprzez implementacje platformy w hotelach i biurowcach.
Dla Krzysztofa Tabiszewskiego, CEO Carbon Workshop najważniejsze było zdobycie "przyczółku" na niemieckim rynku. Ważne było poznanie różnic między polskim a niemieckim klientem i dopasowanie swojej oferty do potrzeb potencjalnych odbiorców.
- Wiedza, którą nabyłem podczas udziału w programie polegająca na poznaniu specyfiki rynku bawarskiego pozwala mi na dostrzeżenie korzyści płynących z funkcjonowania na tym obszarze. Niezbędne do podjęcia tak kluczowej decyzji muszą być jednak argumenty ekonomiczno-finansowe, a więc znalezienie przynajmniej jednego kluczowego partnera zainteresowanego świadczonymi przez nas usługami – zwraca uwagę Piotr Sobieszczak, współzałożyciel agencji interaktywnej AlterPage i Chief Marketing Officer w Analyzeo.
Anna Wójcik z Hybrid Glass Poland dodaje, że liczy na współpracę czy partnerstwo z firmami z zainteresowanymi stosowaniem materiałów hybrydowch o zwiększonych wytrzymałościach, do panelów słonecznych, wyświetlaczy OLED czy LCD. Mam nadzieję, że współpraca zaowocuje wprowadzeniem na rynek szkła hybrydowego.
Arkadiusz Adamek, co-founder Abyss Glass podkreśla, że chciałby poznać nowych ludzi, zintegrować się z resztą polskiej i niemieckiej sceny start-upowej, wymienić doświadczenie, nauczyć się czegoś od siebie nawzajem i zobaczyć, co to znaczy robić start-up po niemiecku.
Sądząc po liczbie nawiązanych kontaktów biznesowych, poziomie merytorycznym wyjazdu oraz zainteresowaniu ze strony Bawarczyków, wszystkie cele zostały osiągnięte.
O konkursie Biznes w Niemczech
- Aby wziąć udział w konkursie, należało nakręcić 3-minutowy filmik o produkcie lub usłudze, którą autor chciałby wprowadzić na rynek niemiecki – opowiada Justyna Gaj-Skowronek z Agencji JUSTA PR, organizatorka projektu. Filmik trzeba było wysłać, korzystając z formularza zamieszczonego na stronie www.bizneswniemczech.pl Laureatów wybrało niezależne jury.
Kolejna edycja projektu planowana jest na przyszły rok. Zapraszamy do odwiedzenia projektu Biznes w Niemczech w internecie:
www.bizneswniemczech.pl
www.facebook.com/BizneswNiemczech
O projekcie Start to Bavaria
Aby wziąć udział w projekcie, należało wypełnić formularz zgłoszeniowy. Wyłonieni na tej podstawie półfinaliści w połowie lipca br. zaprezentowali w Warszawie swoje rozwiązania ekspertom bawarskiej sceny start-upowej. 6 finalistów konkursu Start to Bavaria na zaproszenie Ministerstwa Gospodarki Mediów Energii i Technologii wolnego kraju związkowego Bawarii oraz wiodącej bawarskiej organizacji start-upowej BayStartUp gościło w dniach 21-23 października br. w Monachium.