FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Image by Gerd Altmann from Pixabay
Image by Gerd Altmann from Pixabay

Potrzebne systemowe rozwiązania obok doraźnego wsparcia

5 października 2020

Krzysztof Przybył

Pytanie, które w ostatnich dniach coraz częściej zadają sobie wszyscy, brzmi: czy jesteśmy gotowi na drugą falę koronawirusa? Można odnieść wrażenie, że „zima znowu zaskoczyła drogowców”. O drugiej, jesiennej fali zachorowań mówiono od wielu miesięcy i, niestety, zapowiedzi stały się faktem. Warto zastanowić się, czy polscy przedsiębiorcy przygotowali się na kolejne ciężkie tygodnie (a może nawet miesiące) i czy państwo ma strategię, jak ich w tych przygotowaniach wspierać? Bo kolejne programy pomocowe, chociaż bez wątpienia cenne i potrzebne, są tylko działaniem doraźnym.

Drugiego lockdownu ma nie być, a przynajmniej tak zapewniają politycy. Jednak lockdown formalny to jedno, a rzeczywiste ograniczenie działalności firm w wielu branżach to drugie. Już zresztą są sektory, które nawrót fali zachorowań boleśnie odczuwają. Choćby branża lotnicza. Niedawno brałem udział w spotkaniu odbywającym się w hotelu położonym tuż przy warszawskim porcie lotniczym na Okęciu. W stolicy niełatwo teraz znaleźć miejsce spokojniejsze od lotniska. Niemal wyludnionego, bowiem samoloty z rzadka startują i lądują. Straty liczy nie tylko nasz narodowy przewoźnik, ale na przykład również Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, której przychody zależą od natężenia ruchu lotniczego. Im więcej żółtych i czerwonych stref i im więcej obawy przed koronawirusem, tym mniej chętnych do korzystania z hoteli i weekendowych wyjazdów. Takich przykładów znalazłoby się jeszcze sporo.

Ponoć musimy nauczyć się żyć z koronawirusem. Dotyczy to również biznesu. Trzeba być przygotowanym do zupełnie innych scenariuszy biznesowych, do szybkiego przestawienia się – tam, gdzie się da – na działalność zdalną. W przypadku firm, gdzie pracuje się zza biurka, jest to do zrobienia. Mało tego, niektóre firmy odkryły, że praca zdalna ma swoje zalety, a związane z nią oszczędności są bardzo wymierne. Ale przecież restaurator wydawaniem posiłków na wynos może co najwyżej zmniejszyć straty, lecz nie utrzyma poziomu zysków. Nie mówiąc o właścicielach hoteli czy pensjonatów.

Nie sądzę, by Polskę stać było na kolejną hojną transzę pomocową, liczoną w miliardach złotych. Z pustego i Salomon nie naleje, a co dopiero premier i minister finansów. Bardziej od doraźnego łatania dziur w kiesach przedsiębiorców potrzebne jest wsparcie w przystosowaniu się do nowej rzeczywistości. Bo nawet, jeśli w miarę szybko uda się wynaleźć skuteczną szczepionkę przeciwko COVID-19, to nie jest wykluczone, że za jakiś czas będziemy się borykać z innym wirusem.

Czytaj całość

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.