Potrzebujemy dobrych przykładów
Powszechnie wiadomo, że innowacyjność jest kluczową kompetencją każdego przedsiębiorstwa, która przekłada się na jego konkurencyjność, a w konsekwencji na konkurencyjności gospodarki kraju. Jakie czynniki muszą być jednak spełnione, by pobudzić innowacyjność? Co może zrobić przedsiębiorca, a co powinno zrobić państwo? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy debaty „Rola innowacyjnego biznesu w budowaniu konkurencyjnej gospodarki”, która odbyła się 8 kwietnia w Rezydencji Klonowa Belweder w Warszawie.
Zorganizowana przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” oraz Europejski Instytut Marketingu Miejsc „Best Place” debata była kontynuacją dyskusji, jaka odbyła się 26 lutego br. w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej PAN w Warszawie nt. roli nauki w społeczeństwie innowacyjnym. Pierwsze spotkanie skupione wokół świata nauki zainicjowało kolejne rozmowy, które tym razem toczyły się w stricte biznesowym kontekście. W debacie udział wzięli przedstawiciele polskich firm, instytucji państwowych oraz świata nauki.
Polska należy do najmniej innowacyjnych krajów w Europie. W rankingu Global Innovation Index 2014 nasz kraj znalazł się dopiero na 45. miejscu, za krajami bałtyckimi, Czechami i Słowacją, a nawet Bułgarią i Mołdawią. Według przedsiębiorców sytuacja jednak zaczyna się zmieniać:
- Mamy odwagę tworzyć zupełnie nowe rozwiązania, które są cenne w skali globalnej. Stajemy się innowacyjni. Potrzebujemy jednak cały czas dobrych przykładów. – mówił Adam Jesionkiewicz, CEO Ifinity.
Potrzebę stworzenia swoistej kultury szacunku dla ludzkiej kreatywności sygnalizował także Prof. Michał Kleiber, prezes PAN. - Trzeba pokazywać ludzi sukcesu i stawiać ich za wzór, aby stymulować naukowców i przedsiębiorców do komercjalizacji wynalazków i innowacyjności w działaniu.
Uczestnicy debaty sprecyzowali także rolę państwa w procesie pobudzania innowacyjności wśród przedsiębiorców.
- Oczywiście bardzo źle jest, gdy administracja państwowa zaczyna ingerować w procesy biznesowe. Natomiast zdecydowanie wskazana jest pomoc państwa w tych obszarach, w których rynek w sposób naturalny sobie nie radzi. Tego oczekują przedsiębiorcy.– wyjaśniała Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
- Cenne będą inicjatywy rządowe, które pomogą inicjować, pobudzać, wspomagać innowacyjność. Nie da się jednak zastąpić jednostek naukowych i przedsiębiorstw, które tę innowacyjność będą wdrażać. – mówił Henryk Orfinger, prezes Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris
Pełne wnioski z debaty zostaną zebrane i zamieszczone w kwartalniku Teraz Polska 2/2015.
W dyskusji głos zabrali:
dr Alicja Adamczak, prezes, Urząd Patentowy RP
Waldemar Dubaniowski, były ambasador RP w Singapurze
Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu, Kancelaria Prezydenta RP
Adam Jesionkiewicz, prezes, Ifinity
prof. Michał Kleiber, Polska Akademia Nauk
Przemek Kuśmierek, prezes, Projekt migam.org
Adam Mikołajczyk, prezes, Europejski Instytut Marketingu Miejsc „Best Place”
prof. Alojzy Nowak, prorektor ds. badań naukowych i współpracy, Uniwersytet Warszawski
Henryk Orfinger, prezes, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris
Krzysztof Przybył, prezes, Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”
prof. Andrzej Rabczenko, doradca prezydenta, Pracodawcy RP
prof. Leszek Rafalski, dyrektor, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
Tomek Rygalik, prezes, Studio Rygalik
Iwona Wendel, podsekretarz stanu, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Sławomir Żurawski, dyrektor Biura Rozwoju Usług KEP, Poczta Polska