Rocznica ważna dla innowacyjności
Czasami warte wzmianki są nie tylko obchodzone bardzo uroczyście rocznice. Często wręcz jubilatowi trzeba o tychże rocznicach przypominać, bowiem sam nie kwapi się do ich ogłaszania. I tak, proszę Państwa, w listopadzie minął rok od ogłoszenia nowej strategii działania Agencji Rozwoju Przemysłu. Warto pochylić się nad tym, co w tym czasie udało się zrobić, jako że gra idzie o wysoką stawkę – o aktywne wspieranie polskiej innowacyjności i polskich marek.
O ARP głośno było ostatnio między innymi w kontekście negocjacji z prężną niegdyś spółką HAWE, dzisiaj potężnie zadłużoną, m.in. wobec Agencji. HAWE to jednak tylko jeden z wielu beneficjentów realizowanych przez ARP w ostatnich latach programów, wspierających innowacyjność naszych firm. Agencja deklaruje, że nie stanowi konkurencji dla innych instytucji promujących innowacyjność, lecz aktywnie uzupełnia ich działania.
Cóż zatem udało się zrobić w ciągu minionego roku?
Na wielkie uznanie zasłużyło powołanie funduszu ARP Venture, o którego aktywności miałem okazję wspominać na swoim blogu kilka miesięcy temu. ARP Venture oferuje środki finansowe w formie inwestycji kapitałowych, lub finansowania dłużnego z przeznaczeniem na projekty innowacyjne realizowane przez mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Ważnym elementem projektów składanych do ARP Venture powinna być większa od przeciętnej kwota zwrotu, rekompensująca ryzyko inwestycji. Dotąd podpisano umowy na kwotę ponad 60 mln zł.
W maju br. ruszył portal Platforma Transferu Technologii – unikalne narzędzie do komercjalizacji innowacji. PTT ma łączyć partnerów zainteresowanych opracowaniem, sprzedażą oraz pozyskaniem innowacyjnych rozwiązań. W gronie partnerów projektu znalazły się największe spółki Skarbu Państwa, uczelnie wyższe oraz instytuty naukowo-badawcze. Projekt żyje i dynamicznie się rozwija.