Różnorodność i inkluzja. Grupa Ferrero i Forum Odpowiedzialnego Biznesu laureatami magazynu Raport CSR
50. edycji magazynu Raport CSR - wydanych w ciągu 12 lat - to nie tylko powód do dumy, ale przede wszystkim odpowiedzialność za to, że do rąk naszych czytelników trafia magazyn, który reprezentuje odpowiedzialne społecznie postawy polskich przedsiębiorców. To także moment do podejmowania odważnych tematów, a takim niewątpliwie jest różnorodność i inkluzja. Podejmujemy go na przykładzie doświadczeń Ferrero Polska i Forum Odpowiedzialnego Biznesu, laureatów 50. edycji magazynu - czytamy w oficjalnym komunikacie.
- Błędem jest uznanie, że chodzi o nasączanie zespołu osobami zróżnicowanymi pod względem płci, rasy, światopoglądu, tożsamości płciowej, wieku czy niepełnosprawności. Tymczasem wdrażanie różnorodności nie polega na zatrudnianiu tylko osób z grup jawnie mniejszościowych – tłumaczy Bogusław Mazur, redaktor i publicysta Raportu CSR.
- Diversity & inclusion, czyli różnorodność & włączenie, to słowa, które każdy rozumie po swojemu. To nawet dobrze, bo świadczy o naszej samodzielności w myśleniu, chociaż nie zawsze rozumiemy to właściwie. A to już gorzej – dodaje Tomasz Dereszyński z Raportu CSR.
Laureaci: Ferrero i FOB
Pierwszy z laureatów, Grupa Ferrero, została wyróżniona za promowanie równości i zarządzania różnorodnością w miejscu pracy. - Różnorodność jest fundamentalną wartością współczesnego społeczeństwa, szczególnie istotną w kontekście odbudowy gospodarki po pandemii – mówi Beata Dziekanowska, ambasadorka programu Różnorodności i Inkluzji Ferrero, menadżer ds. relacji instytucjonalnych i komunikacji korporacyjnej w Grupie Ferrero w Polsce. - Badania pokazują, że polityka równego traktowania i zarządzania różnorodnością przynosi wymierne korzyści biznesowe - dodaje.
W 2022 r. minie 10 lat, od kiedy w Polsce wprowadzono Kartę Różnorodności. Ten proces zainicjowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu, którego przedstawiciele, wspólnie z pierwszymi sygnatariuszami i organizacjami pozarządowymi, sformułowali treść polskiej wersji karty. - Karta Różnorodności to inicjatywa, która zdecydowanie przyjęła się na gruncie polskim. Jednak skala wyzwań, przed którymi stoją obecnie pracodawcy, związanych chociażby z koronakryzysem, sprawia, że nie możemy osiadać na laurach – tłumaczy Marzena Strzelczak, prezeska i dyrektorka generalna FOB.
Raport CSR czyli kompendium dobrych praktyk
W Raporcie autorzy piszą również o ESG. Ten tajemniczy skrót oznacza: environmental, social i governance, a rozwija go Damian Kuraś, dyrektor Instytutu ESG. Największe polskie giełdowe spółki już po raz czwarty obowiązkowo publikują dane ESG, a już wkrótce to będzie obowiązek wszystkich firm obecnych na parkiecie – to wystarczający powód, żeby bliżej przyznać się tej definicji. W Raporcie nie zabrakło też aktualności z rynku CSR, autorzy piszą m.in. o tym, jak Żabka aktywizuje młodych ludzi do pracy z pomocą programów takich jak Akademia Żabki czy Bezpieczny Staż; rozmawiają też z Anną Rulkiewicz, prezes Grupy Lux Med, m.in. na temat inicjatywy Healthy Cities dzięki której w Polsce przybędzie aż 300 tys. drzew.
Najnowsze wydaniu Raportu, można pobrać ze strony www.raportcsr.pl/raport-csr/
Raport jest przygotowywany co kwartał przez redakcję portalu RaportCSR.pl oraz Instytut ESG (dawniej Instytut Społecznej Odpowiedzialności Biznesu i Zrównoważonego Rozwoju). Partnerami Raportu są Agencja Informacyjna ISBnews, Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” oraz Akademia Zarządzania i Rozwoju. W każdej edycji wybierane są projekty z zakresu CSR, które wyróżniły się pod względem oryginalności, siły oddziaływania i spójności z polityką oraz strategią firm lub instytucji, które je realizują.
W poprzednich edycjach Raportu CSR wyróżnieni zostali m.in. Benefit Systems, Maspex, Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Gemini, Fundacja OnkoCafe wraz z firmą Novartis, Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukaszewicza, KGHM Polska Miedź, PKP Energetyka oraz Emitel.
-----------------------------
Magazyn Raport CSR to pierwszy tak duży projekt wydawniczy w Polsce, którego misją jest promowanie najważniejszych i najciekawszych działań CSR prowadzonych przez firmy i instytucje. Pierwszy numer kwartalnika pojawił się w 2009 r. Od tego czasu ukazało się już 50 edycji, w których wyróżniono ponad 100 laureatów. Projekt funkcjonuje także w sieci, w postaci portalu RaportCSR.pl, gdzie można pobrać wszystkie wydania kwartalnika.