FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Senioralna szansa dla polskiej gospodarki

Senioralna szansa dla polskiej gospodarki

6 października 2015

Rośnie dochód narodowy przypadający na głowę statystycznego Polaka, rośnie zasobność naszych portfeli, ale ta tendencja wzrostowa dotyczy nie tylko spraw, które można ująć w wartościach ekonomicznych. Żyjemy coraz dłużej: w Polsce w ostatnim 25-leciu średnia długość życia zwiększyła się o siedem lat. Co ciekawe, w tym samym czasie na świecie ten wzrost wyniósł mniej, bo tylko 6 lat. Przeciętny Polak żyje dzisiaj prawie 74 lata, a Polka – ponad 81 lat.

Czy to optymistyczna informacja? Dla mnie – i, jak sądzę, dla większości z Państwa - bardzo optymistyczna. Niestety, dostrzegalna jest również tendencja do mówienia o „starzeniu się” społeczeństwa i podkreślania problemów przede wszystkim związanych z tą kwestią jak chociażby obciążenie dla systemu emerytalnego czy brak stosownej opieki geriatrycznej. Pojawiło się nawet dość obraźliwe określenie „geriatryczne tsunami” – tak, jakby surowi komentatorzy mieli receptę na wieczną młodość.

Czas wyraźnie podkreślić, że jest i druga strona tego medalu. Są realne korzyści społeczne i ekonomiczne wynikające z faktu, że żyjemy coraz dłużej. Dłuższe życie to impuls dla dłuższej aktywności zawodowej, a tym samym obecności na rynku osób z większym doświadczeniem. Wbrew stereotypom, seniorzy są najbardziej stabilną pod względem dochodów grupą klientów, z największymi oszczędnościami i zasobami majątkowymi. To także potencjalny rozwój wielu sektorów gospodarki skierowanej dla tej grupy, związanej m.in. z turystyką, rekreacją, również z działalnością edukacyjną. A wielu z tych, którzy tak martwią się z powodu starzejącego się społeczeństwa może chociażby liczyć na opiekę swoich rodziców nad ich wnukami. Przykład z życia wzięty i dlatego właśnie – bardzo życiowy.

Żyjemy dłużej, a zatem seniorzy nie stanowią już marginesu społeczeństwa, lecz jego coraz bardziej liczącą się grupę. Dlatego rozwój gałęzi produktów i usług skierowanych do tych konsumentów to jedyna możliwa odpowiedź na długowieczność społeczeństwa i zarazem wielka szansa oraz impuls dla rozwoju gospodarki. Merrill Lynch szacuje wielkość gospodarki senioralnej na 7 bln dolarów rocznie, a do 2020 r. światowe wydatki prywatne seniorów mają sięgnąć 15 bln dolarów. Dlatego coraz więcej firm nastawia się na produkcję i usługi pod kątem odbiorców powyżej 60. roku życia. Jest naprawdę dużo pieniędzy do zarobienia! 

Czytaj całość

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.