Senioralna szansa dla polskiej gospodarki
Rośnie dochód narodowy przypadający na głowę statystycznego Polaka, rośnie zasobność naszych portfeli, ale ta tendencja wzrostowa dotyczy nie tylko spraw, które można ująć w wartościach ekonomicznych. Żyjemy coraz dłużej: w Polsce w ostatnim 25-leciu średnia długość życia zwiększyła się o siedem lat. Co ciekawe, w tym samym czasie na świecie ten wzrost wyniósł mniej, bo tylko 6 lat. Przeciętny Polak żyje dzisiaj prawie 74 lata, a Polka – ponad 81 lat.
Czy to optymistyczna informacja? Dla mnie – i, jak sądzę, dla większości z Państwa - bardzo optymistyczna. Niestety, dostrzegalna jest również tendencja do mówienia o „starzeniu się” społeczeństwa i podkreślania problemów przede wszystkim związanych z tą kwestią jak chociażby obciążenie dla systemu emerytalnego czy brak stosownej opieki geriatrycznej. Pojawiło się nawet dość obraźliwe określenie „geriatryczne tsunami” – tak, jakby surowi komentatorzy mieli receptę na wieczną młodość.
Czas wyraźnie podkreślić, że jest i druga strona tego medalu. Są realne korzyści społeczne i ekonomiczne wynikające z faktu, że żyjemy coraz dłużej. Dłuższe życie to impuls dla dłuższej aktywności zawodowej, a tym samym obecności na rynku osób z większym doświadczeniem. Wbrew stereotypom, seniorzy są najbardziej stabilną pod względem dochodów grupą klientów, z największymi oszczędnościami i zasobami majątkowymi. To także potencjalny rozwój wielu sektorów gospodarki skierowanej dla tej grupy, związanej m.in. z turystyką, rekreacją, również z działalnością edukacyjną. A wielu z tych, którzy tak martwią się z powodu starzejącego się społeczeństwa może chociażby liczyć na opiekę swoich rodziców nad ich wnukami. Przykład z życia wzięty i dlatego właśnie – bardzo życiowy.
Żyjemy dłużej, a zatem seniorzy nie stanowią już marginesu społeczeństwa, lecz jego coraz bardziej liczącą się grupę. Dlatego rozwój gałęzi produktów i usług skierowanych do tych konsumentów to jedyna możliwa odpowiedź na długowieczność społeczeństwa i zarazem wielka szansa oraz impuls dla rozwoju gospodarki. Merrill Lynch szacuje wielkość gospodarki senioralnej na 7 bln dolarów rocznie, a do 2020 r. światowe wydatki prywatne seniorów mają sięgnąć 15 bln dolarów. Dlatego coraz więcej firm nastawia się na produkcję i usługi pod kątem odbiorców powyżej 60. roku życia. Jest naprawdę dużo pieniędzy do zarobienia!