FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Świadomość konsumencka skuteczniejsza od restrykcji i ceł

Świadomość konsumencka skuteczniejsza od restrykcji i ceł

17 marca 2016

Krzysztof Przybył

Mówienie o patriotyzmie gospodarczym i konsumenckim stało się modne. To znak, że Polacy naprawdę wychodzą z kompleksów i przestają uważać, że nasz kraj w Unii Europejskiej znajduje się tylko dzięki niesamowitej życzliwości możnych tego kontynentu. W związku z tym musi dbać przede wszystkim o pochwały, a już Boże uchowaj nie narazić się na zarzuty działania w egoistycznym, polskim interesie. Przesada? Przerysowanie? Niestety nie – jeszcze dzisiaj w niektórych wysokonakładowych polskich i zagranicznych gazetach można przeczytać jako zarzut formułowany ze śmiertelną powagą, że rząd bierze na sztandary interes narodowy.

Żaden rząd nie stoi poza krytyką i zwykle parę powodów do tejże się znajduje, ale akurat obwinianie o to, co w oczywisty sposób winno być misją każdej władzy, jest szczytem absurdu. Nie tylko bowiem rząd – ktokolwiek by go nie utworzył – także jego instytucje, ale również każdy obywatel winien w pierwszej kolejności dbać o narodowy interes. O dobrze pojętą przyszłość swoją i swoich bliskich. Nie trzeba w tym celu podejmować wielkich działań – wystarczy pójść na zakupy.

Niedawno pisałem na blogu o tym, jak bardzo wzrosła świadomość Polaków, jeżeli chodzi o zakupowy patriotyzm. Kupujemy polskie produkty, bo wiemy, iż są dobre, ale poza tym rozumiemy korzyści społeczne płynące z takich decyzji. Polska żywność jest dla nas powodem do dumy. Tak się szczęśliwie złożyło, że w ubiegłym tygodniu, podczas XXIII Forum Gospodarczego w Toruniu, miałem przyjemność prowadzić panel pt. „Czy patriotyzm konsumencki produktów rolnych ma sens?”. Uczestniczyli w nim m.in. dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, wiceprezes Wyborowa S.A., dyrektor ds. korporacyjnych Jeronimo Martins Polska – właściciela sieci Biedronka oraz redaktor naczelny „Gazety Polskiej”. 

Rzadko chyba się zdarza, by tak wybitni paneliści byli tak zgodni co do odpowiedzi na pytanie postawione w tytule dyskusji. Oczywiście, ma sens – a otwartą kwestią pozostaje, jak ten patriotyzm promować i jak go zdyskontować dla całej gospodarki. Z patriotyzmem bowiem – nie tylko konsumenckim – jest jak z pieniędzmi: zamiast dużo o nim mówić, trzeba konkretnie działać. Sukces ten – bo zmiana podejścia Polaków do rodzimych produktów jest bez wątpienia sukcesem – zawdzięczamy między innymi zbiegowi interesów różnych środowisk. Producentów i dostawców – to oczywiste; sieci handlowych – które dość wcześnie spostrzegły, że na zachęcaniu Polaków do kupna polskich produktów można zarobić; wielu polityków – którzy, niezależnie od reprezentowanej opcji, wspierali na różne sposoby polskie firmy.

 

Czytaj całość

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.