FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Sztafeta pokoleń. Dylematy etyczne młodych przedsiębiorców

Sztafeta pokoleń. Dylematy etyczne młodych przedsiębiorców

9 kwietnia 2013

Czy młodzież jest przygotowana na podejmowanie odpowiedzialności i ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej? Przed jakimi dylematami etycznymi stają młodzi przedsiębiorcy? Jaki jest etos przedsiębiorcy w Polsce? Na te i inne pytania odpowiadali uczestnicy seminarium zorganizowanego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” i Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, które odbyło się 8 kwietnia br. w Pałacu Staszica PAN w Warszawie.

Seminarium p.t. „Sztafeta pokoleń. Dylematy etyczne młodych przedsiębiorców” z cyklu „Ekonomia a etyka” było już ósmym z kolei spotkaniem, podczas którego prelegenci i uczestnicy debaty, podjęli temat etosu przedsiębiorcy w Polsce. Każdy z uczestników, ujął temat z innej strony, nadając spotkaniu wymiar niezwykle interesującej, wielopłaszczyznowej debaty.

W sali Okrągłego Stołu Pałacu Staszica rozmawiali: prof. Leszek Jasiński – dyr. Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN, prof. Marek Rocki – senator RP, prof. Lena Kolarska-Bobińska – poseł PE, prof. Krystyna Szafraniec – UMK w Toruniu, prof. Andrzej Blikle – Inicjatywa Firm Rodzinnych, Adam Szejnfeld – Poseł RP, Katarzyna Gierczak Grupińska – GELG Sp. z o.o., Dariusz Żuk – Polska Przedsiębiorcza, Michał Szczerba – Poseł RP oraz Krzysztof Przybył – prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego. Moderatorem spotkania był dziennikarz programu 3 PR Paweł Sołtys.

Spotkanie otworzyli prof. L. Jasiński oraz K. Przybył, który przypomniał o genezie powstania całego cyklu seminariów, odbywających się dla uczczenia rocznicy śmierci papieża Jana Pawła II. Następnie głos zabrała prof. Krystyna Szafraniec, która mówiła, że – Młodzież ma naturalny potencjał innowacyjny, potencjał wprowadzania odważnych zmian. O ile starsze pokolenie przedsiębiorców skupia się na status quo, utrzymywaniu osiągniętego sukcesu, o tyle młodych interesuje przyszłość i nowe formy rozwiązań. W swojej wypowiedzi nawiązywała do raportu Młodzi 2011, którego jest autorką. Dokument jest próbą diagnozy współczesnego młodego pokolenia Polaków.

Prof. Andrzej Blikle przedstawił z kolei potencjał firm rodzinnych, a także specyfikę ich funkcjonowania. W Polsce ze wszystkich podmiotów gospodarczych (wyłączając rolników) ponad 70 proc. to biznes rodzinny, w Unii Europejskiej ten odsetek wynosi 60 proc. Zdaniem profesora – Nadrzędnym wyzwaniem firm rodzinnych jest sukcesja, a co za tym idzie dialog międzypokoleniowy. Jeżeli to się nie uda, firma znika z rynku, przestaje istnieć. Zwrócił także uwagę na fakt, że firmy rodzinne poza dochodami, pracownikami, sukcesem – to wartość, honor, który przekłada się na większą determinację przetrwania – Firmy rodzinne mają większe szanse przeżyć kryzys na rynku – podkreślał. Jego słowa potwierdziła Katarzyna Gierczak pracująca w firmie swojej rodziny. Zwróciła też uwagę, że ustawodawcy w Polsce nie dostrzegają potencjału i charakterystyki działalności firm rodzinnych.

W drugiej części spotkania, prof. Marek Rocki szukał odpowiedzi na pytanie co młodych ciągnie do przedsiębiorczości. Ze swojego doświadczenia jako wykładowcy Szkoły Głównej Handlowej potwierdzał diagnozy przytoczone przez prof. Szafraniec – młodzi są innowacyjni i mobilni. Przypomniał stare hasło swojej uczelni „SGH kształci pracodawców, a nie pracobiorców”.

Ważnym głosem w debacie, był głos posła Adama Szejnfelda, który mówił o kulejącym wizerunku przedsiębiorcy. To co nas dotknęło, to dwupokoleniowa przerwa w budowaniu etosu przedsiębiorcy, a nawet dziesiątki lat powojennych gdzie przedsiębiorca był przedstawiany jako ktoś zły, wyzyskiwacz, hochsztapler. W ten sposób zmieniono nam mentalność społeczną i trzeba długich lat żeby to odwrócić. Do jego wypowiedzi nawiązała prof. Lena Kolarska-Bobińska dodając, że jeszcze w latach 90-tych był bardzo zły wizerunek biznesu, w którym liczył się tylko szybki zysk. Teraz coraz częściej pojawia się ocena etyczna, przy ocenie całości działalności firmy, np. wykorzystanie pracy dzieci, transparentne praktyki biznesowe, czy zaangażowanie w klienta. To przewartościowanie jest po części efektem kryzysu, a po części też wynikiem zmieniających się kanałów informacji o działalności firmy. Kiedyś prezes przez rzecznika przekazywał informację do mediów, teraz ludzie nie wierzą już w komunikaty i porozumiewają się sami dzięki Internetowi i portalom społecznościowym.

O doświadczeniach młodych, dopiero tworzących swoje pierwsze firmy opowiadał Dariusz Żuk. Mówił o problemach, ograniczeniach, ale też satysfakcji i sukcesach.

Konkluzji spotkania jest kilka, młodzi ludzie chętnie zakładają firmy, są od starszego pokolenia dużo bardziej mobilni, innowacyjni, ale też napotykają wiele przeszkód z którymi borykają się wszyscy przedsiębiorcy w Polsce. Teoretycy i praktycy spotkania wymieniali przede wszystkim bardzo skomplikowany system prawny, a także niedostosowaną do współczesnych wymagań edukację.

 

 

 

 



 

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.