FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Czy Polacy wrócą do galerii handlowych

Czy Polacy wrócą do galerii handlowych

30 kwietnia 2020

Galerie handlowe tworzą miejsca pracy dla pół miliona osób, z których większość przez ostatnie tygodnie pozbawiona była możliwości wykonywania zajęcia. Zamknięcie sklepów doprowadziło do zastoju w wielu branżach i segmentach rynku wytwarzających towary na potrzeby handlu detalicznego. Zgodnie z decyzją rządu 4 maja nastąpi ponowne otwarcie galerii i do pracy może powrócić nawet 500 tysięcy pracowników. Przed pandemią dzienne obroty w samych tylko 16 sieciach handlowych skupionych w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji sięgały 200 miliardów zł. 

- Już dziś współpracujemy z GIS, przygotowując się do wdrożenia zasad ochrony sanitarnej pracowników i klientów naszych sklepów. Wyczekujemy powrotu do normalności, bo oznacza on szanse na ochronę miejsc pracy w handlu oraz zwiększenie popytu na towary produkowane także przez polskie firmy i polskich pracowników – powiedziała Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

W galeriach będą obowiązywać ograniczenia, zmniejszające ryzyko epidemiczne. Wprowadzony zostanie m.in. limit jednego klienta na 15m2, zamknięte pozostaną restauracje i wyspy handlowe. Podobnie jak w innych miejscach publicznych będzie tam panował obowiązek zasłaniania nosa i ust maską lub chustą.

Tymczasem w czwartek LPP - polska firma rodzinna, jedna z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, posiadająca 5 marek modowych  Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay poinformowała, że dostępuje od  części umów najmu powierzchni w centrach handlowych w Polsce. Decyzja dotyczy około 29,5% ogólnej powierzchni handlowej wykorzystywanej przez Grupę Kapitałową LPP i jest podyktowana troską o interes firmy w obliczu skutków pandemii COVID-19, prognozowanych dla handlu.  Spółka przewiduje, że zakupy w rękawiczkach, maseczkach i przyłbicach oraz wiele innych obostrzeń dotyczących bezpieczeństwa wpłyną ujemnie na komfort i psychologię zakupów, zniechęcając do nich klientów. Obawy związane z przebywaniem w dużych skupiskach ludzkich, potęgowane przez limitowany dostęp do galerii przez wiele miesięcy nie pozwolą spełniać im funkcji, dla których zostały wybudowane. Spółka prognozuje, że jej przychody w sklepach stacjonarnych nie przekroczą nawet 30% zeszłorocznych poziomów w porównywalnych okresach.

– Czynsze na dotychczasowym poziomie nie są w żaden sposób uzasadnione biorąc pod uwagę ograniczony zakres usług, jakie w związku z restrykcjami w handlu mogą obecnie świadczyć galerie handlowe dla użytkowników lokali i swoich klientów. Brak dostosowania wysokości czynszów do obecnej sytuacji galerii handlowych oznaczałyby konieczność zamykania sklepów, a tym samym zwolnień pracowników, a tego za wszelką cenę staramy się uniknąć. Każdy dzień zwłoki w tej sprawie zwiększa ryzyko gigantycznej fali zwolnień. Dlatego musimy podejmować decyzje tu i teraz, opierając się na dotychczasowej wiedzy o długotrwałych skutkach epidemii – komentuje Sławomir Łoboda, wiceprezes zarządu LPP. I dodaje: – Jesteśmy świadkami bezprecedensowych i trwałych zmian w stosunkach gospodarczych i społecznych, które wymagają od wszystkich stron dostosowania się do nowej rzeczywistości. Jeśli właściciele centrów handlowych, nie dokonają weryfikacji sposobu rozliczania kosztów najmu, zmuszeni będziemy zlikwidować sklepy. Wciąż jednak wierzymy, że w oparciu o konstruktywny dialog z centrami handlowymi uda nam się wypracować rozwiązania uczciwe dla obu stron.

Podobny w tonie komunikat wydał także zarząd Empiku, który również podjął decyzję o odstąpieniu od ponad 40 umów najmu w galeriach handlowych. Oznacza to, że te lokalizacje nie zostaną otwarte 4 maja. Grupa Empik przewiduje, że duże centra handlowe stracą znacząco na swojej atrakcyjności. Jednocześnie trwale zmienią się zakupowe nawyki klientów, którzy coraz chętniej będą korzystać z zakupów online. Już teraz Empik notuje trzycyfrowe wzrosty w sprzedaży online i digital, której udział w 2019 zbliżył się do 40% obrotów, a w tym roku oczekiwany jest jego dalszy znaczący wzrost. Firma zapowiada dalsze inwestycje w tym obszarze.

Żródło: POHID, LPP SA, Empik

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.