Czy Polacy wrócą do galerii handlowych
Galerie handlowe tworzą miejsca pracy dla pół miliona osób, z których większość przez ostatnie tygodnie pozbawiona była możliwości wykonywania zajęcia. Zamknięcie sklepów doprowadziło do zastoju w wielu branżach i segmentach rynku wytwarzających towary na potrzeby handlu detalicznego. Zgodnie z decyzją rządu 4 maja nastąpi ponowne otwarcie galerii i do pracy może powrócić nawet 500 tysięcy pracowników. Przed pandemią dzienne obroty w samych tylko 16 sieciach handlowych skupionych w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji sięgały 200 miliardów zł.
- Już dziś współpracujemy z GIS, przygotowując się do wdrożenia zasad ochrony sanitarnej pracowników i klientów naszych sklepów. Wyczekujemy powrotu do normalności, bo oznacza on szanse na ochronę miejsc pracy w handlu oraz zwiększenie popytu na towary produkowane także przez polskie firmy i polskich pracowników – powiedziała Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
W galeriach będą obowiązywać ograniczenia, zmniejszające ryzyko epidemiczne. Wprowadzony zostanie m.in. limit jednego klienta na 15m2, zamknięte pozostaną restauracje i wyspy handlowe. Podobnie jak w innych miejscach publicznych będzie tam panował obowiązek zasłaniania nosa i ust maską lub chustą.
Tymczasem w czwartek LPP - polska firma rodzinna, jedna z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, posiadająca 5 marek modowych Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay poinformowała, że dostępuje od części umów najmu powierzchni w centrach handlowych w Polsce. Decyzja dotyczy około 29,5% ogólnej powierzchni handlowej wykorzystywanej przez Grupę Kapitałową LPP i jest podyktowana troską o interes firmy w obliczu skutków pandemii COVID-19, prognozowanych dla handlu. Spółka przewiduje, że zakupy w rękawiczkach, maseczkach i przyłbicach oraz wiele innych obostrzeń dotyczących bezpieczeństwa wpłyną ujemnie na komfort i psychologię zakupów, zniechęcając do nich klientów. Obawy związane z przebywaniem w dużych skupiskach ludzkich, potęgowane przez limitowany dostęp do galerii przez wiele miesięcy nie pozwolą spełniać im funkcji, dla których zostały wybudowane. Spółka prognozuje, że jej przychody w sklepach stacjonarnych nie przekroczą nawet 30% zeszłorocznych poziomów w porównywalnych okresach.
– Czynsze na dotychczasowym poziomie nie są w żaden sposób uzasadnione biorąc pod uwagę ograniczony zakres usług, jakie w związku z restrykcjami w handlu mogą obecnie świadczyć galerie handlowe dla użytkowników lokali i swoich klientów. Brak dostosowania wysokości czynszów do obecnej sytuacji galerii handlowych oznaczałyby konieczność zamykania sklepów, a tym samym zwolnień pracowników, a tego za wszelką cenę staramy się uniknąć. Każdy dzień zwłoki w tej sprawie zwiększa ryzyko gigantycznej fali zwolnień. Dlatego musimy podejmować decyzje tu i teraz, opierając się na dotychczasowej wiedzy o długotrwałych skutkach epidemii – komentuje Sławomir Łoboda, wiceprezes zarządu LPP. I dodaje: – Jesteśmy świadkami bezprecedensowych i trwałych zmian w stosunkach gospodarczych i społecznych, które wymagają od wszystkich stron dostosowania się do nowej rzeczywistości. Jeśli właściciele centrów handlowych, nie dokonają weryfikacji sposobu rozliczania kosztów najmu, zmuszeni będziemy zlikwidować sklepy. Wciąż jednak wierzymy, że w oparciu o konstruktywny dialog z centrami handlowymi uda nam się wypracować rozwiązania uczciwe dla obu stron.
Podobny w tonie komunikat wydał także zarząd Empiku, który również podjął decyzję o odstąpieniu od ponad 40 umów najmu w galeriach handlowych. Oznacza to, że te lokalizacje nie zostaną otwarte 4 maja. Grupa Empik przewiduje, że duże centra handlowe stracą znacząco na swojej atrakcyjności. Jednocześnie trwale zmienią się zakupowe nawyki klientów, którzy coraz chętniej będą korzystać z zakupów online. Już teraz Empik notuje trzycyfrowe wzrosty w sprzedaży online i digital, której udział w 2019 zbliżył się do 40% obrotów, a w tym roku oczekiwany jest jego dalszy znaczący wzrost. Firma zapowiada dalsze inwestycje w tym obszarze.
Żródło: POHID, LPP SA, Empik