I dobre, i polskie, czyli jak kupują Polacy
Krzysztof Przybył: Centrum Badań i Analiz Rynku ASM na zlecenie Fundacji „Teraz Polska” przeprowadziło badania dotyczące decyzji zakupowych Polaków, a także rozpoznawalności Polskiego Godła Promocyjnego. Wyniki potwierdzają, że podejmujemy decyzje w sposób dojrzały i przemyślany, zaś godło „Teraz Polska” niezmiennie stanowi dla większości z nas gwarancję wysokiej jakości.
Konsumenci są zarówno bardziej świadomi, jak i bardziej wymagający. Coraz więcej osób czyta etykiety, analizuje składy produktów oraz dokładnie sprawdza opinie innych klientów przed zakupem. Powszechne posiadanie smartfonów z mobilnym Internetem spowodowało, że dostęp do informacji nigdy nie był tak szybki i prosty. W kilkanaście sekund możemy przeczytać opis produktu i oceny oraz porównać cenę w kilku sklepach. Świadomy konsument wymaga więcej od producenta i to nie tylko w kwestii jakości samych produktów i usług, ale również w zakresie ekologii czy wizerunku marki w sieci. Dla 81% podczas codziennych zakupów kluczowa jest jakość (81 proc.) i cena (77,3 proc.). Wskaźnik ten w obu grupach od ubiegłego roku wzrósł o kilka procent: z racji pandemii i związanego z nią kryzysu oszczędzamy, lecz nie chcemy, by odbyło się to kosztem jakości. Ponad 60 proc. ankietowanych deklaruje, że stara się kupować bardziej odpowiedzialnie, a ponad połowa (51,5 proc.) zwraca większą uwagą na cenę. Ale jednocześnie na pytanie: „Czy byłby Pan skłonny/ byłaby Pani skłonna zapłacić więcej za produkt wysokiej jakości?” ponad 70 proc. respondentów odpowiedziało, że tak.
Przejdźmy do polskości produktów. Kupowanie polskich produktów jest obecnie postrzegane jako jeden z przejawów patriotyzmu (42,1 proc.), zaraz po przywiązaniu do polskiej kultury i tradycji oraz poczuciu dumy narodowej. Co istotne, to najwyżej sklasyfikowana forma patriotyzmu czynnego, czyli takiego, który przejawia się w konkretnym działaniu. Ogromna większość, bo aż 73,1 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia. Tylko 9,2 proc. respondentów było przeciwnego zdania. A zatem potrafimy – i chcemy – być patriotami ponad politycznymi podziałami!
Jeśli chodzi o godło „Teraz Polska” to jego znajomość w badaniach ankietowych corocznie deklaruje ponad 70 proc. konsumentów. Podobnie było w tym roku. Blisko 72 proc. ankietowanych odpowiedziało, że spotkało się ze znakiem „Teraz Polska” na produktach lub usługach. Rozpoznawalność to jedno, a kojarzenie znaku z wysoką jakością to drugie. Ale i tutaj mamy powody do dumy. Ponad 75 proc. respondentów uważa, że godło „Teraz Polska” jest dobrym sposobem oznaczania wysokiej jakości polskich produktów i usług, a także – co warte podkreślenia – zachęca ich do zakupu. W kontekście coraz większej wagi, jaką Polacy przykładają do jakości produktów, wniosek jest prosty: biało-czerwone logo jest dla większości z nas gwarancją, że kupujemy nie tylko produkt polski, ale dobry produkt polski.
Cieszę się, bo trudno o lepsze świadectwo, że praca grona ludzi skupionych wokół Fundacji, jej przyjaciół i współpracowników, przynosi efekty. I cieszę się również dlatego, że pokazuje to ogromną drogę, jaką polscy producenci przeszli w ciągu ostatnich trzydziestu lat. Dzięki własnemu uporowi, talentom, lecz także dzięki wsparciu nie zawsze docenianej Unii Europejskiej. Mamy sukces, z którego możemy być dumni i który możemy opowiadać światu!
Źródło Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, Natemat.pl
Kliknij po pełną informację dotycząca wyniku badań konsumenckich "Teraz Polska"