FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Fot. Kamil Broszko/Broszko.com
Fot. Kamil Broszko/Broszko.com

Lepiej chronić polskie firmy niż oczerniać

4 maja 2020

Krzysztof Przybył

Parlament przyjął Tarczę Antykryzysową 2.0, mocno zaawansowane są prace nad Tarczą 3.0, a wspomina się już o czwartej odsłonie przepisów. Sytuacja jest dynamiczna, więc niezbędne są nowe rozwiązania – oby bez przerostu formy nad treścią, czyli mnożenia gąszczu przepisów kosztem szybkości efektów. Równolegle swoich własnych tarcz wymagają także poszczególne branże. Zwrócił na to ostatnio uwagę prezes Mlekovity – firmy – dwukrotnego laureata Konkursu „Teraz Polska”.

Elementem pakietu ratunkowego dla polskiej gospodarki muszą być, obok przepisów gwarantujących pomoc publiczną lub określone ulgi ze strony państwa, mechanizmy zabezpieczające rzetelność rozliczeń między przedsiębiorcami. Zwłoka w płatnościach ze strony zamawiającego może ostatecznie pogrzebać szansę na istnienie mniejszych kontrahentów. Można zrozumieć, jeśli taka zwłoka wynika z ograniczonych możliwości płatniczych, ale jeżeli jest po prostu przejawem złych praktyk, powinna nieść ze sobą określone konsekwencje. Na przykład w postaci ograniczenia możliwości korzystania z pomocy.

Na konieczność pilnowania przez państwo dobrych praktyk zwrócił uwagę we wspomnianym na wstępie apelu pan Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity, jednego z największych polskich producentów wyrobów mlecznych, eksportującego je na cały świat. Mlekovita, mimo kryzysu, w pierwszym kwartale bieżącego roku odnotowała aż o 30% większą wartość eksportu niż w analogicznym okresie roku 2019. Ale mimo to prezes Sapiński widzi na horyzoncie zagrożenia dla całego sektora.

Główny postulat, sformułowany w imieniu całej branży rolno-spożywczej, to wprowadzenie w obrocie towarowym obligatoryjnego 14-dniowego terminu płatności za produkty dostarczone do sieci handlowych. Zaproponowano też, by firmy mogły korzystać ze wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej jedynie wówczas, gdy na bieżąco regulują swoje obrotowe zobowiązania.

Trzymam kciuki, by urzędnicy kluczowych resortów, w tym Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zastanowili się razem z przedsiębiorcami nad ich spełnieniem. Będzie to z pewnością bardziej pożyteczne, niż pomysły w rodzaju czarnej listy firm mleczarskich, którą niedawno resort rolnictwa chwalił się z niezrozumiałą dumą. Aby trafić na ową czarną listę, wystarczy być producentem, który importuje surowce z zagranicy. Nieważne, dlaczego, nieważne, ile.

Patriotyzm konsumencki i szerzej patriotyzm gospodarczy to postawy bezwzględnie warte promowania. Ale promocja to pokazywanie dobrych wzorów, a nie piętnowanie. Szczególnie piętnowanie nieprzemyślane i wręcz szkodliwe. O ileż lepszym wsparciem dla polskich rolników będzie wprowadzenie rozwiązań gwarantujących ich prawa w obrocie gospodarczym od tworzenia czarnych list.

Czytaj całość

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.