FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Obraz Jorge Guillen z Pixabay
Obraz Jorge Guillen z Pixabay

Nie można odsuwać debaty o mediach publicznych

16 marca 2020

Krzysztof Przybył

Sytuacja związana z epidemią zepchnęła na dalszy plan większość politycznych spraw. Jednak problemy odłożone w czasie czy takie, o których się nie rozmawia, nie znikają – wbrew biurokratycznej zasadzie, jakoby miały rozwiązywać się same. Dotyczy to również kwestii modelu mediów publicznych i ich finansowania. O tym akurat nikt, czy z koalicji, czy z opozycji, nie chce poważnie debatować. Od kilkunastu lat mamy więc stan zawieszenia, odsuwanie problemu na Święty Nigdy. Obawiam się jednak, że dobrze się to nie skończy.

Zacznijmy od oczywistej oczywistości: publiczna telewizja, jako kontrolowana przez państwo (czyli przez aktualny rząd) zawsze będzie elementem jego polityki. Tak jest wszędzie tam, gdzie istnieją media publiczne. Kropka. Choćby dlatego, że misją mediów publicznych jest m.in. informowanie o działaniach władzy. Kwestią do wypracowania pozostaje, w jaki sposób wyważyć przekaz władzy i opinie innych środowisk, niekoniecznie wobec niej entuzjastycznie nastawionych. A także to, jak rozłożyć proporcje między polityką, rozrywką i kulturą.

Żeby takie rozważania i ewentualne plany nie pozostały w sferze teorii, jednocześnie trzeba zaprojektować model finansowania mediów publicznych. Inaczej będzie to miało taki sens, jak projektowanie domu bez zwrócenia uwagi na to, w jaki sposób chcemy opłacić budowę i czy w ogóle na taki dom nas stać. W Polsce nie dyskutuje się ani o jednym, ani o drugim. To znaczy, owszem – narzeka i krytykuje, ale na negacji się kończy. Dwa miliardy dla telewizji publicznej i publicznego radia? Skandal! A skąd zatem wziąć pieniądze? A nie wiemy. System abonamentowy, od lat szwankujący, stał się fikcją. Przyjęto także ustawę wprowadzającą możliwość dotowania TVP i Polskiego Radia pod pretekstem rekompensat za osoby zwolnione z płacenia abonamentu. Nie pojawiły się jednak żadne propozycje finansowania mediów publicznych.

Czytaj całość

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.