FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Fot. Pixabay
Fot. Pixabay

Nowa energetyka, nowe spojrzenie na gospodarkę

9 stycznia 2022

Krzysztof Przybył: Ciężki dla naszych portfeli przełom roku uświadomił wszystkim, że epoka taniej energii nieodwołalnie minęła. Niestety, alternatywa: środowisko albo tanie, lecz szkodliwe technologie tak naprawdę nie pozostawia nam wyboru. Chyba, że jest nam zupełnie obojętne, w jakich warunkach i w jakim zdrowiu będą dorastać nasi potomni. Wszelkiego rodzaju tarcze i dopłaty, owszem, są potrzebne, ale z definicji stanowią działanie doraźne. I nie zastąpią działania u podstaw na dwóch płaszczyznach: edukacji oraz nowego spojrzenia na sytuację przedsiębiorców.

Pisząc o edukacji, nie mam na myśli oczywistej oczywistości, którą – jak wynika z badań – przyswoiła znakomita większość Polaków. Tak, warunki, które nie zagrażają naszemu zdrowiu i życiu, które gwarantują, że Ziemia potrwa dłużej, niż kilka stuleci, są absolutnym priorytetem. Niemniej nadal wielu z nas sądzi, że wystarczy elektrownie węglowe zastąpić gazem, atomem, wiatrakami i panelami słonecznymi – i w ostatecznym rozrachunku nic się nie zmieni. Nic bardziej mylnego. Energia ze źródeł nisko- i zeroemisyjnych w większości państw będzie zawsze bardziej kosztowna od „brudnej” energii z węgla kamiennego. Gra toczy się o to, by te ceny były na takim poziomie, by nie zagroziły domowym budżetom i nie rujnowały gospodarek. W przypadku Polski taka idea – zielonej energii w akceptowalnych cenach – stanowi czołowe uzasadnienie dla budowy koncernu multienergetycznego Orlen-Lotos-PGNiG. W przypadku całej Europy – propozycje ujęte w pakiecie „Fit for 55”.

Dziecko zapytane, skąd się biorą pieniądze, odpowie bez wahania: z bankomatu. Możemy się dobrodusznie uśmiechać, jednak przeciętny dorosły niewiele się od dziecka różni, uważając, że energia bierze się z kontaktu w ścianie. Dziecko może nie wiedzieć, że w pewnym momencie bankomat wyświetli napis: brak środków na koncie. Dorosły powinien mieć świadomość, że energia nie jest wytwarzana przez cudowne perpetuum mobile. Groźba blackoutu, związana z górniczymi protestami, wyraźnie nam to w pierwszych dniach nowego roku uzmysłowiła.

Wracając do edukacji – tak, bezwzględnie potrzebna jest edukacja całego społeczeństwa w zakresie racjonalnego gospodarowania energią. Do zużycia prądu powinniśmy podchodzić jak do bieżących wydatków: racjonalnie, bez rozrzutności, z pełną świadomością, że ani pieniądze, ani kilowaty nie spadają z nieba. Paradoksalnie ogromne i odczuwalne podwyżki cen prądu znacznie ułatwiają taką edukację. Bo wyłączony telewizor czy skromniejsze świąteczne ozdoby przełożą się  na konkretne sumy. Aż dziw, że taki przekaz znika gdzieś w cieniu górnolotnych i mało konkretnych haseł o odpowiedzialności za planetę.

Drugi element nowego podejścia do energetyki, o którym wspomniałem na wstępie, to pochylenie się przez decydentów nad przedsiębiorcami. W tym przypadku oni są przysłowiową alfą i omegą, początkiem i końcem. Kwoty, które płacą za energię, przekładają się na ceny towarów i usług, z kolei te ceny i to, czy będą do udźwignięcia dla konsumentów, mają wpływ na stabilność biznesu. Warto z troską pochylić się nie tylko nad losem gospodarstw domowych, ale i nad perspektywami tysięcy firm. Oczywiście, to zadanie znacznie trudniejsze, bowiem nie wystarczy wypłacić raz czy drugi wsparcia osłonowego. Trzeba przemyśleć politykę fiskalną i relacje państwo-przedsiębiorca. Powtórzę: mamy do czynienia z całkiem nową sytuacją, nie z przejściowymi problemami. Środki, które okazywały się skuteczne przy przejściowych wahaniach cen ropy, w przypadku stałego trendu drogiej energii nie będą działać.

Polska gospodarka wyszła z pandemii obronną ręką i nie straciła na konkurencyjności. Do zmagań z drogą energią startuje więc z solidnym zapasem sił. Trzeba jak najszybciej przedsięwziąć takie kroki, by te siły nie stopniały. Gra bowiem idzie o wysoką stawkę, a raz utraconą pozycję będziemy nadrabiali całymi dekadami.

Źródło: Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska", Natemat.pl

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.