Pandemia uwidoczniła kluczowe trendy oczekiwań klientów
Grupa CCC, lider sektora obuwniczego w Europie Środkowo-Wschodniej, zakończyła IV kwartał 2020 roku wzrostem sprzedaży o 2% rdr. Ograniczeniom sprzedaży stacjonarnej, spowodowanej kolejną serią lockdownów, towarzyszył dynamiczny wzrost przychodów w segmencie e-commerce.
Udział e-commerce w łącznych przychodach wyniósł w 2020 roku aż 47%, co oznacza znacznie wcześniejsze zrealizowanie strategicznego celu wyznaczonego na 2022 rok (35%-40%). W listopadzie, przy okazji Black Friday, padł najwyższy w historii dobowy wynik sprzedażowy.
IV kwartał i cały 2020 rok był okresem umacniania i wykorzystania potencjału e-commerce. Pandemia uwidoczniła kluczowe trendy takie jak migracja klientów do świata online, większa wrażliwość cenowa, zmieniająca się rola sklepów, rosnąca sprzedaż butów casualowych i sportowych, a także znaczenie marki i coraz większą rolę komunikacji i bliskiej relacji z klientem. Jesteśmy rynkowym liderem innowacji i nowoczesnej sprzedaży – mówi Dariusz Miłek, założyciel i Przewodniczący Rady Nadzorczej CCC.
Marża brutto Grupy CCC w IV kwartale spadła o 2,5 p.p. r/r, na co wpływ miały m.in. wyprzedaże poprzedzające zamknięcia sklepów stacjonarnych oraz aktywność promocyjna po okresach lockdownów. Pomimo dwukrotnego ograniczenia sprzedaży stacjonarnej w IV kwartale, strata operacyjna została ograniczona do -31 mln zł dzięki dyscyplinie kosztowej.
IV kwartał pokazał, że byliśmy dobrze „uzbrojeni” na kolejny lockdown. Zapewniliśmy spółce finansową poduszkę bezpieczeństwa na wypadek różnych możliwych scenariuszy rozwoju pandemii. Zbudowaliśmy i umocniliśmy atrakcyjne kanały e-commerce, które dziś generują coraz większą sprzedaż. Zidentyfikowaliśmy nierentowne sklepy, a część z nich zamknęliśmy. Stawiamy na salony mniejsze powierzchniowo, bardziej angażujące, o hybrydowej formule. Mimo ogromnej skali działania pokazaliśmy „zwinność” i „elastyczność” organizacji, szybko adaptując się do zmian rynkowych - mówi Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu CCC S.A.
Rekordowy rok Eobuwie
Eobuwie w 2020 roku pozostało głównym silnikiem e-commerce. Pandemia spopularyzowała zakupy online. Klient oczekuje nowości, ułatwienia w zakupach i przede wszystkim pozytywnych doświadczeń. W zdobyciu klienta z pewnością pomogły skanery stóp esize.me, które zostały udostępnione w aplikacji 2D na smartfonach. Zaufanie klientów zdobyła także usługa dostawy w ciągu 60 minut od zamówienia, wprowadzona w 8 miastach w Polsce.
Dzięki tym przedsięwzięciom sprzedaż eobuwie w całym 2020 roku istotnie wzrosła do 2,2 mld zł (+52% r/r). Eobuwie zwiększa także udział na nowych rynkach (głównie w Europie Południowej) oraz rozwija platformę z modą premium Modivo, która dostępna jest już w 11 krajach. Jednocześnie rośnie znaczenie pozostałych kanałów e-commerce (CCC, DeeZee, Gino Rossi), które w IV kw. 2020 odpowiadały już za 17,4% sprzedaży online, w porównaniu do 7,6% w tym samym okresie rok wcześniej.
Dzięki silnej robotyzacji, automatyzacji w centrum logistycznym w piku zamówień podczas akcji Black Friday wysyłaliśmy powyżej 100 tys. produktów dziennie. Inwestycje w najnowsze rozwiązania logistyczne m.in. maszyny pakujące, technologiczne ułatwienia w zakupach, atrakcyjny produkt i szybkie dostawy to rozwiązania, których nasi klienci mogą być pewni – mówi Marcin Grzymkowski, założyciel i Prezes Zarządu eobuwie.
CCC rozwija sprzedaż wielokanałową, jednocześnie dokonując rewizji sieci stacjonarnej i ograniczenia jej ekspansji, szczególnie w Europie Zachodniej. Grupa zdecydowała o zamknięciu łącznie 80 sklepów w 2020 roku, zmniejszeniu powierzchni salonów do optymalnego dla niej poziomu 500-800 mkw. Jednocześnie, Grupa kontynuuje proces cyfryzacji sklepów: około 200 lokalizacji zostało już wyposażonych w tablety do zakupów internetowych, a jeszcze w styczniu w sklepach pojawią się pierwsze kasy samoobsługowe. Salony stacjonarne CCC coraz częściej stają się źródłem pozyskiwania klienta e-commerce. Na koniec grudnia 2020 roku Grupa CCC była obecna w 30 krajach – w 22 sprzedaż prowadzona jest w 1060 sklepach stacjonarnych, a w 17 poprzez kanał online. Grupa posiada łącznie 70 platform online w całej Europie: eobuwie.pl, ccc.eu, MODIVO, DeeZee, Gino Rossi.
Źródło Materiały prasowe CCC
REKLAMA