FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Obraz Bruno /Germany z Pixabay
Obraz Bruno /Germany z Pixabay

Pieniądze vs. zdrowie – najtrudniejsze wybory

27 stycznia 2020

Krzysztof Przybył

W tym tygodniu też będzie o zdrowiu publicznym, chociaż nie w kontekście legislacji, ale konkretnych decyzji. Mianowicie tych dotyczących szczepień i wyboru, przed którym ciągle staje administracja: oszczędności w budżecie albo skuteczniejsza ochrona. W sytuacji, gdy w grę wchodzą zdrowie, a nawet życie, podjęcie decyzji jest bardzo trudne.

Warto śledzić nie tylko pierwsze strony gazet, okupowane przez wiadomości o kolejnych odsłonach politycznej wojny, która targa Polską. Świat nie kończy się na sporach o sądy, ustawy i obsadę stanowisk. Dla większości Polaków o wiele ważniejsze są sprawy, które na czołówki mediów nie trafiają. Ot, choćby ochrona zdrowia ich dzieci.

Chociaż budżet przeznaczony na zdrowie z roku na rok wzrasta, to problemów przybywa. Na przykład w zakresie szczepień ochronnych. Przypomnę, że zwiększenie skuteczności zapobiegania chorobom zakaźnym stanowi jeden z dziesięciu priorytetów polityki zdrowotnej państwa. Niemal 80 proc. zakażeń, zgłaszanych do Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego (dawny Państwowy Zakład Higieny) stanowi inwazyjna choroba pneumokokowa. Za wystąpienie zakażeń, które prowadzą do poważnych chorób, powikłań i zgonów u najmłodszych odpowiadają trzy serotypy. I zdaniem specjalistów przy wyborze bezpłatnej szczepionki należy kierować się uwzględnieniem tej statystyki.

Obecnie na rynku obecne są dwie szczepionki – starszego typu, tzw. 10-walentna i nowsza, 13-walentna. Najczęstszą przyczyną śmierci z powodu choroby pneumokokowej jest serotyp obecny tylko w tej drugiej szczepionce. Jak donoszą media, Zespół ds. Szczepień Ochronnych przy Ministrze Zdrowia rekomendował ministrowi zakup tej właśnie szczepionki. Wyjściowa cena jest wyższa, niż stosowanej wcześniej, ale też efektywność wg Zespołu dużo wyższa.

Czytaj całość

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.