Podsumowanie gry strategicznej EIMM Best Place
Podczas konferencji Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska pt. „Promocja Polski – strategia współpracy, współpraca strategii” zorganizowana została dla uczestników specjalna gra symulacyjno-strategiczna opracowana przez Europejski Instytut Marketingu Miejsc – Best Place.
Celem gry było określenie zdolności do kooperacji i współdziałania najważniejszych organizacji odpowiedzialnych za promocję Polski. Założeniem symulacji był fakt, że każda z instytucji dysponuje budżetem 100 mln zł na projekt cross -marketingowy w 2012 roku. Przedstawiciele obecnych na konferencji instytucji tj. Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ), Ministerstwo Sportu i Turystyki (MSiT), Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW), POT, IAM, PARP, PAIiIZ oraz Agencja Nieruchomości Rolnych, byli proszeni o wskazanie, na specjalnej karcie decyzyjnej, partnera do realizacji wspólnego projektu promocyjnego, jego celu, przedmiotu oraz rynku geograficznego.
Wynik jasno wskazał, że najefektywniej planują współpracę podmioty ze sfery turystyki i sportu ze sferą kultury (głównie POT z IAM). POT za cel przyjął ogólnie podniesienie konkurencyjności polskiego produktu turystycznego, a przedmiotem promocji miała by być turystyka miejska i kulturowa, co w połączeniu z promocją kultury realizowaną przez IAM tworzy faktycznie spójny obszar do realizacji. MSiT planuje natomiast realizację działań jedynie we współpracy z POT. Niepokojący jest także fakt, że instytucje ze sfery turystyki, sportu, jak i kultury nie planuje współdziałania ze sferą gospodarczą. Instytucje związane z promocją gospodarczą z kolei planują wspólne projekty z instytucjami w ramach swojej sfery gospodarczej – PAIiIZ z Ministerstwem Gospodarki, a PARP z PAIiIZ oraz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. W pierwszym przypadku ma to być promocja innowacyjnych firm i produktów, które mają budować wizerunek Polski jako nowoczesnego, europejskiego kraju. W drugim wspólne projekty biznesowe i w obszarze B+R w celu zwiększenia aktywności polskich firm na rynkach zagranicznych. Z PAIiIZ zamierza współpracować także ANR aby poprzez zaoferowanie atrakcyjnych gruntów inwestycyjnych pozyskać nowe inwestycje zagraniczne. Dużą otwartością na współpracę wykazało się MRiRW, które zadeklarowało współpracę w 2012 r. przy promocji polskiej żywności z praktycznie wszystkimi organizacjami. Z kolei MSZ potwierdziło swoją obecną rolę koordynatora promocji w sferze dyplomacji publicznej i ogólnego wizerunku, dzieląc przyznane wirtualne środki na wsparcie projektów wszystkich instytucji biorących udział w symulacji. Nadrzędnym celem ma być pozycjonowanie Polski jak dynamicznego, rozwiniętego gospodarczo kraju.
Jeśli chodzi o rynki geograficzne to instytucje najchętniej wydawałyby pieniądze na wspólne projekty promocyjne na rynku Europy Zachodniej (366 mln), Azji (291 mln) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (91 mln). Dla przykładu PAIiIZ zadeklarował działania tylko na rynku Azjatyckim, głownie w Chinach, Japonii i Korei. Podobnie zresztą jak PARP, który część projektów planuje także w Europie Zachodniej. Z kolei POT określił swoje priorytetowe rynki w Europie Zachodniej, są to: Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania i Włochy. Co ciekawe, niewiele środków instytucje przeznaczyły na działania w Ameryce Północnej (tylko 25 mln) oraz Afryce (także 25 mln). Natomiast żadna z instytucji nie planowała alokacji funduszy na działania promocyjne w Ameryce Południowej i Australii.