Konferencja "Promocja Polski-współpraca strategii, strategia współpracy"
28. kwietnia 2011r. w PKiN w Warszawie z inicjatywy Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego TERAZ POLSKA odbyła się konferencja pt. "Promocja Polski – strategia współpracy, współpraca strategii", której głównym celem było wypracowanie wspólnej osi działań promocyjnych mających kreować spójny wizerunek marki Polska za granicą. W spotkaniu, którego partnerami instytucjonalnymi zostali PARP i POT, uczestniczyli decydenci z najważniejszych instytucji i organizacji odpowiedzialnych za promocję naszego kraju.
Od wielu lat jednym z najpoważniejszych problemów w budowaniu atrakcyjnego wizerunku Polski jest brak spójnej koncepcji w kreowaniu marki narodowej, brak koordynacji działań i niechęć do łączenia budżetów a co za tym idzie niska efektywność projektów marketingowych.
W pierwszej części spotkania, moderowanego przez Jarosława Górskiego z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW, zaproszeni goście podjęli analizę "kotwic promocyjnych" Polski, czyli kluczowych wydarzeń, inicjatyw i okoliczności, które stwarzają szansę dla prezentacji światowej opinii publicznej przewag konkurencyjnych i atutów promocyjnych Polski. Najważniejszymi wydarzeniami w ostatnim czasie były: Targi Turystyczne ITB w Berlinie, których krajem partnerskim w tym roku była właśnie Polska, Targi Grüne Woche, Expo 2010 w Szanghaju oraz ubiegłoroczne światowe obchody roku Chopinowskiego. Tę część konferencji zakończyło wystąpienie Roberta Korzeniowskiego, który z ramienia UEFA prezentował możliwości wykorzystania programu Hospitality na Euro 2012 do promocji polskiej przedsiębiorczości i polskich marek.
W drugiej części prowadzonej przez Prezesa Fundacji Krzysztofa Przybyła oraz Krzysztofa Turowskiego z Biznes TV odbyła się debata, w której udział wzięli m.in. Prezes POT Rafał Szmytke, Olgierd Dziekoński - Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP, Anita Szczykutowicz - Dyrektor Biura Ministra w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Aneta Wilmańska - Wiceprezes PARP, Aleksandra Piątkowska - Dyrektor Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej MSZ oraz dyskutanci. Prof. Krzysztof Opolski z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW, w podsumowaniu wyznaczył priorytety dotyczące koordynacji działań promocji Polski: po pierwsze jest potrzeba centralizacji środków na to zadanie, po drugie należy wyznaczyć realne przewagi konkurencyjne marki Polska. Poza tym powinno się powołać Radę Koordynacji, która na bazie wypracowanej spójnej i przejrzystej strategii, delegowałaby scentralizowane środki na klastry, czyli dziedziny, które są siłą polskiej marki, wyróżniają ją. Dodał także, iż należy zdecydowanie wzmocnić rolę kultury w promocji gospodarczej kraju, gdyż jedynie środowiska inteligenckie i związane z kulturą są w stanie zbudować w świecie modę na Polskę.
Interesującą częścią spotkania była przygotowana dla uczestników panelu gra strategiczna. Miała ona zidentyfikować tendencje do kooperacji i współdziałania ze sobą najważniejszych organizacji odpowiedzialnych za promocję Polski. Wynik jasno wskazał, że najefektywniej współpracują podmioty ze sfery turystyki i sportu ze sferą kultury. Niepokojący jest natomiast fakt, że sfera turystyki i sportu nie linkuje się ze sferą gospodarczą, głównie przez brak chęci do współpracy instytucji z tych sfer (więcej o grze w kolejnym newsie).
Prezes Fundacji, Krzysztof Przybył, o spotkaniu:
"Działalność Fundacji kreuje wyjątkową przestrzeń dla liderów polskiej promocji, która idealnie nadaje się do tworzenia wspólnych inicjatyw marketingowych. Fakt zaangażowania w ostatnich latach w projekty promocyjne dużych środków finansowych pochodzących z funduszy europejskich tym bardziej wymusza takie porządkowanie i koncentrowanie działań. Konferencja my być pretekstem do dyskusji na ten temat, nakreślenia wspólnej wizji budowania wizerunku naszego kraju"
Jak przyznali sami uczestnicy, spotkanie to było jedną z niewielu okazji do wymiany poglądów wszystkich decydentów z najważniejszych instytucji i organizacji odpowiedzialnych za promocję naszego kraju. Poczyniono też pierwsze, bilateralne uzgodnienia, a to ważny krok na drodze budowy zagranicznego wizerunku Polski.
Wydarzeniem towarzyszącym konferencji była, ufundowana przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, prezentacja i degustacja produktów spożywczych, będących Laureatami Programu Promocyjnego "Poznaj Dobrą Żywność" oraz Laureatami Konkursu "Teraz Polska". Zaprezentowano produkty uznanych polskich producentów, takich jak: MOKATE S.A., Spółdzielnia Mleczarska "Lazur", Spółdzielnia Mleczarska "Top Tomyśl", Przedsiębiorstwo Piekarniczo -Ciastkarskie "Złoty Kłos", Gospodarstwo Pasieczne "Sądecki Bartnik" oraz Taurus S.A.
W naszej galerii dostępne są zdjęcia z konferencji.