Polska promocja na "5 minut przed EURO2012"
8 maja na Torwarze po raz piąty już odbyła się konferencja o promocji Polski pt. " 5 minut przed UEFA EURO 2012". Tego typu spotkania, organizowane przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego, tworzą unikalną platformę umożliwiającą wymianę informacji i koncepcji promocyjnych pomiędzy najważniejszymi graczami polskiej promocji - resortami, agendami rządowymi i samorządami.
W pierwszej części konferencji decydenci odpowiadający za promocję polskiej gospodarki, kultury, sportu, turystyki i rolnictwa, w krótkich wystąpieniach, odpowiadali na zadane im pytanie „Czy i jak wykorzystano główne wydarzenia i okazje do promocji i kreowania wizerunku Polski?” Moderatorem tej części był poseł Adam Szejnfeld a panelistami zostali: Robert Kwiatkowski - doradca prezesa PAIiIZ, który opowiadał o sukcesie propagandowym "zielonej wyspy" oraz zacieśnieniu stosunków gospodarczych z Chinami, Anna Wróbel z Biura prezesa PARP mówiła o zaangażowaniu agencji w międzynarodowe sieci współpracy w branżach takich jak: spożywcza, ochrony środowiska czy budowlana, Beata Stelmach - podsekretarz stanu w MSZ podkreślała konieczność promocji sukcesu polskiej transformacji (po 20 latach Polska to 6. gospodarka w Europie), Monika Smoleń – podsekretarz stanu w MKiDN opowiadała o programie kulturalnym podczas prezydencji, który został uznany za najlepszy element tego projektu, Joanna Kiliszek – zastępca dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza dodała, że nie można mówić o sukcesie gospodarczym bez inwestycji w kulturę, Lucjan Zwolak – zastępca Prezesa Agencji Rynku Rolnego mówił o efektach promocji polskich produktów rolnych na rynkach zagranicznych, a Bartłomiej Walas – Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej opowiadał o prowadzonych działaniach promocyjnych Polski w związku z Euro 2012 na 3 rynkach geograficznych - Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii.
Wszyscy zgodnie twierdzili, że obecny system promocji Polski nie jest efektywny oraz brak jest uniwersalnych miar umożliwiających badanie skuteczności i efektywności działań promocyjnych kraju. Na te potrzeby odpowiedział od razu w podsumowaniu prof. Krzysztof Opolski z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW, zapowiadając powołanie zespołu ds. badań skuteczności i efektywności promocji Polski.
W drugim panelu, moderowanym przez Jarosława Górskiego z Best Place - Europejskiego Instytutu Marketingu Miejsc, uczestnicy zastanawiali się jakie efekty promocyjne można uzyskać poprzez organizację międzynarodowych wydarzeniach sportowych. Andrzej Person – attache olimpijskiej reprezentacji Polski i Adam Krzesiński – dyrektor Generalny PKOL przedstawiali efekty jakie do tej pory uzyskał Londyn na przygotowaniach do Olimpiady, a Robert Korzeniowski – doradca UEFA ds. PR i Juliusz Głuski - rzecznik prasowy EURO2012 Polska pokazywali efekty promocyjne przygotowań Polski do Euro 2012.
W drugiej części zaproszeni goście: Jacek Janowski – sekretarz zespołu ds. UEFA EURO 2012™, Łukasz Goździor – dyrektor Biura Promocji Miasta Poznania, Marcin Kandefer – dyrektor Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta Kraków, Norbert Skupiński – redaktor naczelny Sport Plus, Tomasz Kułakowski – Dyrektor Zarządzający Warszawskiej Organizacji Turystycznej, Janusz Cieślak – Wiceprezydent Europejskiego Klubu Biznesu i Adam Mikołajczyk – Prezes Zarządu Europejskiego Instytut Marketingu Miejsc Best Place dyskutowali o korzyściach płynących z EURO 2012 dla jednostek samorządu terytorialnego, w tym miast - gospodarzy oraz lokalnego biznesu. Wszyscy byli pozytywnie nastawieni co do wymiernych efektów, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasu niż te 3 tygodnie turnieju.