Prezes Teraz Polska na Kongresie 60 Milionów
W dniach 13-15 lipca 2023 roku w G2A Arenie w Jasionce koło Rzeszowa odbyła się 14. edycja Kongresu 60 Milionów - Globalnego Zjazdu Polonii. W ramach wydarzenia zorganizowano debatę „Promocja polskich marek na globalnych rynkach - największe wyzwania dla polskich producentów”, w której uczestniczył Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego.
Eksportowane produkty są najlepszymi ambasadorami polskiej gospodarki i promują nasz kraj na rynkach zagranicznych, tworząc pozytywny odbiór Polski w oczach zagranicznych konsumentów - taką tezę przyjęli uczestnicy debaty. Obok Krzysztofa Przybyła, w dyskusji wzięli udział: dr Milena Gołda, Właścicielka Mag Press Agency i Forum Biznesu Polska; Wawrzyniec Maziejuk, Członek Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia” oraz Jakub Fijewski, CEO Fijewski Gallery. Debatę moderował Adam Jastrowicz, Partnership Manager w Blue Media.
Rozmówcy podkreślili, że marka – w tym również marka eksportowa – to nie tylko nazwa i logotyp, ale coś więcej. Konsumenci patrzą na markę z punktu widzenia jakości i gwarancji, że dostaną po raz kolejny produkt, który jest zgodny z ich oczekiwaniami. Z marką kojarzy się również tzw. kapitał marki, związany z tradycją i dziedzictwem marki, które jest dla odbiorcy drogowskazem, że wybierając daną markę kupuje nie tylko konkretne dobro materialne, ale także pewną wartość społeczną, historyczną, związana z tradycyjnym i naturalnym sposobem produkcji.
Podczas debaty zwrócono także uwagę na to, że marki produktów powinny czerpać z silnej marki narodowej. Marka musi być autentyczna, nieść pewną opowieść, ponieważ nie kupujemy tylko produktu z określoną nazwą, ale opowieść o nim, o regionie skąd pochodzi, o producencie i o kraju wytworzenia.
Jednym z narzędzi promocji produktów i usług poza granicami kraju jest Godło „Teraz Polska”. Krzysztof Przybył, opowiedział o kilku firmach, które wykorzystują ten znak w swoich działaniach proeksportowych: „Firma FAKRO zdobyła nagrodę w 1996 r., wtedy jeszcze jako niewielka firma nowosądecka, a dzisiaj jest drugim na świecie producentem okien dachowych, który nie tylko sprzedaje, ale i produkuje swoje wyroby w różnych miejscach na świecie. Zawsze w tej ekspansji globalnej towarzyszyło jej Godło „Teraz Polska”, co podkreślają zarządzający przedsiębiorstwem. Kolejnym przykładem firmy nagrodzonej w Konkursie „Teraz Polska”, która z powodzeniem zdobywa zagraniczne rynki, jest SELENA, mocno rozpoznawalny brand chemii budowlanej na świecie. Nie każdy wie, że Suempol, znany w Europie producent łososia norweskiego i jeden z większych eksporterów tego produktu, także zagranicą posiada swoje hodowle i zakłady. W gronie laureatów mamy również produkty bardzo wyjątkowe o niepowtarzalnym charakterze. Na przykład firmę Vitbis, producenta bombek choinkowych ze Złotoryi, którego wyroby są wręcz rozchwytywane na rynku amerykańskim.”
Wymiana poglądów i doświadczeń zaproszonych gości wykazała, że dużą zaletą polskich przedsiębiorców jest to, że potrafią znaleźć niszę i na niej zaistnieć. To nad czym powinni popracować wszyscy, którzy tworzą polską gospodarkę to zwiększenie nakładów na innowacje. - Bez tego nie osiągniemy znacznego wzrostu eksportu i przewagi konkurencyjnej na rynkach miedzynarodowych - skwitował Krzysztof Przybył.