FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Rola wielkich imprez sportowych  w promocji kraju

Rola wielkich imprez sportowych w promocji kraju

28 października 2022

25 października br. w Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego zorganizowała kolejną debatę z cyklu „Teraz Polska Sportowa”. Rozmowę moderował czterokrotny mistrz olimpijski Robert Korzeniowski, a dyskutowali: Wojciech Nowicki,  mistrz olimpijski  i wicemistrz świata w rzucie młotem; Sebastian Świderski, były utytułowany siatkarz i prezes Polskiego Związku Piłki Siatkowej; Marcin Herra, prezes Arena Gliwice i wiceprezes Legia SA oraz Marcin Nowak, dyrektor Działu Współpracy Międzynarodowej  Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Tym razem dyskusja toczyła się wokół roli wielkich wydarzeń sportowych dla promocji sportu, a przede wszystkim promocji miasta-gospodarza, regionu i, co najważniejsze, promocji i rozwoju kraju.

   

Sport jest ważnym kapitałem, zarówno dla jednostki, jak i dla ogółu społeczeństwa.

Wielkie wydarzenia sportowe pomagają promować miasta i kraje, przyciągają uwagę mediów i turystów, wpływają na rozwój usług i infrastruktury. Biznes nauczył się wykorzystywać sport jako skuteczną platformę komunikacji z kibicami - potencjalnymi konsumentami, w celu pozyskania ich jako swoich klientów.

- Największą imprezą sportową w historii Polski był niewątpliwie turniej Euro 2012. Wpisał się w potrzeby naszego kraju, ponieważ musieliśmy zrealizować bardzo duży projekt infrastrukturalny - wybudować stadiony, drogi, porty lotnicze, poprawić komunikacje miejską i centra pobytowe. Szacuje się, że dzięki Euro 2012 przyspieszyliśmy rozwój infrastrukturalny Polski  o 3-4 lata, co bardzo wpłynęło na poprawę efektywności gospodarki.  – wspominał Marcin Herra, współodpowiedzialny za organizację Euro 2012, jako ówczesny prezes PL2012+ Sp. z o.o.

Drugą istotną korzyścią dla organizatora wielkich imprez jest promocja kraju na arenie międzynarodowej.  - Było ryzyko porażki a osiągnęliśmy wielki sukces. Odwiedziło nas blisko 800 tys. osób, które wydały w naszym kraju 1,1 mld zł. Wartość marki Polska wzrosła z 279 mld dol. do 480 mld dol. według rankingu wartości marek na świecie. To największy skok wśród 100 badanych krajów na świecie i po raz pierwszy znaleźliśmy się w pierwszej 20 krajów jeśli chodzi o atrakcyjność marki. Wiele miast i regionów korzystało z tej promocji, co zaowocowało zwiększonym ruchem turystycznym w latach następnych – podkreślił Marcin Herra.

Sukcesy wielkich wydarzeń sportowych w Polsce, takie jak Euro 2012, Mistrzostwa Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn czy Kobiet  pokazują, że mamy menadżerów i organizatorów sportowych na europejskim poziomie. Nasza publiczność tłumnie uczestniczy w takich wydarzeniach, co przekłada na zainteresowanie ze strony mediów oraz sponsorów z biznesu. -  Lubimy być biało-czerwoni i manifestować radość. Ale siatkarze dali nam coś więcej -  szansę spotkania najlepszych zawodników świata na naszych boiskach. Dali impuls, by samorządy poważnie podeszły do budowy obiektów sportowych, ale także pozwolili marzyć młodszym pokoleniom o możliwości bycia mistrzem sportowym.  – powiedział prowadzący debatę Robert Korzeniowski.

  

Potwierdził te słowa Sebastian Świderski, podkreślając aspekt promocji sportu wśród najmłodszych:  - Doczekaliśmy się własnych mistrzów świata. A kiedy masz możliwość kontaktu z nimi na zajęciach sportowych, to chętniej w nich uczestniczysz. Wiele dzieci garnie się do siatkówki, a jeśli dodatkowo mają predyspozycje do tej dyscypliny, to są szanse na wychowanie nowych mistrzów. A najlepszym dajemy możliwość udziału w seniorskich turniejach w roli podających piłki.  Cieszymy się, że nasza dyscyplina tak dobrze się rozwija i że ta podstawa wielkiej piramidy jest tak szeroka.  

Sukcesy sportowe skutkują  progresem w dyscyplinach, zwiększonym zainteresowaniem młodych, garnących się do sportu oraz wpływem mody na ruch. - Warto pokazywać młodym sportowcom  wiele ścieżek kariery, bo nie tylko w siatkówce czy piłce nożnej można zaistnieć. W tym widzę też moją rolę jako utytułowanego zawodnika, żeby pokazać, że w mniej popularnych dyscyplinach też można odnieść sukces jeżeli się w niego wierzy, chce się pracować i  jest się zdeterminowanym. Anita Włodarczyk, Paweł Fajdek i ja wiedziemy prym w rzucie młotem i dzięki temu możemy promować Polskę na arenie międzynarodowej- powiedział mistrz olimpijski Wojciech Nowicki.

  

Przed nami wielkie wyzwanie – organizacja Igrzysk Europejskich 2023.  - Chcemy odejść od blichtru i przepychu, z którym walczy cały ruch olimpijski. Doskonale wiemy co działo się w Pekinie, Korei, Australii czy w Atenach. Obiekty budowane z wielką pompą i rozmachem, później świeciły pustkami, niszczały, albo były rozbierane. Nie chcemy do tego dopuścić i od początku przedsięwzięcia przyświeca nam równoważenie ekonomiczno-finansowe. Ani jedna złotówka przeznaczona na budowę lub modernizacje infrastruktury sportowej nie wynika z potrzeby Igrzysk, ale realnej potrzeby poszczególnych dyscyplin sportowych. Rola gospodarza przypadła Małopolsce, ponieważ ten region dysponuje najlepszą infrastrukturą sportową. Oczywiście nie w każdym ze sportów. Dlatego zawody lekkoatletyczne będą rozgrywane na Stadionie Śląskim w Chorzowie, strzelectwo zawita do Wrocławia a skoki do wody do Rzeszowa. – podkreślił Marcin Nowak, odpowiedzialny za tę imprezę  z ramienia Polskiego Komitetu Olimpijskiego

Igrzyska Europejskie 2022 mogą stać się przepustką do ubiegania się o organizację letnich igrzysk olimpijskich w przyszłości. Taką debatę należy podjąć już dziś, bo przygotowania do imprezy rangi igrzysk olimpijskich trwają 16-20 lat, co potwierdza Marcin Herra:  - To ostatni dzwonek, aby podjąć taką debatę i zbudować mapę drogową wydarzeń sportowych prowadzącą do mega-wydarzenia. Życzyłbym nam wszystkim, aby Igrzyska Europejskie były jednym z kamieni milowych prowadzących do igrzysk olimpijskich w Polsce. Wszyscy powinni się skoncentrować na sukcesie tej imprezy, czuć się jej gospodarzami i rozmawiać o niej jedynie w kategoriach korzyści dla Polski.

W podsumowaniu debaty Robert Korzeniowski podkreślił, że zbudowanie agendy sportowej dla Polski powinno być naszym wspólnym celem, który każdy powinien realizować na swoim odcinku. - Kiedy wielkie wydarzenia sportowe dzieją się w Polsce, wtedy wyzwalają większą dawkę emocji. Łatwiej też sportowcom zbudować markę osobistą, łatwiej kibicom  być bliżej wydarzeń. To wszystko trzeba łączyć razem - poziom sportowy, możliwość budowania marki osobistej, infrastrukturę. Ale kluczowy jest odbiór społeczny wyników sportowych, które muszą trafiać na podatny grunt.

 

 

 

 

 

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.