FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Fot. Canva
Fot. Canva

Rośnie eksport – także dzięki jakości polskich marek

26 czerwca 2023

Krzysztof Przybył: Polski eksport bije rekordy: kolejne miesiące pokazują, że umacnia się dodatnie saldo w handlu zagranicznym. Od kwietnia 2022 r. do kwietnia roku bieżącego wartość eksportu towarów wzrosła o 2,2 proc., do ponad 122 mld zł, zaś przychody z tytułu eksportu usług aż o 7,1 proc., do 35,9 mld zł. Z kolei wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych w 2022 r. osiągnęła rekordową wartość pond 47 mld euro. O tym sukcesie i o tym, jak iść za ciosem i utrzymać ten dobry dla gospodarki trend, rozmawialiśmy podczas dwóch debat, zorganizowanych przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego w minionym tygodniu podczas Kongresu590.

W pierwszej z nich, debacie „Polskie marki rolno-spożywcze na arenie międzynarodowej”, wzięli udział: Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności; Małgorzata Gośniowska-Kola z KOWR; prof. Hanna Górska-Warsewicz z SGGW; Marcin Wroński z KOWR oraz Michał Lipiński, dyrektor Konkursu „Teraz Polska”. Dyskusję moderował dr Jarosław Górski z UW, doradca zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego.

Jakość? Owszem, ale i ekologia

Chociaż według panelistów dynamika wzrostu eksportu ulegnie spowolnieniu – m.in. ze względu na umacnianie się złotego i zahamowaniu koniunktury na rynkach europejskich – to jest możliwe utrzymanie tendencji wzrostowej. Prof. Górska-Warsewicz zauważyła, że rosnący eksport sprzyja umacnianiu polskich marek na zagranicznych rynkach. – Marka to nie tylko nazwa i logotyp, ale coś więcej. Konsumenci patrzą na markę z punktu widzenia jakości i gwarancji, że dostaną po raz kolejny produkt, który jest zgodny z ich oczekiwaniami – zauważyła.

Andrzej Gantner zwrócił uwagę, że dla unijnych konsumentów ważna jest nie tylko jakość, lecz i wpływ na środowisko. – Aby się do tego dopasować, potrzebne są kolejne inwestycje, związane ze  zmniejszeniem śladu węglowego i wodnego – zaznaczył wiceprezes PFPŻ.

Silne, dobrze oceniane polskie marki są niezwykle istotnym elementem budowy pozytywnego wizerunku Polski. To również bardzo ważny i pozytywny element rosnącego eksportu. Warto zwrócić uwagę, że w ponad trzydziestoletniej historii konkursu „Teraz Polska” to właśnie produkty rolno-spożywcze stanowią najliczniejszą grupę nagradzanych; co roku przybywają nowe.

Polskie marki powoli wychodzą poza Europę

W drugiej debacie – „Siła polskiej marki eksportowej – nowe kierunki ekspansji” – uczestniczyli: Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii; Sławomir Majman, wiceprezes Zarządu Targów Warszawskich SA; Marcin Graczyk, dyrektor z PAIH oraz Michał Lipiński, dyrektor Konkursu „Teraz Polska”. Tę dyskusję również moderował dr Jarosław Górski.

Dr Górski zwrócił uwagę, że jedną z  przyczyn wzrostu eksportu jest umacnianie się polskich marek, rozpoznawalnych i cenionych za granicą. Stabilną pozycję utrzymuje też Marka Polska. Badanie Nation Brand Index  wskazuje, że Polska utrzymuje się na stabilnej pozycji, na 26. miejscu spośród 60. badanych krajów.

Mamy towary i marki eksportowe, a łatwość wchodzenia na rynki zagraniczne powoduje, że jesteśmy coraz bardziej w tym skuteczni. Wprawdzie nadal jesteśmy mocno powiązani z rynkami europejskimi, w głównej mierze z Niemcami, Francją i Wielką Brytanią, a dobrze byłoby, gdybyśmy rozwijali się szerzej, tzn. eskalowali na cały świat. I to się powoli dzieje. Choćby w Emiratach Arabskich czy Arabii Saudyjskiej,  gdzie promujemy polskich przedsiębiorców poprzez misje gospodarcze, które skupiają firmy z branży kosmetycznej, farmaceutycznej, meblarskiej czy maszynowej  – powiedział minister Waldemar Buda.

Godło „Teraz Polska” – biało-czerwony znak jakości

I znowu odwołam się do dziejów naszego Konkursu. To oczywiście nie tylko producenci żywności, ale reprezentanci wszystkich sektorów gospodarki. 821 podmiotów, od producentów AGD i firm budowlanych po wdrażające innowacje w sektorze IT czy medycynie. Biało-czerwone godło „Teraz Polska”, rozpoznawalne przez ośmiu na dziesięciu Polaków, jest certyfikatem wysokiej jakości i rzetelności, ale też przypomina, w jaki sposób polscy producenci tworzą pozytywny wizerunek naszego kraju na świecie. A także, jak zmienili podejście nas, Polaków, do rodzimych produktów i jak nauczyli nas – dzięki oferowanej jakości – nowoczesnego patriotyzmu konsumenckiego. Cieszę się, że  „Teraz Polska” ma swój wkład w tę kolosalną zmianę, która się dokonała po 1989 roku.

Źródło: Salon24.pl blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.